Bokstavøya - ordene som forsvant

Bokstavøya - ordene som forsvant - er tittelen på et tverrfaglig, spennende og vellykket Storyline-opplegg om livsmestring som studenter i grunnskolelærerutdanningen for 1-7. trinn nylig gjennomførte.

Bildet viser to studenter som sitter ved et bord og utstyr til Bokstavøya. Foran på bordet foran dem ligger blant annet mange små papirparaplyer i forskjellige farger.

Studenter på grunnskolelærerstudenter på 1.-7. trinn ved Høgskolen i Østfold arbeider med Bokstavøya. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Langt ute i havgapet er det en øy, det er en veldig spesiell øy fordi den ikke er synlig for menneskene hver dag. Hvis du er heldig kan du få øye på den hver tirsdag og fredag, det er derfor den ikke står på noe kart.

Du kjenner kanskje igjen tekstutdraget fra Ruffen-bøkene av Tor Åge Bringsværd. Kanskje bringer det frem gode minner fra høytlesning for barn, eller fra egen barndom? Det var dette universet som nylig dannet rammene for et femdagers undervisningsopplegg for grunnskolelærerstudentene på 1.-7. trinn ved Fakultet for lærerutdanninger og språk ved Høgskolen i Østfold. Undervisningsopplegget hadde fokus på begynneropplæring og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og inngikk som en obligatorisk del av studentenes campusundervisning.

En ord-rik øy

Med Bringsværds univers i minne, var undervisningsopplegget også knyttet til en øy. På øya vokste det bokstaver som kunne brukes til å lage ord. Men plutselig en dag var alle bokstavene borte. Hvor tok de veien? Hvorfor ble de borte? Hva skal øy-beboerne gjøre? Hvordan skal de kommunisere?

Undervisningsopplegget benytter den tverrfaglige metoden Storyline som utgangspunkt og ramme for studentenes læringsprosess. Gjennom åpne nøkkelspørsmål og ulike hendelser får studentene erfare hvordan et kreativt opplegg kan brukes i begynneropplæring i norsk, matematikk, naturfag og engelsk. Aktiviteter studentene gjorde var eksempelvis å lage rim og regler, kart over sin øydel, regnefortellinger og lydorkester.

Til venstre: Studentene lager rim og regler ut fra bokstavene som de har fått. Til høyre: Studentene lager kart over øydelen sin. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Folkehelse og livsmestring

En viktig endring i læreplanen fra 2020, er innføring av de tre tverrfaglige temaene. Alle fagene i skolen bidrar inn mot disse: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap. For å oppnå kompetanse i disse tverrfaglige temaene er elevene avhengig av at fagene og dets lærere samarbeider om undervisningen i større grad enn tidligere. Denne Storylinen er et forsøk på å få til nettopp dette, innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.

Bokstavene som ble borte på øya, viste seg å være tatt av en øyebeboer som følte seg utestengt og alene. Som øyebeboere selv, fikk studentene arbeide med tematikken drevet frem av nøkkelspørsmål som «Hvorfor kan det føles så trist å stå utenfor?» og «Hva kan kjennetegne et øysamfunn hvor alle vesenene trives og er inkludert?»

Studentene var svært fornøyde med opplegget

De engasjerte lærerne som har utviklet og gjennomført opplegget opplever at opplegget også engasjerer studentene.

- Det er utrolig gøy å se at studentene synes dette opplegget er så bra. Spesielt siden vi faglærere også legger så mye arbeid inn i det, sier faglærer Virginia (Gini) Lockhart-Pedersen.

Basert på en anonym studentevaluering av opplegget i etterkant, kommer det frem at studentenes helhetlige opplevelse av Storylinen var meget god, med et gjennomsnitt på 5,13 av 6. I sin begrunnelse skriver en student om sin opplevelse:

- Jeg har fått være del av et prosjekt hvor man får inkludert alle elever, uansett interesse. Alle får utfordret seg selv og vist frem sine sterke sider.

En annen student opplevde at opplegget ga en ny gnist:

- Dette har gitt meg en ny gnist til å bli en kreativ og morsom lærer, og å kunne lære bort stoff på en helt annen måte.

En tredje student fokuserer på mulighetene for å lære på andre måter:

- For meg har denne Storylinen «åpnet» døren for noe nytt. Jeg har oppdaget en ny måte å lære bort på, som vil være morsom for de aller fleste elevene.

Her ses fire studenter som sitter rundt et bord og lager kart over sin del av øya. Foto: Kristine Høeg Karlsen
Studenter i sving. Foto: Kristine Høeg Karlsen

Samarbeid med praksisfeltet

I uka før prosjektet ble gjennomført var lærerteamet ved HiØ sammen med lærere på Tistedal skole for å samarbeide om å implementere Bokstavøya for elever i 1. klasse. – Det er noen tilpasninger som selvsagt må gjøres, forteller lærerutdannerne, og fortsetter, - men denne Storylinen var utviklet med tanke på at lærerstudentene for 1.-7. trinn skulle kunne ta den rett ut i skolen, og det blir spennende for oss å prøve dette ut.

Det er ikke første gang lærerutdannerne samarbeider med praksisfeltet. For to år siden deltok lærere fra Haldenskolene Gimle og Hjortsberg på et Storyline-opplegg sammen med lærerstudenter.

Tverrfaglig team

Siden 2015 har Fakultet for lærerutdanninger og språk (tidligere Avd. for lærerutdanning) med Kristine Høeg Karlsen i spissen, satset på tverrfaglig undervisning ved bruk av Storyline. På disse årene har lærerutdannerne satt metoden på kartet både nasjonalt og internasjonalt. Sist med antologien Teaching through Stories. Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education (Karlsen & Häggström, 2021), og tilslag på eksterne forskningsmidler fra Erasmus+.

Årets Storyline for grunnskolelærerstudentene på 1.-7. trinn ble utviklet og gjennomført av Ragnhild Louise Næsje (norsk), Stein Arnold Berggren (matematikk), Virginia Jean Lockhart-Pedersen (engelsk/fremmedspråk), Camilla Blikstad Halstvedt (naturfag) og Kristine Høeg Karlsen (pedagogikk). I tillegg deltok Ellen Høeg (pensjonert lærer), som har vært mentor for teamet siden oppstarten i 2015.

Bildet er sammensatt av tre bilder. Hver av bildene viser tre av lærerne i Storyline-prosjektet; fra venstre Ragnhild, i midten Virginia (Gini) og til høyre Stein. Lærerne har på seg kostymer som de brukte i sine roller i prosjektet.
Lærere i roller. Fra venstre: Ragnhild, Gini (Virginia) og Stein. Foto: Kristine Høeg Karlsen

 

Av Cecilie Olandersson
Publisert 25. nov. 2021 09:55 - Sist endret 20. jan. 2023 12:20