– Det gav en veldig mestringsfølelse å skrive masteroppgave. Det fortalte Frida Laabak når hun gjestet Mastertorget ved Høgskolen i Østfold den 15. mars. Som tidligere grunnskolelærerstudent delte hun sine erfaringer og gav nyttige tips til nåværende studenter.
Aktuelle saker - Side 2
The second teacher training workshop for the EEA Grants project Blended learning in vocational education and training (BlendVET) was held at Østfold University College's (ØUC) campus Remmen in February 2023.
Monica var aldri i tvil om at hun ville fortsette arbeidet i barnehagen, også etter endt mastergrad. Hun mener masterstudiet innen barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap har utfordret henne som menneske og gjort mye med måten å jobbe på.
Med 1,5 millioner visninger på youtube og stort engasjement for nyvinninger i skolen, er vinneren av Årets nettpedagog et kjent navn for mange.
Another important milestone is reached in our EEA Grants- project Blended learning in vocational education and training (BlendVET): Meeting the teachers! To mark the start of our close collaboration with participating teachers from Norway’s two BlendVET schools, Eva Dyrnes, Stine Brynildsen and Sonja Nygaard-Joki from HiØ organized a workshop at the campus of Åssiden in Drammen.
Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen belyser relevante temaer for skole i den nye podcasten Skolelys - en pod for oss med hjertet i skolen.
Både ferske og godt etablerte forskere kan føle seg fullstendig overveldet av ord, begreper og uttrykk som brukes når det snakkes om forskning generelt og om «åpen forskning» spesielt. En ny elektronisk og fritt tilgjengelig ordliste skal fungere som et nyttig hjelpemiddel for å hindre forvirringen og misforståelser.
Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.
Sandra Fylkesnes, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring, var nylig en av foredragsholderne på Medienettverkets høstmøte og prisutdeling på Pressens hus i Oslo.
Ved Fakultet for lærerutdanninger og språk er det etablert en ny forskningsgruppe - Tverrfaglig arbeid i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.
Forskningsgruppen er bredt sammensatt og jobber på tvers av de fagdisiplinene som er representert i barnehagelærerutdanningen.
RIOT Science Club (http://riotscience.co.uk/) har fått en norsk avdeling, som er startet og ledes av førsteamanuensis Tamara Kalandadze. Tanken bak RIOT Science Club er å øke bevissthet om, og gi opplæring om reproduserbar, transparent, åpen og tilgjengelig forskning på tvers av fagfelt.
"Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsveiledning" er tittelen på en ny bok som skildrer og utforsker dilemmaer som oppstår når mennesker møtes for å dele, drøfte og lære av hverandre i ulike profesjoner.
Har du en yrkesfag- eller profesjonsutdanning og drømmer om å bli yrkesfaglærer? Da kan Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for 8-13 være noe for deg. Søknadsfristen er 1. mars.