English version of this page

Prosjektstruktur

Forskningsprosjektet pARTiciPED er delt inn i seks ulike arbeidspakker.

En person sitter på gulvet og limer gul tape på gulvet.

Fra pilotprosjektet: DKS i lærerutdanningen. Workshop Teiporama med Sandra Norrbin, Universitet i Agder 2019. Foto: Lisbet Skregelid

Arbeidspakke 1: Prosjektstyring

Leder: Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen

Høgskolen i Østfold er prosjektansvarlig, og Kristine Høeg Karlsen er prosjektleder. Denne arbeidspakken strukturerer den faglige og administrative ledelsen av prosjektet, inkludert intern og ekstern rapportering, økonomisk styring og håndtering av forskningsdata.

Arbeidspakke 2: Lab for å samskape kulturarv ved hjelp av seriøse spill

Leder: Førsteamanuensis Joakim Karlsen

Lærerstudenter vil engasjeres i å samdesigne og samskape seriøse digitale spill for å formidle kulturarv på tvers av skole- og organisatoriske grenser i DKS-prosjekter. I en serie workshoper vil vi undersøke hvordan lærerstudenter, historikere, designere, utviklere og elever samarbeider om denne oppgaven ved å bruke virtuell, utvidet og hybrid virkelighetsspill. Forskningsspørsmålene som skal besvares, er disse:

  • Hvordan samarbeider eksterne aktører og lærerstudenter når de skal utvikle et nytt DKS-prosjekt? 
  • Hvilke stemmer og følelser er sentrale for deltakerne for at de skal kunne delta på sine egne premisser og finne sine roller i utviklingen av DKS-opplegget?
  • Hvilke asymmetriske forhold utfordres, og hvordan imøtegås disse for å legge til rette for 'gjensidig læring' ('transformative mutuality') i et slikt multiteknologisk prosjekt?

Arbeidspakke 3: Lab for å styrke lærerstudentenes kompetanse gjennom danseworkshops

Leder: Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen

Lærerstudenter vil engasjeres for å utvikle et DKS-danseprosjekt i praksisskolene de er i. Dette vil skje i samarbeid med profesjonelle koreografer, dansere, lærere og praksislærere. Gjennom en serie deltakende kunstworkshoper som baseres på prosjektet Kropp i rom (KROM) av Camilla Myhre og Caroline Wahlström Nesse, vil lærerstudentene jobbe med profesjonelle koreografer og dansere slik at de får erfaring med koreografiske elementer. Forskningsspørsmål som skal besvares, er de følgende: 

  • Hvordan får lærerstudentene innsikt i dans og kroppslige uttrykk gjennom deltakende workshoper?
  • Hvilke stemmer og følelser er sentrale for deltakerne for at de skal kunne delta på sine egne premisser og finne sine roller i utviklingen av DKS-opplegget?
  • Hvilke asymmetrier utfordres, og hvordan imøtegås disse for å berede grunnen for 'gjensidig læring' innen denne formen for ekspressivt danseprosjekt?

Arbeidspakke 4: Lab for å initiere dissens og utforske grensene og mulighetene mellom kunst og utdanning

Leder: Førsteamanuensis Lisbet Skregelid

Lærerstudenter fra kunst og håndverk-feltet og allmenne lærerstudenter fra Universitetet i Agder vil delta i flere DKS-workshoper og aktiviteter. Basert på strukturen i en pilotstudie vil lærerstudentene erfare profesjonell kunst, møte kunstnere og involveres i kunstneriske prosesser og workshoper. Denne deltakelsen vil ligne på elevenes møte med DKS i grunnskolen. AP 4 vil involvere ulike deltakere fra kunst- og skolesektoren. På ulike stadier i prosjektet vil deltakerne danne unike fora for å dele og skape ny kunnskap gjennom å tilnærme seg disse spørsmålene:

  • Hvordan kan DKS i lærerutdanninga bidra til at lærerstudentene viser en større fortrolighet og åpenhet mot kunst og kunstnerisk praksis?
  • Hvordan kan utforskningen av grensene og forbindelsene mellom kunst og utdanning bidra til en utvidelse av dominerende måter å forstå læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytter på i nåværende og fremtidig utdanningsretorikk og praksis?

