Dialog – samtaler om spesialpedagogiske hverdagspraksiser

Hvordan kan dialog bidra til å se muligheter i spenninger og utfordringer i spesialpedagogiske hverdagspraksiser? Dette forskningsprosjektet vil anvende ulike eksistensfilosofiske og fenomenologiske perspektiv for å undersøke spesialpedagogiske problemstillinger.

Om prosjektet

Forskningsprosjektet er interdisiplinært og anvender ulike teoretiske perspektiv for å belyse praktisk kunnskap slik den utøves i spesialpedagogiske hverdagspraksiser. Materialet som utarbeides er podkastepisoder som består av samtaler mellom forskere, representanter fra praksisfeltet og studenter. Sentralt i prosjektet står begreper som undring, hverdagslighet og spesialpedagogisk kompetanse.

Formål

Prosjektet har som formål å undersøke hvordan ulike teoretiske perspektiv kan berike spesialpedagogikk som fagfelt og levere undervisningsmateriale til høgskolens utdanninger i spesialpedagogikk. Eksistensfilosofi er prosjektets primære inspirasjonskilde. Podkast-episodene vil bli publisert fortløpende og vil utgjøre grunnlaget for en større studie.

Deltakere

  • Førsteamanuensis Magnar Ødegård – Høgskolen i Østfold (prosjektleder)
  • Førsteamanuensis Tor Freyr – Høgskolen i Østfold
  • Professor emeritus Liv Duesund – Universitetet i Oslo / Project Scientist, University of California, Berkeley

Samarbeidspartnere

  • Universitetet i Oslo
Publisert 9. des. 2021 14:12 - Sist endret 9. des. 2021 14:30