Læring og undervisning i nettbaserte omgivelser (MOOCs)

RIDE er interessert i design, utvikling og bruk av nettbaserte omgivelser. Vi undersøker hvordan våre studenter bruker og navigerer i våre MOOCer, og vi benytter de empiriske funnene til å redesigne de teknologiske løsningene så vel som undervisningsinnholdet slik at våre utdanninger skal holde høyest mulig kvalitet.

Foto: Pixabay

RIDE forsker på læring og undervisningspraksiser i nettbaserte miljøer, som Massive Open Online Courses (MOOCs). Forskerne som jobber innen dette feltet utforsker læringsdesign og bruk av blant annet nettkurs og nettbaserte læringsomgivelser. Et viktig forskningsfokus er hvordan nettbaserte og fleksible undervisningstilbud blir brukt blant studenter og lærende. Dette inkluderer tema læringsdesign, vanlige bruksmønstre i nettkurs, studenters bruk og forståelse av læringsressurser, nettbaserte vurderingsformer, og design og bruk av videoer for læring. Forskningsgruppen har spesielt bidratt til både nasjonal og internasjonal forskning på MOOC-pedagogikk og læringsanalyse, samt tilstøtende forskningsområder.

På sikt har forskningsgruppen som mål å utvikle nye forskningsprosjekter knyttet til Generative Artificial Intelligence og Natural Language Processing (NLP), og hvordan slike teknologier brukes i nettbaserte læringsomgivelser eller MOOC. Mer spesifikt, har RIDE som mål å utforske hvordan slike teknologier kan brukes til å designe digitale læringsmiljøer og læringsressurser, samt forstå hvilke konsekvenser dette har på pedagogisk og organisatorisk praksis. Fremtidige forskningsprosjekter på Natural Language Processing har som mål å forstå innvirkningen av skriveanalyse, utvikling av skriveferdigheter, og automatisert tilbakemeldinger. Eventuelle forskere som er interessert i å utforske de nevnte forskningsemnene, inviteres til å kontakte forskerne i RIDE.

Publisert 16. mai 2023 08:34 - Sist endret 12. sep. 2023 13:42