-
Lund, Beate & Lunde, Merete Ellen
(2024).
Veiledning i partnerskap.
-
Lunde, Merete Ellen & Lund, Beate
(2024).
Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde. "Den interkulturelle barnehagelæreren." Med virksomhetsleder Tamara Dzolic Mujakic.
[Internett].
https://www.hiof.no/tjenester/kunnskap/podkast/.
-
Lund, Beate; Lunde, Merete Ellen; Fredheim, Nina Skajaa & Johansen, Ann-Kristin
(2024).
Poskastserien Forskningsprek. "Studentenes praksis skal være likeverdig med undervisningen de får på campus." Med høgskolelektor Beate Lund og høgskolelektor Merete Ellen Lunde HiØ .
[Internett].
https://www.hiof.no/tjenester/kunnskap/podkast/.
-
Lund, Beate; Høydalsvik, Torhild Erika Lillemark; Lunde, Merete Ellen; Kleive, Hildegunn Valen; Moltudal, Synnøve & Krogevoll, Aleksander
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2024).
Yrkesretting og profesjonsrelevans; Simulering som profesjonsretting i lærerutdanningene.
-
Lund, Beate; Lunde, Merete Ellen; Valen Kleive, Hildegunn; Krogevoll, Aleksander; Heggedal Moltudal, Synnøve & Lillemark Høydalsvik, Torhild Erika
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2024).
Yrkesretting og profesjonsrelevans; Simulering som profesjonsretting i lærerutdanningene.
-
Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen
(2024).
Berikelsesperspektivet og inkluderende praksis. .
-
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg
(2024).
We had different understandings of time - codesign and negotiation of an artful encounter for children in schools.
-
Sennerud, Hege Cathrin; Sekkouri, Sandra Elise & Kaltzakorta, Igor
(2024).
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen.
-
Wynn, Rolf
(2024).
Psykiske plager hos veteraner.
-
Sennerud, Hege Cathrin; Jæger, Mette Stangeløkka barnehage & Langvik, Joran
(2024).
Fra tause fordommer til tverrelasjonell kunnskap. Brobyggere.
-
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Sofasamtale om KI og vurdering, paneldeltaker.
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Paneldeltaker AI+.
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Chatboter som læringsassistent.
-
Nordahl-Hansen, Anders
(2024).
Autisme: – Veldig mange har følt på dyp utenforskap.
[Avis].
Dagsavisen.
-
Nordbakke, Monica; Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini); Tangen, Steffen; Glomsrød, Anne-Lene Løvig & Knudsen, Espen Syvderud
(2024).
Jeg vil gjøre dette igjen! (elev 7. trinn)
- Når vi utforsker nye læringsareanaer sammen
.
Vis sammendrag
Bli med på vår reise, jorda rundt, ut i skogen, og inn i mørket. Opplev engasjementet og læringen som skjer. Vi utfordrer tradisjonelle læringsarenaer og læringssituasjoner, og jobber for en aktiv og variert hverdag, hvor lek har en sentral posisjon for spontane opplevelser og gode læringsøyeblikk.
-
Jamouchi, Samira; Nygaard-Joki, Sonja & Hallman, Linda Anneth
(2024).
Sammenfiltring mellom skolebarn og ull fra norsk spelsau
.
Vis sammendrag
Norge produserer ca. fire millioner kilo med ull hvert år. Omtrent 75 prosent av all den ullen som produseres i Norge, ikke brukes i norsk industri. (en del sauebønder får så dårlig betalt for ullen at de heller brenner, kaster eller graver den ned i stedet for å levere den? Særlig gjelder det de sauebøndene som har de tradisjonelle norske sauerasene gammelnorsk sau, grå trøndersau og gammelnorsk spælsau med naturlig farget ull. Kilde: forskesonen.no)
Det er nettopp denne ulne kunstneren og førstelektor i kunst og handverk Samira Jamouchi tok med seg til Gimle skolen da hun møtt elevene på Gimle skole ble invitert til kroppslig og sanselig erfaring med ulltoving. Ull er et naturmateriale som er nedbrytbar, den blir til jord. Den inneholder ingen plastmateriale og forurenser ikke naturen, som vi er en del av og lever i. Ull er et material med mange interessante egenskaper som barna kan lære og bli kjent med gjennom direkte erfaring på den. Det er en utmerket måte å koble (skole)barn med naturen. Ved å ta med naturen inn i skolen. Når høgskolelektor Sonja Nygaard-Joki og rektor Linda Anneth Hallman samtaler med elevene 5 uker senere får vi vite at møte med rå ull var overaskende opplevelse.
