Regnefortellinger og dets tverrfaglige potensiale i skole og utdanning

Ragnhild Louise Næsje og Stein Arnold Berggren, begge høgskolelektorer ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold, har publisert en artikkel om regnefortellinger i Tangenten, et tidsskrift for matematikkundervisning. De legger vekt på det narrative og det tverrfaglige potensialet i regnefortellingene.

En figur laget av Stein Arnold Berggren illustrere rammeverket

Illustrasjon av rammeverket (Stein Arnold Berggren).

Det narrative potensialet

En regnefortelling er en fortelling der det sentrale er å skape nysgjerrighet, motivasjon og et ønske om å løse et problem. Løsningen av problemet avslutter fortellingen og krever bruk av matematisk kunnskap. Dette er Ragnhild og Steins definisjon av begrepet regnefortelling. En definisjon som innbyr til andre tolkninger og større grad av tverrfaglighet, enn den tradisjonelle. 

Fra etterutdanningskurs for lærere til publikasjon

På et etterutdanningskurs for matematikklærere testet høgskolelektorene ut et opplegg basert på narrative regnefortellinger. Det ble tydelig at dette var en ny måte for kursdeltakerne å se regnefortellingene på. En fortelling legger forventninger om et narrativ, et plot, en spenningstopp og en form for løsning. Disse forventingene ligger til grunn når vi skal fortelle eller lage en regnefortelling - et narrativt forløp. Forskningsarbeidet kom på trykk i Tangenten 3/2020, Kom, hør en regnefortelling! Forfatterne har norsk og matematikk som fagfelt, noe som tydeliggjør at tverrfaglige forskningsprosjekter er viktige og kan publiseres. Regnefortellinger vil kunne være av betydning for lærere i matematikk og norsk og for studenter i lærerutdanning, hevder de.     

Publisert 1. des. 2020 21:00 - Sist endret 12. sep. 2022 13:59