Forskningen i dette fokusområdet følger to hovedspor. For det første har vi flere prosjekter hvor det forskes på læreres digitale kompetanse, hvor vi analyserer både policy- og læreplandokumenter, samt profesjonell praksis hos lærere, lærerutdannere og lærerstudenter. Det andre sporet er under utvikling, og har som mål å designe og utforske hvordan inkludering av for eksempel immersiv virtual reality (IVR) kan berike kunnskapsintegrering i lærer- og sykepleierutdanning.
Profesjoner og digitalisering
Framvekst av teknologi og digitalisering av alle de fleste sider av dagens samfunn har også har stor innvirkning på profesjoner og profesjonell praksis. I dette fokusområdet forsker vi på mekanismer og prosesser som som gjennom digitalisering både utfordrer og åpner for nye muligheter knyttet profesjoner og profesjonsutøvelse.
![Lærer og elever i samarbeid rundt en PC](https://www.hiof.no/lusp/pil/forskning/grupper/ikt/fokusomrader/teachers---digitalization.jpg)
Colorbox: Profesjoner og digitalisering
Publisert 16. mai 2023 09:31
- Sist endret 13. juni 2024 10:46