-
Jamouchi, Samira; Nygaard-Joki, Sonja & Hallman, Linda Anneth
(2024).
Berør og bli berørt av ullfiber.
Vis sammendrag
Rå ull skaper forbindelser mellom aktive kropper, i møte med duftende materiale. I denne faglig foredrag organisert som en workshopen inviteres du til aktiv deltakelse, der sansene vekkes uten sko og sokker. På lik linje med elevene på Gimle skole, får du være med på kroppslig og sanselig erfaring med ulltoving.
-
-
Bjordal, Fred Rune & Søreide, Gunn Elisabeth
(2024).
Constructing Teacher Identity in Children’s Screen Media: A Nordic Perspective.
-
Wynn, Rolf; Bellika, Johan Gustav; Fernandez, Lorena & Salcedo, Vicente Traver
(2024).
THE POPULATION-BASED TROMSØ 8 STUDY AND E-MENTAL HEALTH.
-
Ramsdal, Gro Hilde & Wynn, Rolf
(2024).
GUTTAS CAMPUS’ – PARTICIPANTS’ EXPERIENCES OF A GROUP-BASED INTERVENTION TO PREVENT SCHOOL DROPOUT.
-
-
Skafle, Ingjerd
(2024).
Social media and autism. Influence, sources of information and misinformation.
-
Skafle, Ingjerd
(2024).
Sosiale medier og autisme: Påvirkning, informasjonskilder og feilinformasjon.
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg
(2024).
From motion to pedagogy – Dance as a catalyst for empowering future teachers in cross-sector collaborations .
-
Häbler, Camilla & Spernes, Kari Iren
(2024).
Perspective-Taking through Fiction - Possibilities for future teachers to gain insight into diversity.
-
Ulla, Bente
(2024).
Kropp som kunnskapskjelde.
-
Larsen, Ann Sofi; Johannesen, Nina & Ulla, Bente
(2024).
Undervisningsmetodologi i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap. .
-
Lindahl, Anne Grete; Luthen, Geir Sverre; Jensen, Magne Skibsted & Kjærnes, Tone Søs
(2024).
Veiledningsbasert etterutdanning for nye
lærere i videregående opplæring.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2024).
Veiledning, motstand og tillit.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2024).
Veiledning og vitalitet -når livskraft gis betydning.
-
-
-
Nygaard-Joki, Sonja; Dyrnes, Eva Martinsen & Brynildsen, Stine Malin
(2024).
Omvendt undervisning (Flipped Classroom) for yrkesfagslærere.
-
-
-
-
-
Stenbock-Haakestad, Heidi
(2023).
UTDyP - nærmiljøet som læringsarena.
-
Stenbock-Haakestad, Heidi
(2023).
Can a teacher be human? .
-
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Hagelia, Marianne
(2023).
Promptization: The emergence of a new competence to master Generative AI?
-
-
Mägdefrau, Jutta; Köstler, Verena & Caspari-Sadeghi, Sima
(2023).
Action Research in der Hochschullehre. Methoden und Befunde.
Empirische Pädagogik.
ISSN 0931-5020.
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
ATT BLI TILL MED VÄRLDEN. Essäer om partiklar, kroppar, poesi, pedagogik och andra gränsfenomen.
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
”Ved det nyt år. Fire pædagogiske filosoffer, der ændrede os.”.
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
Sjønlitterære virkemidler i formidling av faglittertur.
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
Praktiknära forskning och postkvalitativa metoder.
-
Bergstedt, Bosse; Jamouchi, Samira & Do, Lap-Xuan
(2023).
Roundtable as a playroom event and place of artistic becoming .
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
Superpositions and Entanglement. What happens in the event of agential cuts.
-
Bergstedt, Bosse
(2023).
Superpositions and Entanglement. What happens when a phenomenon is observed?
-
Jensen, Magne Skibsted; Luthen, Geir Sverre; Lindahl, Anne Grete & Tone Søs, Kjærnes
(2023).
Hva forteller nyutdannede lærere om hvordan et samlingsbasert etterutdanningstilbud bidrar til deres profesjonsutvikling?
.
-
Nagel, Ilka
(2023).
Teacher Educators’ positioning and task perception concerning the facilitation of digital competence
.
-
Nohr, Magnus
(2023).
