Fra paperpresentasjon til bokkapittel
I januar deltok Samira på Nettverkskonferanse for formgiving, kunst og håndverk i universitet og høyskolesektor. Nå er innlegget blitt til bokkapitlet «Mat(rester), estetikk og etikk. Kunsten å bringe store bærekraftperspektiver og miljøspørsmål i barnas lokale kontekster”, i boken «Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen» av Hilde Dybvik og Eivind Kalrsson ved OsloMet – Storbyuniversitet.
Fokus på kunst, estetikk og etikk har en sentral plass i skolen
Det hele begynte med en ide om å vise lærerstudenter at det som gjøres i faget kunst og håndverk på lærerutdanning har overføringsverdier til barnehage og skole. Samira kontaktet en barnehage i Viken for å gjennomføre et prosjekt med fokus på kunst, estetikk og etikk.
Et av hovedtemaene i prosjektet er at samtidskunst, og spesielt relasjonelle estetikk, har sin plass i skolen. Det er i møte med andre mennesker, naturmaterialer, nærmiljø og matrester at Samira og barna forvandlet hvite tekstiler til stoff med brune mønster ved hjelp av løkskall.
Forvandling av tekstiler med shibori teknikk
Teknikken de brukte heter «shibori». Det er en eldgammel teknikk som utføres ved å farge tekstiler ved hjelp av tre blokker (shibori blokker) som reserver deler av stoffet mot fargen, og gir repetitive og stramme mønster.
Ved å forene kunstneriske og pedagogiske kunnskaper ønsker Samira å ha en utforskende praksis i og med kunst som kommer lærerstudentene til gode.