Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.  

Seks av deltakerne i forskningsprosjektet avbildet på scenen under sluttkonferansen med navnet til prosjektet på lysbilde i bakgrunnen.

Kulturtanken var vertskap da pARTiciPED-prosjektet gjennomførte sin sluttkonferanse med 90 deltakere. Etter tre år med forskning kunne en rekke funn presenteres for publikum. Her flere av deltakerne fra HiØ  som har vært med i prosjektet: Førsteamanuensis Joakim Karlsen (f.v.), professor pg prosjektleder Kristine Høeg Karlsen, stipendiat Flavia Devonas Hoffmann, førstelektor Gunhild Brænne Bjørnstad, høgskolelærer Anne-Lene Løvig Glomsrød og førstelektor Gitte C. Motzfeldt. (Foto: HiØ/Ann-Kristin Johansen)

I tre år har forskere gjennom prosjektet pARTiciPED jobbet med tematikken. Skolene samarbeider nemlig mye mer enn før med eksterne partnere som Den Teknologiske Skolesekken og Ungt Entreprenørskap. Samarbeidspraksisen gir elevene verdifulle erfaringer og ferdigheter, men kommer også med en bakside. For når de eksterne aktivitetene ikke er direkte knyttet til skolens læreplaner kan det oppstå en tidsklemme for lærere som må dekke alle målene i læreplanen på kort tid.

Prosjektet pARTiciPED, som eies av Høgskolen i Østfold (HiØ), har fokusert på den hittil største bidragsyteren, Den Kulturelle Skolesekken (DKS), som mottok statlig støtte på 330 millioner i 2023.

- I prosjektet har vi jobbet for å finne løsninger som gjør disse samarbeidene mer relevante, og som styrker gjensidig forståelse og respekt mellom skoler og eksterne partnere, forteller prosjektleder og HiØ-professor Kristine Høeg Karlsen.

Fant et uforløst potensial

Til sammen 18 forskere fra ulike forskergrupper og 12 partnere har vært involvert i prosjektet som har rettet seg mot alle som er interessert i kunst og utdanning, kvalitet i lærerutdanningen og framtidens lærerutdanning. Forskningsprosjektet har fokusert på å styrke lærerstudenter i tverrsektorielle samarbeid og har brukt den Den kulturelle skolesekkens samarbeid med norske skoler som et utgangspunkt.

De som har deltatt i prosjektet fra HiØ i tillegg til Høeg Karlsen er Susanne Koch Stigberg, stipendiat Fahd Bin Malek Newaz, førstelektor Gitte C. Motzfeldt, førstelektor Gunhild Brænne Bjørnstad, førsteamanuensis Joakim Karlsen og stipendiat Flavia Devonas Hoffmann. 

«Fremtidige lærere må bli sterke premissleverandører når stadig mer tid skal avses i skolehverdagen til eksterne samarbeidspartnere som Den teknologiske skolesekken, Ungt entreprenørskap og Den kulturelle skolesekken. Forskningsprosjektet pARTiciPED vil finne nye veier for å styrke fremtidige lærere i slike partnerskap» heter det blant annet i beskrivelsen av prosjektet.

Les mer om prosjektet.

Hvilke hovedfunn/erfaringer vil du trekke frem fra prosjektets levetid?
- Vi har fokusert på lærerstudentene. De har vært med. De har vært tøffe, og vist evne til å jobbe interdisiplinært og samarbeide med ulike kunstnere og kulturarbeidere. Det er et stort potensial i DKS i å involvere fremtidige lærere og lærere i utvikling og gjennomføring av DKS-produksjoner, hevder Høeg Karlsen.

Bildet viser prosjektleder og arbeidspakkeleder fotografert sammen på scenen på sluttkonferansen.
Ved veis ende med 3-årig forskningsprosjekt: Prosjektleder Kristine Høeg Karlsen her med en av arbeidspakkelederne Joakim Karlsen. 

Førsteamanuensis Joakim Karlsen som har ledet en av arbeidspakkene i prosjektet, sier det
fortsatt er ganske kontroversielt å gi lærere en mer sentral rolle spesielt i utvikling av DKS opplegg.

- Dette er noe vi har kunnet beskrive og forstå bedre i prosjektet. Dette er nyttig kunnskap når vi i fremtiden skal forberede fremtidige lærere på DKS, men når det kommer til museumspedagoger var samarbeidet med lærerstudenter og lærere veldig godt og produktivt, forteller han.

