Forskningsprosjekter

Senior forskere i RIDE leder og deltar i nasjonale og internasjonale prosjekter og nettverk. 

AI4AfL-prosjektet, Kunstig intelligens for vurdering for læring, har som mål å utvikle en ny kunstig intelligens teknologi som er i stand til å analysere ungdomsskoleelevers skrevne tekster i engelsk og gi syntaktisk, semantisk og toneangivende (sentiment) automatiske tilbakemeldinger på disse tekstene. Teknologien har fått navnet EAT, Essay Assessment Tool. Prosjektet er organisert som et design-basert forskningsinitiativ som går over fire år. EAT blir prøvd ut i reelle klasserom mens elevene gjennomfører prosessorienterte skriveøkter. De empiriske erfaringene av hvordan elevene og lærerne tar teknologien benyttes til å videreutvikle og forbedre EAT og forstå hvordan denne typen teknologi kan støtte arbeidet med formative vurderinger i arbeid med tekst. Denne iterasjonen gjentas fire ganger. AI4AfL er et tverrfaglig prosjekt som består av utdanningsforskere, AI-forskere, og interaksjonsdesignere. Høgskolen i Østfold, Høgskolen i Volda, Hypatia Learning og Halden kommune er bidragsytere.  Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd.  

NorDigHE-prosjektet, Nordic Digital Health Education, har som mål å utvikle et utdanningstilbud for leger og sykepleiere der de får digital trening i å behandle pasienter som befinner seg i sitt eget hjem. Utdanningen skal sørge for at personalet får tilstrekkelig digital kompetanse og nødvendig psykologisk trygghet for å kunne levere behandling virtuelt. Forskning har vist at denne manglende tverrfaglige kompetansen i behandlingssituasjonen har vært til hinder for innføring av e-helsetjenester i klinisk praksis. NorDigHE bygger videre på erfaringer fra Nordsjællands Hospitals prosjekt Influenz-I og Lund universitets drift av eChildHealth og ICope som alle er denne typen utdanningstilbud og som har vist lovende resultater. Konsortiet består av offentlige og private aktører fra Danmark, Sverige og Norge inklusive to sykehus: Nordsjælland Hospital og Sahlgrenska Universitetssykehus; to profesjonshøyskoler København Profesjonshøjskole og Høgskolen i Østfold; ett universitet: Lunds Universitet; Samt tre private virksomheter: Mount Visual, BALOO og Copenhagen Game Lab.

The ENACT project - Ethical Risks and Assessment of Artifical Intelligence in Practice, har som mål å både designe en metode for etisk testing av kunstig intelligens (AI)-teknologi og å utvikle opplæringsprogrammer slik at metoden kan anvendes på relevant AI-teknologi i det norske markedet. – Bruken av kunstig intelligens har større og større innvirkning på livene våre, så vi må sørge for at bruken er etisk forsvarlig for samfunnet vi ønsker å leve i, sier prosjektleder og førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, Leonora Onarheim Bergsjø Prosjektgruppen består av Sintef Digital, Fakultet for utdanning og språk ved Høgskolen i Østfold, Norwegian Open AI Lab ved NTNU, Institutt for informatikk ved UiO og Senter for e-helse ved UiA, samt University College London og Imperial. College London I tillegg står Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium (NORA) og innovasjonsnettverket Cluster for Applied AI/Smart Innovation Norway sentralt i prosjektet, sammen med Norsk råd for digital etikk (NorDE). partnere skal utvikles, testes på et bredt spekter av norske virksomheter fra sektorene utdanning, helse og velferd, og finans og transport. Dette inkluderer store nasjonale virksomheter som NAV, DNB, Posten, Medsensio og Hypatia Learning. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. (*en prosjektnettside for ENACT er for tiden under utvikling).

Blended learning in Vocational Education and Training (BlendVET) (ferdigstilt 2024) i et tre-årig EØS-prosjekt som har hatt som mål å utforske digitalisering og omvendt undervisning i yrkesfaglige utdanninger. Prosjektet ledes av Institute of the Republic of Slovenia for VET (CPI). Samarbeidspartnere inkluderer lærerutdannere, skoleledere og yrkesfagslærere fra Slovenia, Norge og Island. De norske partnerne i prosjektet er fra lærerutdanningen ved HiØ, samt lærer og skoleledere fra Åssiden videregående skole og Fagskolen i Viken. Stine Brynildsen og Sonja Nygaard-Joki, fra fagmiljøet for IKT og læring, har, sammen med Eva Martinsen Dyrnes fra PPU, hatt hovedansvaret for å drive kompetanseutvikling av lærere knyttet til tematikken. I tillegg har de samarbeidet tett med skolenes ledelse, samt deltatt i og bidratt til internasjonale partneres utviklingsarbeid. En viktig del av prosjektet har også vært å fremme kunnskap og samarbeid om digitalisering i yrkesfaglig utdanning på tvers av landegrenser. Studiereiser til partneres land, for å lære av hverandre, har også vært en viktig del av dette. Stine, Sonja og Eva har også samlet data om lærernes erfaringer underveis og planlegger å skrive dette fram i publikasjoner. Les mer om prosjektet på vår hjemmeside: BlendVET / KIPS

Publisert 4. sep. 2023 10:37 - Sist endret 21. juni 2024 12:37