English version of this page

En rekke nye doktorgradsprosjekter vil forbedre utdanningskvaliteten og fremme inkludering

Alt fra leseopplæring for elever som bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon til støyreduserende teknologi for autistiske elever utforskes i de nye prosjektene. Bli kjent med doktorgradskandidatene i forskergruppen DeveLeP og deres banebrytende arbeid som vil forme fremtidens læringsmiljøer.

Bilde av: Marthe Bilet-Mossige, Cathrine Redi, Line Britt Ulriksen, Veslemøy Johansson, Marte Herrebrøden (Kristine Grinderud innfelt)

Fra venstre: Marthe Bilet-Mossige, Cathrine Redi, Line Britt Ulriksen, Veslemøy Johansson, Marte Herrebrøden (Kristine Grinderud innfelt)

Line Britt Ulriksen

Tittel: Leseopplæring for elever med intellektuelle utviklingsforstyrrelser som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK- språklige).

"Å lære å lese er en av de viktigste ferdighetene elever kan tilegne seg, da det gir tilgang til informasjon, kommunikasjon og sosial interaksjon. For elever med intellektuelle utviklingsforstyrrelser som er ASK-språklige er det mange barrierer når det kommer til å tilegne seg leseferdigheter, blant annet lave forventninger, mangel på evidensbaserte leseprogram og materiell, samt mangel på kompetanse."

 

Denne studien inkluderer 40 elever med intellektuelle utviklingsforstyrrelser som er ASK-språklige i en leseintervensjon med et multiple single-case design med fire randomiserte baseliner, med 18 testrunder. Intervensjonen startet i mars 2023 og vil vare i 18 måneder (siste testrunde er i oktober 2024). Elevene får en-til-en undervisning av sine kjente lærere, hvor de jobber systematisk og eksplisitt med lesemateriellet «Lesing for alle», og komponentene som inngår i lesing og leseforståelsen. Lesemateriellet baserer seg på forskningen til det evidensbaserte leseprogrammet Accessible Literacy Learning (ALL) som er utarbeidet av Janice Light og David McNaughton, og evidensbaserte strategier som har vist seg å ha effekt i leseopplæring for elever med intellektuelle utviklingsforstyrrelser som er ASK-språklige.

Prosjektperiode: 08.2022 - 08.2026

Veiledningsteamet består av: Kenneth Larsen, Anders Nordahl-Hansen og Hugo Cogo-Moreira.

Samarbeidsinstitusjoner: Universitet i Sørøst-Norge og Sarpsborg kommune.

Finansiering: Norges forskningsråd, offentlig  sektor-ph.d.

Marte Herrebrøden

Tittel: Bruk av støyreduserande teknologi for autistiske elevar med auditive vanskar i skulen.

Kvardagslege lydar blir ofte opplevde som overveldande og intense for autistiske elevar og kan bidra til at deltaking i skulemiljøet opplevast som krevjande.

Det overordna målet med PhD-prosjektet er å bidra til kunnskap om autistiske studentar kan ha nytte av støyreduserande teknologi i skulen.

Det første studiet er ein scoping review, der føremålet er å kartleggje omfang og type forsking som finst om bruk av støyreduserande teknologi for autistiske personar. Vidare blir det gjennomført ein laboratoriestudie der føremålet er å undersøkje korleis forskjellige lydar påverkar korleis autistiske elevar presterer på ulike typar oppgåver, og korleis bruk av støyreduserande teknologi kan påverke oppgåveutføringa under dei same tilhøva. Den tredje studien er ein kvalitativ intervjustudie der føremålet er å utforske korleis autistiske elevar opplever lyd i skulekvardagen og kva erfaringar dei har med bruk av støyreduserande teknologi.

Prosjektperiode: 08.2023 - 08.2026

Rettleiingsteamet består av: Anders Nordahl-Hansen og Georgios Marentakis.

Finansiering: Høgskulen i Østfold.

Veslemøy M. F. Johansson 

Tittel: Utforsking av nåværende praksis innen spesialundervisning: Utnyttelse av teknologiens rolle i å styrke inkludering og kvalitet i opplæringen.

Prosjektet vil undersøke hva som kjennetegner dagens praksis innen spesialundervisning og på hvilken måte digital teknologi spiller en støttende rolle i denne praksisen. Spesielt undersøkes bruken av digitale teknologier som interaktive apper og teknologiske hjelpemidler blant elever som mottar spesialundervisning. Målet er å øke forståelsen av den mulige nytteverdien av teknologiske hjelpemidler, samt deres begrensninger. Prosjektet ser også på faktorer som påvirker elevenes bruk eller ikke-bruk av teknologiske hjelpemidler. Studien vil gi innsikt i hvordan spesialundervisningen tilpasses individuelle behov, hvilke faktorer som påvirker teknologibruken, samt elevers og lærernes perspektiver på kvalitetsopplæring og utfordringer i implementeringen av passende tilnærminger for elever med særskilte behov. Dette prosjektet anser utdanning som et fundament for rettferdighet og like muligheter for alle. Studien tar sikte på å identifisere utdanningspraksiser som søker å minske ulikheter mellom elever og gi like muligheter for alle.

Prosjektperiode: 01.2024 - 01.2028

Veiledningsteamet består av: Robin Ulriksen, Anders Nordahl-Hansen og Anders Dechsling.

Samarbeidsinstitusjoner: Handelshøyskolen BI.

Finansiering: Høgskolen i Østfold.

Cathrine Redi

Tittel: Vaksne med auditive prosesseringsforstyrringar – Ei studie om bruk av høyreapparat for vaksne og pilottesting av ein screeningsprøve for å identifisere auditive prosesseringsvanskar hos vaksne.

