Om prosjektet
Forskningsprosjektet er interdisiplinært og anvender ulike teoretiske perspektiv for å belyse praktisk kunnskap slik den utøves i spesialpedagogiske hverdagspraksiser. Materialet som utarbeides er podkastepisoder som består av samtaler mellom forskere, representanter fra praksisfeltet og studenter. Sentralt i prosjektet står begreper som undring, hverdagslighet og spesialpedagogisk kompetanse.
Formål
Prosjektet har som formål å undersøke hvordan ulike teoretiske perspektiv kan berike spesialpedagogikk som fagfelt og levere undervisningsmateriale til høgskolens utdanninger i spesialpedagogikk. Eksistensfilosofi er prosjektets primære inspirasjonskilde. Podkast-episodene vil bli publisert fortløpende og vil utgjøre grunnlaget for en større studie.
Deltakere
- Førsteamanuensis Magnar Ødegård – Høgskolen i Østfold (prosjektleder)
- Førsteamanuensis Tor Freyr – Høgskolen i Østfold
- Professor emeritus Liv Duesund – Universitetet i Oslo / Project Scientist, University of California, Berkeley
Samarbeidspartnere
- Universitetet i Oslo