Stine Malin Brynildsen

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4799036311
+4799036311
Studiested
Halden
Kontornr.
DU1036

Faglige interesser

For tiden er det - ikke overraskende - spesielt kunstig intelligens (KI) og chatboter i bruk i skriveprosesser og vurderingsarbeid, som står høyt på interesselisten, både når det gjelder undervisning, utviklingsarbeid og forskning. Starter høsten 2024 opp et lengre forskningsprosjekt om skriving i chatbotens tid, der planen er å følge norskelever og -lærere i videregående skole over tre år. Inntoget av chatboter i skolen har gjort at vi må utforske hva elever og lærere bruker denne teknologien til (eller ikke bruker den til).

Som et mer overordnet tema, er jeg opptatt av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk), digital agens og det å lære i teknologirike omgivelser. Synes det er viktig og spennende å se på hvordan man utvikler pfdk i profesjonelle fellesskap.

Lager faglig innhold til og underviser i flere av våre eksisterende nettemner, såkalte moocer, samt utvikler nye. Neste studieår skal vi for eksempel utvikle et eget emne om KI i skolen. 

Jobber pedagogisk og administrativt med å drive vårt Digitale læringsverksted (DLV). Er fagmiljøkoordinator for fagmiljøet IKT og læring.

Jobber med gjerne med skolebasert kompetanseutvikling i DEKOMP, knyttet til pfdk, KI/ chatboter og andre relevante temaer knyttet til LK20, som for eksempel vurderingspraksiser. Synes det å jobbe sammen med lærere og skoleledere er veldig givende. 

Er prosjektleder ved høgskolen for EØS-prosjektet BlendVET (2021-2024) hvor hovedmålet er å definere hva blended learning kan bety i en yrkesfaglig sammenheng, samt å øke yrkesfagslærernes metodiske og digitalpedagogiske kompetanse innen området.

Min bakgrunn preger fremdeles interessefeltene i nåværende jobb. Har master i nordisk litteratur og derfor et hjerte som banker litt ekstra norskfaget. Har 11 års erfaring som norsk- og engelsklærer i videregående skole.

Liker å lage og dele podkast, med innhold som jeg tror er relevant for alle som har et hjerte i og for skole. 

Liker ellers å drive med formidling, både i klasserom og på konferanser for lærere og skoleledere - og andre som er opptatt av læring i teknologirike omgivelser.

Tilhører forskergruppen Research in Digital Education (RIDE).

Pågående forskningsprosjekt:

  • Brynildsen, S. Writing in the age of chatbots
  • Brynildsen, S. & Hagelia, M. Læreres erfaringer med å bruke chatboter i vurderingsarbeid
  • Nygaard-Joki, S. & Brynildsen, S. Adult learners’ experiences of using digital tools in second language acquisition

Internasjonaliseringsprosjekt:

  • Prosjektleder ved HiØ for «Blended learning in Vocational Education and Training”. EØS-prosjekt ledet av Institute of the Republic of Slovenia for Vocational Education and Training (CPI). Inkluderer bla. University of Ljubljana, University of Akureyri (Island) og HiØ, sammen med flere slovenske, islandske og norske yrkesfaglige skoler/ fagskoler. Målet er å utvikle strategier, pedagogiske prinsipper og implementering av blended learning-metodikk i yrkesfagene.

Undervisning/ utvikling:

Relevante lenker og SoMe:

ResearchGate-profil

YouTube-kanal: HiØmoocs, pfdk

YouTube-kanal: Norskfaglige filmer

LinkedIn

Twitter: @stinemalin

Bakgrunn

Arbeidserfaring:

2023-            : Førstelektor og fagmiljøkoordinator, Institutt for pedagogikk, IKT og læring,                            LUSP, HiØ

2018 - 2023  : Høgskolelektor, fagmiljøkoordinator, Institutt for pedagogikk, IKT og læring,                             LUSP HiØ

2017- 2018: Prosjektleder og pedagogisk veileder, Kreasjon AS

2009 - 2018: Lektor med tilleggsutdanning, Frederik II videregående skole

2006 - 2009: Lektor med tilleggsutdanning, Frogn videregående skole

Utdanning:

