Alt fra leseopplæring for elever som bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon til støyreduserende teknologi for autistiske elever utforskes i de nye prosjektene. Bli kjent med doktorgradskandidatene i forskergruppen DeveLeP og deres banebrytende arbeid som vil forme fremtidens læringsmiljøer.
Aktuelle saker
Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.
2024 marks the third and final year of the BlendVET project. A new video has been launched by EEA and Norway Grants to showcase the project, as part of their #OurStories campaign.
DIGITALE FORDELER: Veien til å drøfte Bibelen med andre kan være kortere når man leser den på mobiltelefonen, skriver stipendiat Mette Maria Rønsen Gjerskaug i denne kronikken.
Ifølge gjeldende læreplan fra 2020 skal elever trenes i å se muligheter og omsette ideer til handling. Ved bruk av storylinemetoden utdanner Høgskolen i Østfold lærere til å bli ambassadører for både tverrfaglig og studentaktiv læring.
– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.
Og en svært viktig erfaring å ta med seg når man skal inn i arbeidslivet. Det sier student Joakim Spro om erfaringen med skoleovertakelse. En praksisopplevelse alle grunnskolelærerstudenter får oppleve siste året på studiet.
Flere fagansatte ved HiØ som har fått opprykk i løpet av det siste året. Samtlige ble feiret under en akademiske årsfesten.
Forskingsgruppa "Cross-curricular Teaching and Learning for 21st Century Skills" ved Fakultet for lærarutdanningar og språk utmerkar seg. Tre av medlemmene i gruppa er finalekandidater til to av dei tre prestisjefylte prisane som skal delast ut på den akademiske årsfesten til Høgskulen i Østfold 27. oktober 2023.
HiØ arrangerte et vellykket ph.d.-kurs om digitalisering og inkluderende praksiser, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.
Siste lördag i september möttes deltagare från USA, Finland, Danmark, Norge och Sverige kring tre teman: expressiv art, frigörande pedagogik och new materialism.
We invited teachers and school leaders from our partner schools Åssiden vgs. and Fagskolen i Viken to start the third and final year of BlendVET training and development.
Prosjektet har fått tildelt 10 millioner kroner fra Forskningsrådet.
Nylig deltok Ann Sofi Larsen, Bente Ulla og Nina Johannesen fra LUSP på Nasjonalt nettverk for barnehagefaglige masterprogram, arrangert av Universitetet i Agder. Alle tre har lang erfaring med å utvikle og drive masterutdanning innen det barnehagefaglige feltet ved Høgskolen i Østfold.
For at vi skal forstå hvordan digitaliseringen påvirker barn og unge må det forskes mer på tvers av fagområder. Samtidig som fokuset på de etiske aspektene må skjerpes.
A BlendVET study visit to Slovenia in April 2023 gave us first-hand experience of how vocational and technical schools have implemented blended learning approaches in their classrooms and workshops.
Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.
Alkohol øker risikoen for en rekke ulike sykdommer. Professor Hugo Cogo Moreira ved Høgskolen i Østfold skal sammen med forskere fra Brasil finne måter å forebygge alkoholforbruk hos ungdom i byer i Brasil og Mosambik. Forskningsrådet har bevilget nær 10 millioner til prosjektet.
Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.
PODKAST. I denne episoden av podkastserien Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde får vi svar på hvordan barna i alderen 17-25 måneder, direkte og indirekte vurderte risiko. Hva motiverer barna til å ta risiko og hvilken betydning har det for barns muligheter til å utforske og oppleve risiko at personalet klarer å stoppe seg selv i å stoppe barna?