Tidsskriftpubliseringer og vitenskapelige bokkapitler
-
Karlsen, K.H., Bjørnstad, G.B. & Omand, C. (2023). En leken tilnærming til læring. I R.L. Næsje, S. A. Berggren, G. C. Motzfeldt, M. Häggström, & K.H. Karlsen (Red.). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til livsmestring. Universitetsforlaget.
-
Karlsen, K.H., Motzfeldt, G.C., & Häggström, M. (2023). Elevmedvirkende vurderingspraksisser. I G.C. Motzfeldt, R.L. Næsje, M. Häggström, S.A. Berggren & K.H. Karlsen (Red.). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Oslo: Universitetsforlaget.
-
Motzfeldt, G.C., Häggström, M. & Karlsen, K.H. (2023). Storyline og bærekraftig utvikling. I G.C. Motzfeldt, R.L. Næsje, M. Häggström, S.A. Berggren, & K.H. Karlsen (Red.). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget.
-
Lockhart-Pedersen, V., & Karlsen, K.H. (2023). Et frø for fremtida: En case narrativ om lærernes profesjonsfelleskap. I G.C. Motzfeldt, R. L. Næsje, M. Haggstrom, S.A. Berggren & K.H. Karsen (Red.) Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring. Hovedvekt på bærekraftig utvikling. Universitetsforlaget.
-
Næsje, R.L. (2023). De yngste elevene som tekstprodusenter. I R.L. Næsje, S. A. Berggren, G. C. Motzfeldt, M. Häggström, & K.H. Karlsen (Red.). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til livsmestring. Universitetsforlaget.
-
Berggren, S.A. (2023). Hvordan legge til rette for at elever på første trinn kan skape matematiske tekster? I Næsje, R.L., Berggren, S.A., Motzfeldt, G.C., Häggström, M. & Karlsen, K.H (Red.). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til livsmestring. Universitetsforlaget.
- Karlsen, K.H. & Virginia Lockhart-Pedersen (2020). Story-based Cross-Curricular Teaching and Learning A Systematic Mapping of the Research Literature on The Scottish Storyline Approach. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing
- Karlsen, K.H., Høeg, H.R., H. & Høeg, E. (2020). Cooperative Learning: The Power of Positive Interdependence in Storyline. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing
- Karlsen, K.H., Motzfeldt, G.C., Pilskog, H.E., Halstvedt, C. B., Rasmussen, A.K. (2020). An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education. Germany: Waxmann publishing.
- Karlsen, K.H., Berggren, S. A., Ludvigsen, A.R., Næsje, R.L. (2020). The Fairy-Tale Forest: Developing Pedagogical Content Knowledge for teaching Primary School Mathematics in The Scottish Storyline Approach. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing
- Karlsen, K.H. & Häggström, M. (2020). Teaching through Stories: The Storyline Approach in Teacher Education. In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) In K.H. Karlsen & M. Häggström (Eds.) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing.
- Karlsen, K.H., Lockhart-Pedersen, V. & Bjørnstad, G.B. (2019). “…but, it’s really grown on me, Storyline, as practical as it has been’: A critical inquiry of student teachers’ experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Teaching and Teacher Education. An International Journal of Research and Studies, vol. 77, p. 150-159.
- Karlsen, K.H. Akkurat som det går opp et lys for dem! Et intervjustudium om å gi gode tilbakemeldinger på estetiske læreprosesser i lærerutdanningen, sett fra veileders ståsted. In K.H. Karlsen & G.B. Bjørnstad (Eds.) Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget.
- Karlsen, K.H.; Lockhart-Pedersen, V. & Bjørnstad, G.B. (2019). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen. In K.H. Karlsen & G.B. Bjørnstad (Eds.) Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget.
Antologier
-
Næsje, R.L., Berggren, S.A., Motzfeldt, G.C., Häggström, M. & Karlsen, K.H. (forthcoming). Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til livsmestring. Universitetsforlaget.
-
Motzfeldt, G.C., Næsje, R.L., Häggström, M., Berggren, S.A. & Karlsen, K.H. (forthcoming). Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget.
- Karlsen, K.H. & Häggström, M. (2020) Teaching through Stories. Renewing the Scottish storyline Approach in Teacher and Higher Education. Germany: Waxmann publishing.
- Karlsen, K.H. & Bjørnstad, K.H. (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske- & tverrfaglige undervisningsmetoder i pedagogisk virksomhet. Oslo: Universitetsforlaget.
Fagtekster og kronikker
-
Næsje, R.L., Berggren, S., & Karlsen, K.H. (2022). Matematikk og norsk gjennom eventyr. Bedre skole.
-
Karlsen, K.H., Skregelid, L., Holdhus, K.M. Styrking av praktisk og estetisk innhold i skolen: Velment, men uforpliktende strategi. Utdanningsnytt.no 2020 (1). Kronikk.
Presentasjoner på konferanser
-
Høeg, H.R., Karlsen, K.H., & Høeg, E.J. (2022). Cooperative learning in Teacher Education: A framework for experiencing high-quality group working in Storyline. Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
-
Motzfeldt, G. C., Karlsen, K.H., Halstvedt, C.B., Pilskog, H.E., Jacobsen, A.K. (2022). An exploration of the mimetic aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education. Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
-
Pilskog, H.E., Karlsen, K.H., Jacobsen, A.K., Motzfeldt, G. C., Halstvedt, C.B. (2022). Can the Sustainability Consciousness Questionnaire be used in a Norwegian teacher education context, and is it useful for The Storyline Approach? Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
-
Næsje, G.L., Halstvedt, C.B., Berggren, S., Lockhart-Pedersen, V., Karlsen, K.H. (2022). Storyline in Early Primary Education focusing on the interdisciplinary topic health and lifeskills- through the Storyline The Alphabet Island. Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
-
Warem, Ø.S., Thorstensen, J.S., Karlsen, K.H. (2022). New sounds in Storyline: A critical analysis of Student teachers’ understanding of elements of music in the composition of soundscapes. Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
-
Bjørnstad, G.B. & Toft, S. (2022). Aesthetic learning in a Storyline - A critical inquiry. Presentert på The 8th International Storyline Conference (hybrid). Universitetet i Gøteborg, Backatorpsskolan og Høgskolen i Østfold (LUSP), 25. - 27. Mars, 2022.
- Ludvigsen, A., Berggren, S., Næsje, R.L., & Karlsen, K.H. (2020). Narratives as a gateway to interdisciplinarity in Teacher Education. Presented at: Nordic educational research association Congress (NERA), Turku/Åbo, 4. – 6. Mars 2020. University of Turku.
- Karlsen, K.H., Berggren, S.A., Ludvigsen, A.R., Næsje, R.L. & Høeg, E. (2018). Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach. Presentert på: Nordic educational research association Congress (NERA), University of Oslo. March 8-10. City: Oslo
- Karlsen, K.H., Lockhart-Pedersen, V., Bjørnstad, G.B, & Høeg, E.. (2018). Facilitating creative and cross-curriculum learning in teacher education through The Storyline Approach. Presentert på: Nordic educational research association Congress (NERA), University of Oslo. March 8-10. City: Oslo
- Karlsen, K.H., Lockhart-Pedersen, V., Bjørnstad, G.B, & Høeg, E. (2018). Teachers-in-team: Promoting innovation and creativity through The Storyline Approach in Norwegian Teacher Education. Presentert på: The International Storyline Conference, Exhibition and Convention Centre in Ljubljana, Slovenia. 29th June to 1th July.