Når bokstavane stokkar seg.
[Radio].
https://radio.nrk.no/serie/ekko/sesong/202309/MDFP02015623?f.
-
Nohr, Magnus
(2023).
Taperne kan bli vinnerne av KI-revolusjonen.
[Avis].
https://www.aftenposten.no/kultur/i/wAzroA/taperne-kan-bli-v.
-
-
-
-
-
-
-
-
Nohr, Magnus
(2023).
Kunstig intelligens i undervisning.
-
Nohr, Magnus
(2023).
Paneldebatt om kunstig intelligens.
-
-
-
-
-
-
-
Nohr, Magnus
(2023).
Studentaktiv undervisning med digitale hjelpemidler.
-
Nohr, Magnus
(2023).
Kunstig intelligens i lærings- og vurderingsarbeidet.
-
-
-
-
-
-
Nohr, Magnus
(2023).
Universell utfordring eller universell utforming?
-
Nohr, Magnus
(2023).
ChatGPT -muligheter og utfordringer.
-
-
-
-
-
Nohr, Magnus
(2023).
Videobasert undervisning/taksonomi
.
-
Børtveit, Line; Nordgreen, Tine & Nordahl-Hansen, Anders
(2023).
Corrigendum: Therapists' experiences with providing guided internet-delivered cognitive behavioral therapy for patients with mild and moderate depression: a thematic analysis (Front. Psychol., (2023), 14, 1236895, 10.3389/fpsyg.2023.1236895).
Frontiers in Psychology.
ISSN 1664-1078.
14.
doi:
10.3389/fpsyg.2023.1274464.
-
Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin
(2023).
En språkassistent i sekken? Teknologi i det flerspråklige klasserommet. .
-
Nygaard-Joki, Sonja
(2023).
Lærerens KI-kompetanse.
-
Nygaard-Joki, Sonja & Brynildsen, Stine Malin
(2023).
Å bruke video og podcast i yrkesfag.
-
-
Brännström, Martta
(2023).
Hvordan påvirker yrkesfaglærerens profesjonelle skjønn forståelsen og håndteringen av livet i klasserom?
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Developmental Language Disorder in Georgia: Terminology and diagnostic criteia .
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Open Science: What? Why? How?
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Relationship between language, speech and communication skills and mental health.
-
Nagel, Ilka & Amdam, Synnøve Hedemann
(2023).
Kompetansepakke i digital kompetanse for skoleeiere og skoleledere - Profesjonsfaglig digital kompetanse, digital utvikling og lokale digitale utviklingsarbeid.
Vis sammendrag
Bidrag i kompetansepakken knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse og status for digital utvikling i skolen, ulike perspektiver på digitalisering og kompetanseutvikling, og organisering av digitale utviklingsarbeid generelt og lokalt med praksiseksempler.
-
-
-
Fylkesnes, Sandra
(2023).
The Need for Critical Pedagogy in Teacher Education:How an Assignment Can Make Student Teachers Aware of Their Potential Prejudice .
-
Krange, Ingeborg Hognestad & Hontvedt, Magnus
(2023).
On the Move to Learn – A video-study of academic achievement and physical activities in a 4th grade math class. .
-
Hagelia, Marianne & Brynildsen, Stine
(2023).
Digitale rammeverk og nye undervisningsformer.
Vis sammendrag
Målet er å gi deg, som skoleleder, en bredere forståelse av "digitaliseringens ståsted i dagens norske skole", både når det gjelder forvaltning og forskning. Først skal vi se på de offentlige digitaliseringsintensjonene for skolen. Vi skal se på det som ligger ligger til grunn for og styrer digitaliseringen, som for eksempel den nye digitaliseringsstrategien,Links to an external site. LK20Links to an external site. og andre forvaltningsdokumenter. Deretter ser vi på rammeverket for lærerens profesjonsfaglig digital kompetanse (pfdk) Links to an external site.som synliggjør forventningene som stilles til lærerne. Dessuten vil vi ta for oss universell utformingLinks to an external site. og tidlig innsatsLinks to an external site. som sentrale deler av digitaliseringen du, som skoleleder, må ha kunnskap om.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Skolen i samfunnet og digitalisering.
