Nytt prosjekt skal bedre leseferdigheter hos barn med utviklingshemming

Prosjektet har fått tildelt 10 millioner kroner fra Forskningsrådet. 

Prosjeketet ledes av professor Hugo Cogo-Moreira fra Høgskolen i Østfold i samarbeid med professor Anders Nordahl-Hansen og stipendiat Line Britt Ulriksen. Foto: Nina Fredheim/HiØ.

Prosjektet har som mål å undersøke effekten av en online videoopplæringsplattform designet for lærere til å støtte forbedring av grunnleggende leseferdigheter hos barn med utviklingshemming og komplekse kommunikasjonsbehov som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Prosjektet vil være relevant for lærere og andre pedagoger og spesialpedagoger som arbeider med barn med behov for kommunikativ støtte, hvor få evidensbaserte tiltak er tilgjengelige for å informere best praksis.

Prosjektet tar sikte på å vurdere effekten av lesevurderinger før leseferdighet og ordnivå.

Lærerne i prosjektet vil bli trent til å utføre tiltaket tre ganger per uke i 30 minutter av gangen.

Vi vil integrere lærere, deres praktiske behov, og forskningsmiljøet fokusert på evidensbasert tilnærming, forteller forskerne.

Prosjektet vil ledes av professor Hugo Cogo-Moreira ved Høgskolen i Østfold i samarbeid med professor Anders Nordahl-Hansen og stipendiat Line Britt Ulriksen, som alle tilhører forskergruppen DeveLeP ved Høgskolen i Østfold.

Fra andre UH-institusjoner er samarbeidspartner fra Universitetet i Sørøst-Norge ved førsteamanuensis Kenneth Larsen, og Federal University of Sao Paulo ved Marina Puglisi.

Prosjektet skal starte opp 01.12.2023 og vare til 31.08.2027.

Av Nina Fredheim
Publisert 27. juni 2023 14:18 - Sist endret 27. juni 2023 16:19