Kjartan Belseth

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Kjartan Belseth
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
C2-038

Faglige interesser

Barnehagelærerens profesjon, ledelse og faglig skjønn. Mangfold og inkluderende praksiser (herunder flerspråklighet, religion og antirasisme).
 

Undervisning

Underviser i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen, heltid og deltid.

I permisjon fra august 2023 til juli 2026, da jeg for tiden holder på med en doktorgrad.
 

Bakgrunn

Utdanning

  • Bachelor, førskolelærer (Høgskolen i Oslo), inkludert praksis i Hong Kong og utveksling et semester til USA (Georgia State University)
  • Master i barnehagepedagogikk (Høgskolen i Oslo og Akershus)
  • Videreutdanning i veiledning (Høgskolen i Oslo og Akershus)
  • Ph.D-stipendiat i utdanningsvitenskap, fagretning pedagogikk (NTNU)


Erfaring

  • Barnehageassistent og pedagogisk leder i barnehage i 10 år, inkludert to år som praksislærer for Høgskolen i Oslo.
  • Fra akademia har jeg jobbet fire måneder som høgskolelærer i et kort vikariatet ved Høgskolen i Oslo, parallelt med jobben som pedagogisk leder i barnehagen.
  • Ansatt ved Høgskolen i Østfold fra august 2014. Først som høgskolelektor i pedagogikk, og fra februar 2022 som førstelektor i pedagogikk på barnehagelærerutdanningen.
  • For tiden Ph.D-stipendiat i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne - Høgskolen for barnehagelærerutdanning (2023-2026).
     

Forskning

Forsker i egen FoU-tid på barnehagelærerens profesjon, ledelse og faglig skjønn. Mangfold og inkluderende praksiser.

Var deltaker i høgskolens førstelektorprogram fra 2019-2022.

Medlem av forskerskolen NORBARN (2023-2025), Norges første forskerskole rettet mot barnehagesektoren.

Medlem av forskerskolen WNGER II (2024-), forskerskole for pedagogikk og utdanningsforskning.
 

Prosjekter

  • DMMH:
    Likestilt pedagogisk ledelse
    Doktorgradsarbeid, i prosess
     
  • HiØ:
    Barns ulike motstandsuttrykk i barnehagen
    I samarbeid med førsteamanuensis Majken Jul Sørensen og høgskolelektor Ane Linn Dahl-Nielsen, i prosess
     

Priser

  • Nominert til Årets barnehageinspirator 2017 og 2023
  • Nominert til Læringsmiljøprisen 2022
  • Var veileder for student Ida Marie Svendsen i arbeidet med bacheloroppgaven "Dette er ikke snakk om året rundt, kun i perioder hvor vi har fokus på mangfold". En bacheloroppgave om personalets samarbeid med foreldre med minoritetsbakgrunn, som vant prisen Laurbærbladet og 10 000 NOK for beste bacheloroppgave ved Høgskolen i Østfold i 2019.
     

Verv

  • Emneansvarlig Kunst, kultur og kreativitet (KKK) (2018-2020)
  • Seksjonsleder pedagogikkseksjonen BLU (2020-2021)
  • Emneansvarlig Bacheloroppgaven (BA) (2019, 2021-2023)
  • Trinnleder/trinnkoordinator, heltid og deltid (2015-2021, 2022-2023)
  • Ekstern sensor ved andre UH-institusjoner på bachelor- og masternivå
  • Medlem i sakkyndige kommisjoner til ansettelse i stillinger i UH-sektoren
     