Vis sammendrag
Gjennom modul 1 undersøker vi konseptet digitalisering, og digital transformasjon, både i en generell kontekst og spesifikt i en skolekontekst. Vi ser på digitalisering av skolen, og nødvendigheten av digital kompetanseutvikling utforsker vi gjennom å se på teorien om Skole 4.0. Dette inkluderer refleksjoner fra skoleledere om deres erfaringer med digitalisering og hvilken rolle skoleledere spiller i denne prosessen. Vi belyser SAMR-modellen for teknologiintegrasjon og Aktør-nettverksteori, som gir en dypere forståelse av hvordan teknologi påvirker og påvirkes av mennesker og samfunn.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Hvorfor og når skal du bruke digitale verktøy i barnehagen?
Vis sammendrag
Hva er IKT i barnehagen? I denne modulen skal du lære hvorfor vi skal drive med IKT i barnehagen, hvordan og når du skal bruke digitale verktøy. Du skal lære hva digitale verktøy kan være i barnehagen og å argumentere for bruk av dem. I modulen vil du spesielt arbeide med pedagogisk argumentasjon, som du vil kunne bruke i pedagogiske (planleggings-)arbeid. Det vil også legges vekt på faglige diskusjoner rundt bruk av digitale verktøy og mediepedagogikk.
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Revolusjon eller restriksjon – Hvordan påvirker ChatGPT høyere utdanning? .
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Blooms vs LK20.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Språkmodeller som samarbeidspartner.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Hva kan digitale praksiser i barnehagen være?
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Vi er påtvunget AI transformasjon – hvordan håndterer vi det?
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Digital læringsdesign og studentaktive læringsmetoder for inkludering og fremtidas undervisning.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Corona øyeblikkelig hjelp.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Følgeforskning Den digital verktøykassa.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Rapport slipp følgeforskning: Den digitale verktøykassa.
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Å lykkes med læringsdesign.
[Radio].
Høgskolen Kristiania .
Vis sammendrag
Hvordan kan kan du som underviser i høyere utdanning legge til rette for at studentene sitter igjen med læring og forståelse? Ett svar er å tenke læringsdesign i stedet for undervisningsplanlegging. Marianne Hagelia er førsteamanuensis på Institutt for pedagogikk, IKT og læring på Høgskolen i Østfold. I denne episoden forteller hun hva læringsdesign er, hvorfor det er nyttig og hvordan du lykkes.
-
-
-
Staal, Sigrun; Afdal, Hilde Wågsås & Brynildsen, Stine
(2023).
Designing collaborative partnerships in research– the case of assessment practices.
-
Herrebrøden, Marte Karoline & Johansson, Veslemøy Maria Fossum
(2023).
Professional learning community - contribution to an inclusive school?
-
Shavard, Galina
(2023).
Faglige problemstillinger drøftes ikke nok innad i skolen.
[Fagblad].
Utdanningsforskning.no.
Vis sammendrag
Lærersamarbeid regnes som en viktig strategi for å utvikle lærerprofesjonalitet. En ny studie viser imidlertid at utviklingsarbeidet taper i forhold til mer løpende oppgaver i skolehverdagen.
-
-
Stenbock-Haakestad, Heidi; Korseberg, Karl-Arne Næss & Houge, Espen Syse
(2023).
Can I be human? .
-
Jensen, Magne Skibsted
(2023).
Kåret til Årets SMARTing med sosial idé.
[Internett].
Ungt Entreprenørskap.
Vis sammendrag
Samarbeid med lærerutdanningen
Lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold har et tett samarbeid med Ungt Entreprenørskap, blant annet ved at lærerstudentene har en egen entreprenørskapspraksis. -Vi legger stor vekt på dette samarbeidet, forklarer Magne Skibsted Jensen, dosent ved HiØ. -Elevaktiv læring, kreativitet og problemløsning står sterkt i skolens læreplaner, som våre studenter skal forholde seg til. Under SMARTingen bidro over 70 lærerstudenter, sammen med drøyt 20 representanter fra arbeids- og næringsliv over hele Østfold.
-
Denecke, Kerstin; Gabarron, Elia & Petersen, Carolyn
(2023).
Current Trends and New Approaches in Participatory Health Informatics.
Methods of Information in Medicine.
ISSN 0026-1270.
doi:
10.1055/s-0043-1777732.
-
Barken, Tina Lien; Bonacina, Stefano; Bostad, Rune; Gabarron, Elia; Garcia, Beate Hennie & Haddeland, Kristine
[Vis alle 25 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
University campus as a smart technology-supported active learning arena.
Septentrio Reports.
ISSN 2387-4597.
doi:
10.7557/7.7222.
