Performative innganger og storyline
Gunhild Brænne Bjørnstad ved fagmiljøet for drama ved Fakultet for lærerutdanninger og språk, har siden 2016 bidratt til utvikling og gjennomføring av en rekke storyliner ved fakultetets grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Her har hun bidratt til å skape et rom for å prøve ut ulike innganger til storyline som tverrfaglig og estetisk undervisningsform. I storyline, så vel som i dramaforløp, står fiksjon som et sentralt element. Gjennom fiksjonalisering av kropp, rom og tid åpnes muligheter for en dypere og relevant læringsprosess hos elevene.
I boken bruker forfatterne performativitet som et felles rammeverk. I dette ligger en tanke om at undervisningen og læringen er noe som oppstår gjennom prosessuelle og relasjonelle hendelser. Dette forutsetter at vi kan anerkjenne andre former for kunnskapsutvikling og -uttrykk gjennom skapende, estetisk arbeid. Drama- og teatermetodikk står sentralt i undervisningsforløpene i boka, hvor forfatterne på ulike måter bruker fiksjon aktivt i den kreative kunnskapingen. På lik linje med storyline skapes dermed en ny estetisk dimensjon i læringen hvor elever kan utforske og utfordre verden gjennom lek og fiksjon.
Å iscenesette undervisning
De to redaktørene av boken, er opptatt av drama som fag og læringsform i skolen. Med dette som utgangspunkt gir boken konkrete forslag til undervisningsforløp knyttet til de tverrfaglige temaene i LK20, skreddersydd for alle trinn i grunnskolen. Det tverrfaglige fokuset, systematisert gjennom temaene Folkehelse og livsmestring, Bærekraftig utvikling og Demokrati og medborgerskap, skal forberede elevene på å være aktivt deltagende i egne liv og i samfunnet ellers. Gjennom skapende og performative undervisningsforløp gis elevene mulighet til å selv utforske og være nysgjerrige i møtet med temaene. Lærerne utfordres og oppfordres til å iscenesette undervisningen på ulike måter for å fremme elevenes skaperglede og engasjement.
«Vi må jobbe annerledes med undervisning for å ivareta og nære den naturlige interessen for læring som barn har», uttrykker redaktørene.
Drama som fag i skolen
Drama, som i dag ikke er et eget fag i norsk skole, har verdi både som metode i andre fag, men også som eget kunstfag, uttrykker Bjørnstad. Hun fortsetter -For de yngste elevene i skolen ligger dramafaget tett opp til leken og kan på den måten bevare glede, engasjement og innlevelse i læreprosessen. For alle elever kan drama skape magiske øyeblikk og gode estetiske opplevelser som bidrar til elevenes danning.
Forfatterne slår et slag for at også drama skal få status som eget estetisk fag i norsk skole i fremtiden.