Faglige interesser
For tiden er det - ikke overraskende - spesielt kunstig intelligens (KI) og chatboter i bruk i skriveprosesser og vurderingsarbeid, som står høyt på interesselisten, både når det gjelder undervisning, utviklingsarbeid og forskning. Starter høsten 2024 opp et lengre forskningsprosjekt om skriving i chatbotens tid, der planen er å følge norskelever og -lærere i videregående skole over tre år. Inntoget av chatboter i skolen har gjort at vi må utforske hva elever og lærere bruker denne teknologien til (eller ikke bruker den til).
Som et mer overordnet tema, er jeg opptatt av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (pfdk), digital agens og det å lære i teknologirike omgivelser. Synes det er viktig og spennende å se på hvordan man utvikler pfdk i profesjonelle fellesskap.
Lager faglig innhold til og underviser i flere av våre eksisterende nettemner, såkalte moocer, samt utvikler nye. Neste studieår skal vi for eksempel utvikle et eget emne om KI i skolen.
Jobber pedagogisk og administrativt med å drive vårt Digitale læringsverksted (DLV). Er fagmiljøkoordinator for fagmiljøet IKT og læring.
Jobber med gjerne med skolebasert kompetanseutvikling i DEKOMP, knyttet til pfdk, KI/ chatboter og andre relevante temaer knyttet til LK20, som for eksempel vurderingspraksiser. Synes det å jobbe sammen med lærere og skoleledere er veldig givende.
Er prosjektleder ved høgskolen for EØS-prosjektet BlendVET (2021-2024) hvor hovedmålet er å definere hva blended learning kan bety i en yrkesfaglig sammenheng, samt å øke yrkesfagslærernes metodiske og digitalpedagogiske kompetanse innen området.
Min bakgrunn preger fremdeles interessefeltene i nåværende jobb. Har master i nordisk litteratur og derfor et hjerte som banker litt ekstra norskfaget. Har 11 års erfaring som norsk- og engelsklærer i videregående skole.
Liker å lage og dele podkast, med innhold som jeg tror er relevant for alle som har et hjerte i og for skole.
- Norskpraten. Laget sammen med kollega Maja Michelsen fra norskfaget (avsluttet innspilling)
- Skolelys - En pod for oss med hjertet i skolen :Sammen med kollega Cecilie Olanderson fra pedagogikkfaget (pågående)
Liker ellers å drive med formidling, både i klasserom og på konferanser for lærere og skoleledere - og andre som er opptatt av læring i teknologirike omgivelser.
Tilhører forskergruppen Research in Digital Education (RIDE).
Pågående forskningsprosjekt:
- Brynildsen, S. Writing in the age of chatbots
- Brynildsen, S. & Hagelia, M. Læreres erfaringer med å bruke chatboter i vurderingsarbeid
- Nygaard-Joki, S. & Brynildsen, S. Adult learners’ experiences of using digital tools in second language acquisition
Internasjonaliseringsprosjekt:
- Prosjektleder ved HiØ for «Blended learning in Vocational Education and Training”. EØS-prosjekt ledet av Institute of the Republic of Slovenia for Vocational Education and Training (CPI). Inkluderer bla. University of Ljubljana, University of Akureyri (Island) og HiØ, sammen med flere slovenske, islandske og norske yrkesfaglige skoler/ fagskoler. Målet er å utvikle strategier, pedagogiske prinsipper og implementering av blended learning-metodikk i yrkesfagene.
Undervisning/ utvikling:
- LTEK10222 Profesjonsfaglig digital kompetanse (pfdkmooc) - Emneansvar
- L102IKT15 Pedagogisk bruk av IKT (IKTPEDmooc)
- Profesjonsfaglig digital kompetanse for norsklærere 11.-13. trinn (KfK)(Ikke i drift) - Prosjektleder for utvikling, emneansvarlig
- DigiLU - Digitalisering av lærerutdanningene (prosjekt)
- Desentralisert kompetanseutvikling (Dekomp)
- KI i skolen (emne under utvikling, 2024/ 2025)
Relevante lenker og SoMe:
YouTube-kanal: Norskfaglige filmer
Twitter: @stinemalin
Bakgrunn
Arbeidserfaring:
2023- : Førstelektor og fagmiljøkoordinator, Institutt for pedagogikk, IKT og læring, LUSP, HiØ
2018 - 2023 : Høgskolelektor, fagmiljøkoordinator, Institutt for pedagogikk, IKT og læring, LUSP HiØ
2017- 2018: Prosjektleder og pedagogisk veileder, Kreasjon AS
2009 - 2018: Lektor med tilleggsutdanning, Frederik II videregående skole
2006 - 2009: Lektor med tilleggsutdanning, Frogn videregående skole
Utdanning:
2016 - 2017: Norsk som andrespråkspedagogikk, HiØ
2016 (vår): Smart læring MOOC, NTNU
2004 - 2006: Master i litteraturstudier - nordisk litteraturvitenskap, UiO
2002 - 2003: Praktisk- pedagogisk utdanning (PPU), UiO
2002 (vår): Nordisk mellomfag, NTNU
2001 - 2002: Nordisk grunnfag, NTNU
2000 (vår): Ex.phil og ex.fac, UiO
1999 (høst): Engelsk mellomfag, University of York
1998 - 1999: Engelsk grunnfag, HiØ