Synliggjør dans på ulike lærerutdanninger
Et rundebord er en diskusjon mellom inviterte deltakere. Målet med dette rundebordet var å undersøke og synliggjøre hva som gjøres i ulike lærerutdanninger når det gjelder dans. I diskusjonen deltok Tonje Fjogstad Langnes (OsloMet), Trine Ørbæk (Universitetet i Sørøst-Norge), Reidun Fretland (Høgskolen på Vestlandet) og Hilde Rustad (Norges Idrettshøgskole) sammen med Karlsen.
Diskusjonen synliggjorde likheter og forskjeller mellom lærerutdanningsinstitusjonenes måter å forholde seg til dans som aktivitet i kroppsøvingsfaget på og i lærerutdanningen som helhet, samt løfte frem hvordan institusjonene tenker rundt fagfornyelsen. Karlsen hadde hovedfokus på prosjektet KROM på tvers, et tverrinstitusjonelt samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Den Kulturelle skolesekken i Østfold og Rom for dans (i Oslo).
Diskusjonen dreide seg også om dans i lærerutdanningen med tanke på estetiske læringsprosesser som løftes frem i de nye læreplanene av 2020.
Rundebordet tok utgangspunkt i følgende temaer
- Hva skjer i din institusjon når det gjelder dans i lærerutdanninger?
- Hva er innholdet i emnene?
- Hvordan forholder institusjonen seg til dans i kroppsøving og dans generelt?
- Foregår det forskning på dans og kroppsøving?
- Utgjør dans en del av praksis? – en del av eksamen?