-
Ulriksen, Line Britt; Bilet- Mossige, Marthe & Nordahl-Hansen, Anders
(2023).
Leseopplæring for barn med intellektuelle funksjonsnedsettelser som bruker ASK.
Dialog.
ISSN 1893-7284.
-
Langvik, Joran & Sennerud, Hege Cathrin
(2023).
Ulike perspektiver i møte den andre.
-
Lund, Beate
(2023).
Utforsking og utvikling av pedagogiske aksjoner i barnehagen.
-
Larsen, Ann Sofi; Ulla, Bente & Nina, Johannesen
(2023).
Presentation av exempel på och strategier för forskning om den egna undervisningen vid master-programmet i barnehagepedagogikk och småbarnsvitenskap.
-
Larsen, Ann Sofi
(2023).
Språk foregår...lydlig, sanselig og erfart.
-
Ulla, Bente & Larsen, Ann Sofi
(2023).
Episode 24: Ann Sofi Larsen og Bente Ulla - om perspektiver på pedagogisk dokumentasjon og veiledning.
[Internett].
perspektiver-pa-barnehagefaglige-fenomener.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
Variasjoner, vitalitet og virvar - tilnærminger til språk i barnehagelivet.
-
Larsen, Ann Sofi & Ulla, Bente
(2023).
En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker.
-
Ulla, Bente
(2023).
Hofteplatå. Multiplisert. Dei yngste barna og språk i barnehagen. .
-
Kalandadze, Tamara
(2023).
Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).
Vis sammendrag
I alle land, i alle skoler og i alle klasser sitter gjennomsnittlig to elever som strever med å forstå hva andre sier og/eller å finne de riktige ordene for å uttrykke seg. Mange av disse barna fortsetter å streve gjennom skoleårene uten at noen forstår hva de egentlig strever med fordi vanskene de har er usynlige og det ikke finnes en kjent biologisk forklaring på disse vanskene. Dette gjelder altså et av 14 barn, statistisk sett.
Det er nemlig bare 20% av disse barna som blir identifisert, men mange av dem får ikke adekvat hjelp på skolen. Ofte kan disse barna dessverre få merkelapper som ‘lat’, ‘uhøflig’, ‘sjenert’, ‘dum’, ‘en som ikke prøver hardt nok, forstyrrende osv. En av hovedgrunnene til det er at foreldre og lærere har veldig sjeldent hørt om tilstanden disse barna har. Tilstanden heter nemlig Utviklingsmessige Språkforstyrrelser eller DLD som er da forkortet fra den engelske Developmental Language Disorder.
-
Kalandadze, Tamara & Fredheim, Nina Skajaa
(2023).
Utviklingsmessige språkforstyrrelser er svært vanlig, men likevel lite kjent og neglisjert.
[Internett].
https://www.hiof.no/lusp/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/utvi.
Vis sammendrag
Forekomsten av utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) er om lag fem ganger høyere enn forekomsten av autisme. Til tross for dette, er DLD fremdeles en relativt ukjent tilstand. Forskere vil derfor utvikle ny kunnskap samt finne ut hva som gjøre livet bedre for de som strever med språket.
-
Sträng, Dan Roger
(2023).
Inkludering i klasserommet - en faktor for å forebygge bruk av spesialundervisning. Eksemplet Rakkestad.
-
Karlsen, Kristine Høeg
(2023).
Kultur er viktig for barn.
[TV].
NRK TV – NRK1. .
-
Karlsen, Kristine Høeg
(2023).
Kultur er viktigere for barn enn folk tror.
[Radio].
NRK Radio – P1 Østfold.
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg
(2023).
Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen.
-
Lunde, Merete Ellen & Lund, Beate
(2023).
Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde. "Kan ett- og toåringer vurdere og håndtere risiko under utforskning og lek i naturen?" Med høgskolelektor Steffen Tangen.
[Internett].
Spotify.
-
Lunde, Merete Ellen & Lund, Beate
(2023).
Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde. "Hvordan jobber en barnehagelektor på avdeling i barnehagen?" Med barnehagelektor Monica Magnussen og daglig leder Alice Bislingen.
[Internett].
Spotify.
-
Lunde, Merete Ellen & Lund, Beate
(2023).
Barnehagelærerpodden med Lund & Lunde. "Hvordan ta i mot førsteårsstudenter i praksis" med praksislærer Henriette Minge.
[Internett].
Spotify.