Arbeidspakke 5: Utvikle kjerneprinsippene for å oppnå "gjensidig læring" i tverrsektorielt samarbeid

Leder 5a: Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen

Leder 5b: Professor Jorunn Spord Borgen

Arbeidspakken vil oppsummere arbeidet som er gjort i arbeidspakke 2-4 og operasjonalisere mulighetene som 'tredje rom' gir for DKS og utvikling av 'gjensidig læring' blant lærerstudenter, lærerutdannere, praksislærere og DKS-kunstnere, og administratorer. Arbeidet vil ha en etnografisk tilnærming og adressere asymmetri innenfor og på tvers av arbeidspakke 2-4. Arbeidspakke 5 er delt inn i a og b.

Arbeidspakke 5a:

Arbeidspakke 5a har som mål gjennom en omfattende syntese av arbeidspakke 2-4, å operasjonalisere mulighetene 'tredje rom' gir for DKSblant lærerstudenter, lærerutdannere, praksislærere og DKS-kunstnere og administratorer for utvikling av transformasjonsgjensidighet (TM), når mangfoldige forståelser og tolkninger i arbeidspakke 2-4 blir fremhevet, diskutert og kalibrert (Gant-diagram arbeidspakke 5, oppgave 1,6,7). Basert på dybdeintervjuer, observasjoner og dokumentasjon av arbeidspakke 2-4, vil arbeidspakke 5a ta for seg asymmetri innenfor og på tvers av arbeidspakke 2-4, for å svare på følgende forskningsspørsmål:

  • Hvordan kan tverrsektorielle samarbeid i lærerutdanningen, som oppnår transformativ gjensidighet mellom deltakerne, forstås, kritiseres og forbedres gjennom utvikling, implementering og evaluering av tre DKS-prosjekter i lærerutdanningen?
  • Hva er hovedprinsippene for tverrsektorielle samarbeid i lærerutdanningen som styrker lærerstudentene til å forstå sin rolle godt, ha en stemme og føle at de kan samarbeide på egne premisser?

Arbeidspakke 5b:
Med utgangspunkt i etnografisk tilnærming (Gant-diagram arbeidspakke 5, oppgave 2), og Aktør – nettverksteori (ANT) søker arbeidspakke 5b å utvikle og utvide kunnskap om samarbeidet mellom aktører i DKS og skolene i samfunnet generelt. Av spesiell interesse er stillingene barn, unge og elever får/blir tildelt og/eller tar selv, og å hjelpe fremtidige lærere i skolen til å stole på forskningsbasert kunnskap om hva de kan forvente av andres kunnskap/posisjon og hva de selv vil kunne bidra med innenfor DKS-sammenheng. Målet med arbeidspakke 5b er således å bidra med forskningsbasert kunnskap, basert på case-studier av DKS-prosjekter, når ulike forståelser og tolkninger belyses, diskuteres og kalibreres, for å bidra til besvarelsen av de overordnede forskningsspørsmålene i prosjektet. . Ett oversjøisk forskningsstipend på 6 måneder er planlagt til Jorunn Spord Borgen ved Universitetet i Jyväskylä i løpet av prosjektperioden, dokumentert ved vedlagte invitasjonsbrev (Gant-diagram arbeidspakke 5, oppgave 3). Postdoktor Lise Camilla Ruud mottar et oversjøisk forskningsstipend for to eller tre korte forskningsopphold ved Centre for Heritage (Newcastle University).

Arbeidspakke 6: Kommunikasjon og formidling

Leder: Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen

Prosjektledelsen vil sammen planlegge og iverksette den vitenskapelige og populærvitenskapelige formidlingen av forskningsresultatene. I tillegg til vitenskapelig publisering i godkjente kanaler, vil arbeidspakken dreie seg om å opprette og vedlikeholde en egen nettside for prosjektet, produsere to podkast-sendinger og drifte egen blogg.

Publisert 29. sep. 2020 14:02 - Sist endret 15. des. 2021 11:29