Sabreen Selvik snakker om temaet på seminaret "Vold i nære relasjoner blant innvandrere og flyktinger".
Aktuelt
Anita Lopez-Pedersen disputerer 28. august. Da skal hun forsvare sin doktorgradsavhandling med tittelen: "Understanding, identifying and ameliorating young children’s early numeracy skills: A multimethod approach".
Professor Anders Nordahl-Hansen og stipendiat Ingjerd Skafle om autisme og skolen som en viktig sosial arena.
“Non-Interventional, Reproducible, and Open (NIRO) Systematic Review Guidelines”, er tittelen på et internasjonalt samarbeidsprosjekt hvor førsteamanuensis Tamara Kalandadze deltar. Målet med prosjektet er å utvikle retningslinjer for gjennomføring av systematiske litteratursammenstillinger og meta-analyser av ikke-intervensjonsstudier.
Professor Anders Nordahl-Hansen holder foredrag om mediers framstilling av autisme.
Tamara Kalandadze er tilsatt Masterstudium i spesialpedagogikk ved Avdeling for Lærerutdanningen. Hun er nytt medlem i forskningsgruppa Spesiapedagogikk og tilfører verdifull undervisnings- og forskningserfaring.
Førsteamanuensis Sabreen Selvik forsker på barns erfaringer med gjentatte opphold på krisesenter. Resultater fra forskning ble i slutten av november presentert på en regional samling for krisesentre i Midt-Norge.
Teknologiske hjelpemidler med bruk av Virtual Reality gir personer med autisme muligheten til å trene på sosiale ferdigheter i trygge og virkelighetsnære omgivelser. Dette forskes på ved Høgskolen i Østfold.
Professor Anders Nordahl-Hansen, ved Avdeling for Lærerutdanning og forskergruppen Spesialpedagogikk, ble tildelt Forskningsprisen 2019.
Tidsskriftet publiserer artikler fra ulike fagdisipliner relatert til helse i den digitale tidsalder og i det digitale samfunn.
Professor Anders Nordahl-Hansen er aktiv forsker og medlem i forskningsgruppen Spesialpedagogikk ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. Her forteller han litt om nylige og kommende publikasjoner i bok-kapittel-format.
Fiktive autistiske personer på film og TV blir ofte overforenklet og overdrevent portrettert. Dette kan føre til forsterkning av negative holdninger og økt stigmatisering av personer med denne diagnosen.
Mye statistikk som benyttes i behandlingsforskning gir ikke korrekt informasjon om effekten av tiltak. I verste fall kan pasienter få feil behandling.