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Belseth, Kjartan & Winje, Geir (2022). Religioner og hverdagspluralisme i barnehagen (2. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202748579. 136 s.
  • Belseth, Kjartan & Winje, Geir (2021). Religioner og hverdagspluralisme i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202626709. 136 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Belseth, Kjartan (2024). “One or two – more quality we pursue!” Distributed leadership as an analytical framework for co-leading preschool teachers.
  • Belseth, Kjartan (2023). Presentasjon av mitt doktorgradsprosjekt på PhD-seminar.
  • Lund, Beate & Belseth, Kjartan (2023). Mellom himmel og jord. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 40(2), s. 86–91.
  • Belseth, Kjartan (2022). Presentasjon av førstelektorsøknad med profileringsdokument på Førstelektorseminar.
  • Belseth, Kjartan & Skogsberg, Trude (2022). Barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold - Oppbygging og innhold .
  • Belseth, Kjartan (2022). "In (place) or out (of place)? - Religion in Norwegian preschools".
  • Belseth, Kjartan (2022). Mangfoldsperspektiver på alle trinn på barnehagelærerutdanningen ved HiØ. Innlegg på BLU-seminar 01.06.22.
  • Belseth, Kjartan (2022). Samiske perspektiver i barnehagelærerutdanningen. Parallellsesjon på digitalt praksisseminar BLU 05.05.22.
  • Lund, Beate & Belseth, Kjartan (2022). Litteraturstudier med utforsking og analyse av styringsdokumenter, forskningsartikler og pedagogiske tekster. Digital skrivekveld med biblioteket.
  • Belseth, Kjartan (2022). Mangfoldets plass i barnehagelærerutdanningen. Innledning til diskusjoner på frokostmøte BLU 30.03.22.
  • Greve, Anne; Belseth, Kjartan & Løvig-Larsen, Hilde Therese (2022). Pedagogikkfaget må styrkes, ikke svekkes! Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 39(1), s. 96–99.
  • Belseth, Kjartan (2022). Å være gjensidig avhengig av hverandre. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 39(1), s. 56–59.
  • Belseth, Kjartan (2020). Mangfoldsperspektiver på tilvenning - noen alternative praksiser, Velkommen til barnehagelivet! Tilvenning, tilknytning, tilhørighet, trygghet (2. utgave). Kommuneforlaget AS. ISSN 9788244623926. s. 73–85.
  • Belseth, Kjartan & Barocsai, Edit (2020). Musikkens verdi for flerspråklige barns andrespråk i barnehagen. Utdanning. ISSN 1502-9778.
  • Belseth, Kjartan (2020). Når barns rett til lek blir truet .
  • Belseth, Kjartan (2020). På vei mot et klasseskille i barnehagen? barnehage.no.
  • Belseth, Kjartan (2019). Når barns rett til lek blir truet.
  • Belseth, Kjartan & Auset, Helene Storstrøm (2019). Varsel i praksis.
  • Belseth, Kjartan & Jerkrot, Jenny Hellesnes (2019). Måltidet i barnehagen - en inkluderende arena? Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 36(3), s. 80–85.
  • Belseth, Kjartan (2019). Hverdagspluralisme i barnehagen. Er det rom for religion i barnehagen?
  • Belseth, Kjartan (2019). Kan vi snakke om mobbing i barnehagesammenheng? Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Belseth, Kjartan (2018). "He doesn't have any language" Multilingual children as "the other".
  • Belseth, Kjartan (2018). Leder av den 3. konferansen av "Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen – Kollektive læringsprosesser".
  • Belseth, Kjartan Andersen (2018). "Flerkulturelle" perspektiver, som åbner for alternativ praksis, Velkommen til daginstitutionen! Den gode indkjøring - for både børn og voksne. Dansk Psykologisk Forlag. ISSN 9788771585742. s. 85–98.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2016). Leder av parallellsesjon og deltaker i konferansens arbeidsgruppe.
  • Belseth, Kjartan Andersen & Bekkevold, Asbjørg Irene (2016). Teamarbeid i barnehagen - Å spille hverandre gode.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2016). Mangfold i barnehagen.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2016). Lek i et inkluderende fellesskap: "Flerkulturelle" perspektiver på kulturelt mangfold og lek.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2016). Innføring av en veiledende språknorm i barnehagen marginaliserer flerspråklige barn. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2016). De yngste barnas rettigheter som medborgere. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 50–53.
  • Belseth, Kjartan Andersen & Skogsberg, Trude (2016). Regjeringens manglende kompetanse. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 33(2), s. 79–80.
  • Belseth, Kjartan Andersen & Lunde, Merete Ellen (2015). Troubling and transforming the traditional way of teaching in ECE. A reconceptualizing practice by re-thinking our role as educators in pedagogy.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2015). Noen "flerkulturelle" perspektiver som åpner for alternative praksiser, Velkommen til barnehagelivet! Oppstart og tilvenning for barn og voksne. Kommuneforlaget AS. ISSN 9788244622363. s. 69–79.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2015). De yngste barnas språk og uttrykk.
  • Belseth, Kjartan Andersen; Lunde, Merete Ellen & Nyhus, Mette Røe (2015). ”Profesjonsretting av undervisningen – hvordan bidra til utvikling av pedagogisk klokskap og skjønn hos fremtidige barnehagelærere?”.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2015). Den "flerkulturelle" barnehagen. Mangfold og inkludering.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2015). Ny barnehagelov gir etiske dilemmaer. Sarpsborg Arbeiderblad. 85(4), s. 8–9.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2015). Politikernes misoppfattede barnesyn. Dagbladet. ISSN 0805-3766. 147(1), s. 53–53.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2014). Barnehagelæreren i den "flerkulturelle" barnehagen.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2014). "Da Bente møtte Shahid..." - Kroppsspråk i møte med «flerkulturelle» foreldre. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 30(4), s. 58–60.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2012). Kartlegg eller ta konsekvensene! Første steg. ISSN 1504-1891. 9(3), s. 40–41.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2012). ”Kan Ismail og Ali gifte seg?” Heteronormalisering i en flerkulturell barnehage. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 34–35.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2011). Lek, de yngste barna og voksenrollen. Barnehagen som læringsarena.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2011). Rollelek i den flerkulturelle barnehagen: Bilals første møte med dukkekroken. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 27(2), s. 58–62.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2011). Religion og hudfarge. Første steg. ISSN 1504-1891. 8(2), s. 41–41.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2011). Tenke større om de små? Er det kvalitet? Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 27(1), s. 93–94.
  • Belseth, Kjartan Andersen (2010). En mann er også en kollega! Første steg. ISSN 1504-1891. 7(4), s. 43–43.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 6. apr. 2024 10:55