2016 - 2017: Norsk som andrespråkspedagogikk, HiØ

2016 (vår): Smart læring MOOC, NTNU

2004 - 2006: Master i litteraturstudier - nordisk litteraturvitenskap, UiO

2002 - 2003: Praktisk- pedagogisk utdanning (PPU), UiO

2002 (vår): Nordisk mellomfag, NTNU

2001 - 2002: Nordisk grunnfag, NTNU

2000 (vår): Ex.phil og ex.fac, UiO

1999 (høst): Engelsk mellomfag, University of York

1998 - 1999: Engelsk grunnfag, HiØ

 

Emneord: Ikt og læring, profesjonsfaglig digital kompetanse, mooc, Dekomp

Publikasjoner

  • Karlsen, Kristine Høeg; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Nordahl Husebye, Birgitte & Brynildsen, Stine (2023). ’Det er jo dans, det her også…?’ – styrking av dans i kroppsøvingslærerutdanningen i tverrfaglige og tverrsektorielle profesjonsfellesskap. Dance Articulated. 9(1), s. 119–143. doi: 10.5324/da.v9i1.5057.
  • Brynildsen, Stine & Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik (2023). An agentic perspective on teachers’ enactment of professional digital competence. Digital Culture and Education. ISSN 1836-8301. 14(4), s. 53 –69. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Brynildsen, Stine (2022). A reflective practice perspective on developing professional digital competence among teachers, ICERI2022 Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development (IATED). ISSN 978-84-09-45476-1. s. 1168–1176.
  • Brynildsen, Stine & Hagelia, Marianne (2022). Med en ny dings i sekken - Den digitale overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 51–65.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nygaard-Joki, Sonja; Dyrnes, Eva Martinsen & Brynildsen, Stine Malin (2024). Omvendt undervisning (Flipped Classroom) for yrkesfagslærere.
  • Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin (2023). En språkassistent i sekken? Teknologi i det flerspråklige klasserommet. .
  • Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin (2023). Å bruke video og podcast i yrkesfag.
  • Hagelia, Marianne & Brynildsen, Stine (2023). Digitale rammeverk og nye undervisningsformer.
  • Staal, Sigrun; Afdal, Hilde Wågsås & Brynildsen, Stine (2023). Designing collaborative partnerships in research– the case of assessment practices.
  • Brynildsen, Stine; Staal, Sigrun & Afdal, Hilde Wågsås (2023). S3-E2: Vurderingspraksiser og lærelyst i Fredrikstadskolen. [Internett]. SoundCloud.
  • Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin (2023). Can translanguage-enabling technology promote educational equity and the increased inclusion of second language (L2) learners? .
  • Olandersson, Cecilie & Brynildsen, Stine (2023). S2- E3: Fritt spillerom i en teknologirik praksis. [Internett]. Wordpress/ SoundCloud.
  • Brynildsen, Stine & Olandersson, Cecilie (2023). S2-E6: Med en ny dings i sekken. Om den digitale overgangen fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet. [Internett]. Wordpress/ SoundCloud.
  • Nordahl Husebye, Birgitte; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Brynildsen, Stine & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Setting the stage and shooting the action – Physical education teacher education students’ use of tablets in creative dance processes.
  • Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Brynildsen, Stine (2023). Are MOOCs dead? Long live MOOCs! Are we adapted to meet flexible teaching and learning? .
  • Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Brynildsen, Stine (2022). A reflective practice perspective on developing professional digital competence among teachers.
  • Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin (2022). Digitalization and practices of inclusion: Adult learners’ experiences of using translanguage- enabling technology in second language acquisition.
  • Nohr, Magnus & Brynildsen, Stine (2022). Kruttsterk samling på Høgskolen i Østfold. [Fagblad]. Skolemagasinet 3/ 2022.
  • Brynildsen, Stine & Olandersson, Cecilie (2022). Skolelys - En pod for oss med hjertet i skolen. [Internett]. Wordpress/ SoundCloud.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. sep. 2018 08:00 - Sist endret 24. mai 2024 08:22