Ilka Nagel

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Ilka Nagel
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
DU1-36

Faglige interesser

  • Digital kompetanse i lærerutdanningen
  • Lærerens profesjonsfaglige digital kompetanse
  • Digital Didaktisk Design 
  • Digital vurdering

Undervisning

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • 2010 - 2014 Lärare, Strömstad Gymnasium, Sverige
  • 2014 - 2016 Förstelärere med fokus på digitaliering, Strömstad Gymnasium, Sverige
  • 2016 - 2020 Høgskolelektor IKT og pedagogikk, HiØ
  • 2017 - 2020 Seksjonsleder IKT og læring, HiØ
  • 2018 - 2020 Prosjektleder Digitalisering i lærerutdanningen, HiØ
  • 2020 - 2023 Stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO 
  • 2023 -          førsteamanuensis Pedagogikk og digital kompetanse, HiØ

Utdanning

  • 2002 - 2010 Gymnasielärerutbildning i Tyskland 390 ECTS (utbildat för att undervisa skolår 5-13 i Engelska och Geografi)
  • 2012 - 2014 Göteborgs Universitet (Tyska, 60 hp)
  • 2014 - 2015 Dalarnas Högskola (Tyska, 30 hp)
  • 2020 - 2023 Universitet i Oslo, PhD utbildning 
Emneord: Det digitale samfunn, DDS, DigiEd

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Pedersen, Cathrine; Aagaard, Toril; Daus, Stephan; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann & Vika, Karl Solbue [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2024). Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development. Teachers and Teaching: theory and practice. ISSN 1354-0602. doi: 10.1080/13540602.2024.2336612.
  • Nagel, Ilka (2023). Teacher Educators’ positioning and task perception concerning the facilitation of digital competence .
  • Nagel, Ilka & Amdam, Synnøve Hedemann (2023). Kompetansepakke i digital kompetanse for skoleeiere og skoleledere - Profesjonsfaglig digital kompetanse, digital utvikling og lokale digitale utviklingsarbeid.
  • Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka & Aagaard, Toril (2023). An epistemic or instrumental endeavor? Professional digital competence in teacher education.
  • Amdam, Synnøve Hedemann; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka & Vika, Karl Solbue (2023). Still an instrumental endeavor? Developing professional digital competence in teacher education.
  • Nagel, Ilka (2024). Professional Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher Educators’ Professionalism in the Post-digital Age. University of Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 12. mars 2024 12:07