Digitalisering og språk

Navigere i det digitale landskapet: Hvordan AI transformerer språklæring

Foto: Fra AI4AfL

 

RIDE er dypt engasjert i ulike aspekter av digitalisering og språk. Disse nye teknologiene er designet for å lette språklæring. Målet er å støtte både elever og lærere i skriveaktiviteter. 

Et betydelig område som RIDE jobber med, er bruken av formativ vurdering. Vi søker å omforme utdanningsopplevelsen ved å utnytte bruken av kunstig intelligens, der vi som forskere vil inkorporere pedagogiske prinsipper i AI-algoritmer. Denne pedagogisk modellerte kunstige intelligensen gir elevene umiddelbar tilbakemelding som støtter dem i språklæringen. Gjennom avansert teknologi ønsker vi å styrke elevene i  egen læring og støtte lærere i instruksjon. Bruken av digitale teknologier gir skreddersydd individuell tilbakemelding som hjelper elevene med å regulere sin egen læring, og dette sparer tid og ressurser. Denne teknologien forbereder elevene på samarbeidende arbeid på individuelt og kollektivt nivå. Dermed er prosjektet "Kunstig intelligens for vurdering av læring" i tråd med denne visjonen, der personlig tilbakemelding gis til elevene for å forbedre deres språklæring. 

I tillegg til formativ tilbakemelding er RIDE like engasjert i hvordan digitale teknologier kan spille en rolle på vidtfavnende områder innen språk og flerspråklighet. Dette er en prosess der RIDE er forpliktet til innovasjoner og løsninger for å optimalisere språklæring. 

 

Publisert 16. mai 2023 09:32 - Sist endret 15. aug. 2023 09:37