-
Lunde, Merete Ellen
(2023).
Simulering i ein skulekontekst. MAGLU 1-5 og 5-7.
-
van der Velden, Maja; Halverson, Sandra Louise; Rommetveit, Kjetil; Skjeggedal, Terje; Myong, Lene & Walton, Stephen John
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Kaltzakorta, Igor
(2023).
Bruk av tren-tanken metode i en undervisningssituasjon med et digitalt studentresponssystem (Mentimeter).
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne; Karlsen, Kristine Høeg & Glomsrød, Anne-Lene Løvig
(2023).
Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen.
-
Olandersson, Cecilie & Nygaard-Joki, Sonja
(2023).
Sustainable Development as an Interdisciplinary Topic – An Unclear Area in the Subject of English.
-
Olandersson, Cecilie & Ramberg, Lin Elisabet Sandhaug
(2023).
Innovative Field Experiences in Teacher Education.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
6. november sendte NRK radioinnslag på NRK Oslo og Viken, avd. Fredrikstad. Innslagene er basert på en forskningsrapport utarbeidet i forbindelse med et prosjekt fra Dysleksi Norge og ADHD Norge: «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?».
[Radio].
https://dysleksinorge.no/wp-content/uploads/2023/11/4-SVIKT-.
-
Ødegård, Magnar & Dyrnes, Eva Martinsen
(2024).
Berikelsesperspektivet og inkluderende praksis: Rapport fra studie ved Asker videregående skole
.
Høgskolen i Østfold.
-
Nagel, Ilka
(2024).
Professional Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher Educators’ Professionalism in the Post-digital Age.
University of Oslo.
Vis sammendrag
This article-based PhD study adopts a post-digital perspective, implying that we have progressed beyond the stage of integrating technology and now reside in a digitally infused society.
This qualitative study explores how teacher educators facilitate the development of student teachers’ professional digital competence (PDC) in Norwegian teacher education and discusses how teacher educators’ professionalism emerges in the post-digital age. It explores policy documents at the institutional level, including programme descriptions, course descriptions, and plans for practicums from six Norwegian teacher education institutions. Furthermore, in-depth interviews were conducted with three teacher educators from each site (18 in total). While the overarching discussion in the extended abstract refers to the theories of professions, particularly occupational and organisational professionalism (Evetts, 2013), the three articles focus on the pillars of professionalism: professional knowledge, agency, and identity.
Article 1, a document analysis, explores how PDC is addressed in institutional policy and what is expected of teacher educators in terms of preparing student teachers for epistemic changes. The findings show that teacher educators are primarily expected to focus on the (pedagogical) use of digital tools. However, they are also supposed to teach student teachers how to foster pupils’ digital skills and digital responsibility. A few documents also state that they are supposed to address the influence of digitalisation on society and culture, subject content and educational practices.
Article 2 is based on the interviews. It focuses on how PDC is addressed in teacher educators’ practices and how they reflect on their PDC facilitation in terms of agency. The findings show that teacher educators primarily focus on pedagogical and didactical use of technology. They pay less attention to issues related to cultural and societal influences or transformative digital agency. The interplay of teacher educators’ understanding of PDC, collaboration with colleagues, task perception, and detailed course descriptions influence their actions.
Article 3 is based on the same interviews as Article 2 and further explores teacher educators’ task perceptions concerning student teachers’ PDC development and its connection to their professional identity. The analysis indicates that the more teacher educators identify with their role as teachers of teachers and are integrated into the professional community of teacher educators, the more they perceive it as their task to go beyond subject-specific teaching with digital tools. Such teacher educators also address profession-oriented aspects, such as critical reflection and the influence of digitalisation on society.
Together, the findings across the three articles underscore the fundamental role of collaboration in PDC facilitation and in developing and negotiating professional knowledge, agency, and identity.
-
Laupsa, Marie; Freyr, Tor & Skaug, Morten
(2023).
Sosial handlingskompetanse – sosial og faglig læring i sammenheng: Et samarbeidsprosjekt mellom Kuben videregående skole, Utdanningsetaten i Oslo og Høgskolen i Østfold.
HiØ Videre.
-
Freyr, Tor & Laupsa, Marie
(2023).
Viljen til å ville – Et samarbeidsprosjekt mellom Kjelle videregående skole, PP-tjenesten Romerike og Høgskolen i Østfold: Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, Viken fylkeskommune – sluttrapport.
HiØ Videre.