PhD-prosjektet har som mål å utvikle forståinga av Auditory Processing Disorder (APD) hos vaksne og forbetre livskvaliteten for dei som er påverka, ved å nytte teknologi for å kompensere for barrierar APD kan føre med seg for personane sjølv.

Prosjektet består av ein systematisk gjennomgang av eksisterande litteratur om APD, som grunnlag for vidare gjennomføring av prosjektet.

Prosjektet skal utvikle og teste eit tilpassa APD-testbatteri for norske vaksne i alderen 20 – 40 år. Valideringa vert gjennomført ved å teste 50 personar i nemnde aldersgruppe utan APD.

Til slutt skal testbatteriet testast på personar med APD for å sjå samanhengen mellom APD, arbeidsminne, prosesseringshastigheit og effekten av høyreapparat.

Gjennom ei artikkelbasert avhandling med artiklar publisert i internasjonale tidsskrift og presentert på konferansar, har prosjektet som mål å bidra til forståinga og handteringa av APD, og fremje ny praksis både i akademia og klinisk praksis.

Prosjektperiode: 05.2024 - 05.2027

Rettleiingsteamet består av: Georgios Marentakis, Anders Nordahl-Hansen, Anders Dechsling og Christiane Haukedal.

Samarbeidsinstitusjonar: Universitetet i Oslo.

Finansiering: Høgskulen i Østfold.

Kristine Charlotte Grinderud

Tittel: A Digital Guidance Tool for Modular Evidence-Based Treatment of Children with Autism Spectrum Disorder: A Mixed-Methods and Multiple Baseline Feasibility Study [Digi-Guidance].

MEYA (Modular Evidence-Based Treatment for Youth with Autism Spectrum Disorder) er et digitalt behandlingsopplegg som blir brukt i behandling av angst og sosiale utfordringer hos barn og unge diagnostiert med autisme. MEYA er utviklet i USA og blir foreløpig kun benyttet der, men hensikten med prosjektet er å tilpasse det og teste det ut i en norsk kontekst. MEYA baserer seg på kognitiv atferdsterapi, som er en velkjent metode for behandling av lettere psykiske lidelser, både i Norge og internasjonalt. Vi samarbeider tett med UCLA og utviklerne av programmet slik at vi på best mulig måte kan legge til rette for implementering av MEYA i Norge.

Prosjektperiode: 08.2024 - 08.2027

Veiledningsteamet består av: Anders Dechsling, Andrea Jackowski, Fredrik Andersen og Stian Orm.

Samarbeidsinstitusjoner: Høgskolen i Innlandet, Sykehuset Innlandet, Universitetet i Oslo, og University of California.

Finansiering: Høgskolen i Østfold

Marthe Bilet-Mossige

Tittel: Online video training for teachers to improve reading skills in children using augmentative and alternative communication.

Doktorgradsprosjektet består av to delar: (1) Validering av ein leseprøve tilpassa elevar med intellektuelle funksjonsnedsettingar som brukar ASK (Alternativ og supplerande kommunikasjon). (2) Digital videoopplæring for lærarar for å forbetre leseferdigheitene til elevar som brukar alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK-språklege).

PhD-prosjektet har som mål å validere eit testmateriale som er utvikla og tilpassa elevar med intellektuelle utviklingsforstyrringar som er ASK-språklege. Testmaterialet er meint å måle ferdigheiter knytte til lesing og leseforståing. Utvalet består av 1000 elevar (900 typisk utvikla elevar som ikkje er ASK-språklege og 100 elevar med intellektuelle utviklingsforstyrringar som er ASK-språklege).

Etter valideringa startar leseintervensjonen. Dette er ein randomisert kontrollert studie (RCT) der vi skal undersøkje forskjellen på opplæringa lærarane får for å gjennomføre leseintervensjonen. Ei gruppe vil få fysisk opplæring, medan den andre gruppa vil få videoopplæring. Denne studien vil inkludere 80 elevar med intellektuelle utviklingsforstyrringar som er ASK-språklege. Lesematerialet vi skal bruke i intervensjonen er «Lesing for alle» som baserer seg på forskinga til Janice Light og David McNaughton og Accessible Literacy Learning, og evidensbaserte strategiar som har vist seg å vere effektive for denne elevgruppa.

Prosjektperiode: 09.2024 - 09.2027

Rettleiingsteamet består av: Anders Nordahl-Hansen og Hugo Cogo-Moreira.

Samarbeidsinstitusjonar: Universitet i Sør-øst Noreg og Det Føderale Universitet i Sâo Paulo.

Finansiering: Norges forskningsråd.

 

Kommentar fra forskningsgruppeleder professor Anders Nordahl-Hansen:

"Forskningsgruppa nyter godt av forskningsgruppemedlemmenes suksess i å bringe inn eksternfinansierte prosjekter som øker produksjon av forskningsresultater. I tillegg er det gledelig at flere av forskningsgruppemedlemmene fortsetter sine kompetansehevingsløp med blant annet å starte på Ph.d.-prosjekter. Dette igjen styrker andre forskergruppemedlemmers veiledningskompetanse. De nye prosjektene står godt på sine egne ben men vi ser og at det er god mulighet for samarbeid og felles prosjekter på tvers av fagkompetanse som finnes hos medlemmene som vil kunne springe ut og bygge videre på de nyoppstartede prosjektene."

Tidligere stipendiater i gruppa har også gjennomført sine doktorgradprosjekter. Anders Dechsling disputerte tidligere i år. Ingjerd Skafle og Line Børtveit har i skrivende stund sine avhandlinger til vurdering hos sine respektive kommisjoner.

Emneord: Det digitale samfunn, PhD Forum, LUSP, forskningsprosjekt, Forskning Av Anders Dechsling
Publisert 28. mai 2024 11:57 - Sist endret 30. mai 2024 14:43