Som studenter på høgskolens lærerutdanning 1-7 ble Mats Andre Andersen og Una Riiser involvert i prosjektet. Det har de ikke angret på.

Begge opplevde det som spennende og utfordrende å jobbe med helt nye arbeidsmetoder og innenfor et fagfelt få av studentene hadde tidligere erfaring med. Det viktigste duoen tok med seg fra prosjektet var kunnskap om hvordan de kan implementere deler av DKS sine kunsthenvendelser inn i klasserommet, og hvordan kunsthendelser kan brukes som verktøy for læring.

Bildet viser de to studentene sammen på scenen.
NYTTIG ERFARING: Som lærerstudenter ved HiØ fikk Mats Andre Andersen og Una Riiser delta i forskningsprosjektet. Nå bruker de erfaringene i lærerjobben. 

- Som en del av lærerprofesjonen har jeg blitt tryggere på å gjøre et mer solid for- og etterarbeid med kunsthenvendelsene slik at elevene kan få en mer helhetlig kunstopplevelse som kanskje kan skape varige inntrykk, sier Una.

De to tidligere studentene jobber nå som lærere på henholdsvis Begby og Trara skoler i Fredrikstad.

- Som lærer må man fungere som en tolk og en brobygger mellom kunsten og elevene. For å kunne tolke må man som lærer kunne språket. Læreren er en veileder til elevenes læringsutbytte, sier Mats Andre.

Skaper rom for en mer aktiv lærerrolle

Hvordan kan forskningen og funnene knyttet til pARTiciPED-prosjektet bidra positiv inn i utdanningen av lærere og kanskje i skolen generelt?  
- Større forståelse for DSK gjør at lærerne kan få mere ut av programmet i sin undervisning i form av estetiske og kulturelle opplevelser, sier prosjektleder Høeg Karlsen.

Hun mener det også vil bidra til at lærerne kan ta en mye mer aktiv rolle i å tilpasse DKS til skolens behov.
- Vi finner at det ville vært velkomment hos kunstnerne som etterspør engasjement, forteller hun.

Har det vært noen overraskende erfaringer underveis?
- Når det gjelder selve arbeidet med prosjektet så er det som overrasker mest lærerstudentenes evne til å ta utfordringene vi har gitt dem på strak arm. Ikke alle og ikke alltid, men det har vært mye energi og kreativt mot, sier hun.

Prosjektlederen glemmer heller ikke sin egen reaksjon da hun våren 2020 mottok nyheten om at prosjektet fikk 20 millioner i støtte fra Forskningsrådet.

- Det første jeg tenkte var, «hvor er det skjulte kamera»? Jeg kunne ikke skjønne annet enn at dette måtte være en spøk. Da det gikk opp for meg at jeg de neste tre årene skulle lede et nasjonalt forskningsprosjekt med et totalbudsjett på 20 millioner, startet jeg å le! Det føltes helt absurd, men for en mulighet vi var gitt, sier hun i dag.

«Vi ønsker at alle som har deltatt i prosjektet, har erfart noe de kan bruke i sitt videre arbeid, og på den måten så har prosjektet styrket åpenheten for samarbeid i DKS.»

Professor Kristine Høeg Karlsen om forskningsarbeidet hun har ledet de siste tre årene

Denne ble punktum for pARTiciPED-prosjektet satt med en egen sluttkonferanse hos Kulturtanken i Oslo.   

Nå som prosjektet avsluttes, hva er potensialet i dette temaet videre og hva er veien videre?
- Selv om prosjektet nå er ferdig, så jobber vi videre med å videreutvikle lærerutdanningen, basert på kunnskapen og erfaringen fra pARTiciPED. Hvert år får studentkullene på grunnskolelærerudanningen ved HiØ, som del av den obligatoriske undervisningen, møte eksterne partnere hvor det legges opp til dialog og samarbeid mellom kulturarbeidere, lærerstudenter og lærere. Selv om prosjektet er slutt, lever arbeidet videre, og kanskje blir det nye forskningsprosjekter i fremtiden, sier Høeg Karlsen.

Prosjektet har resultert i en rekke publikasjoner både på norsk og engelsk. Blant disse er:

Noen bildesmakebiter fra prosjektet:

Les også:

Grunnskulelærarstudentar som brubyggjarar i samfunnet
 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 2. juni 2024 21:10 - Sist endret 2. juni 2024 23:48