Representasjoner av funksjonshemning i lærebøker

Dette forskningsprosjektet bidrar til å belyse forekomster og eventuelt fravær av funksjonshemninger i norske lærebøker.

Om prosjektet

Vi analyserer grunnskolens lærebøker på grunn av deres påvirkningskraft, da alle barn og unge blir eksponert for dem over mange år. Betydningen av hva som står (og ikke står) i lærebøkene forsterkes av det faktum at de har stor innvirkning på hva læreren vektlegger i undervisninger. Vi analyserer et større utvalg lærebøker for å undersøke omfanget av bilder og tekst om ulike funksjonsnedsettelser, hvordan disse er framstilt og hvilken betydning framstillingene kan ha.

Formål

På bakgrunn av et inkluderings- og mangfoldsperspektiv har prosjektet som formål å bevisstgjøre lærere, lærebokforfattere og lærebokforlag om hvordan denne delen av mangfoldet er representert i lærebøkene. Med vårt prosjekt bidrar vi også til et internasjonalt forskningsfelt i skjæringspunktet mellom disability-studies og lærebokforskning, et felt som er lite studert i Norge.

Deltakere

Samarbeidspartnere

Publisert 8. des. 2021 10:55 - Sist endret 8. des. 2021 10:55