Kick-off seminar 31. august 2017

Torsdag 31. august arrangerte redaktørene for den planlagte antologien: «Skaperglede, engasjement og utforskertrang: Nye perspektiver på estetiske- og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet», Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad kick-off på VIP-rommet på Høgskolen i Østfold. De har fått kontrakt ved Universitetsforlaget og antologien planlegges utgitt januar 2019.

Fra venstre: Gunhild Brænne Bjørnstad og Kristine Høeg Karlsen (redaktører), sammen med forlagsredaktøren i Universitetsforlaget Evelinn Throne-Holst. Foto: Joakim Karlsen

Eksterne bidragsytere

Antologien samler ulike fagmiljø ved avdeling for lærerutdanning ved HiØ, men antologien har også flere eksterne bidragsytere, blant annet Bennye Düranc Austring og Merete Cornet Sørensen fra Center for Pædagogik ved Absalon professionshøjskole i Danmark.

Det estetiske språket

På kick-off seminaret holdt Austring og Sørensen et inspirerende foredrag om estetiske læreprosesser hvor det estetiske språket ble løftet frem. Forlagsredaktør Evelinn Throne-Holst, kom med innspill til prosessen frem mot publisering. Biblioteksjef Else Helene Norheim ved HIØ var invitert av redaktørene for å holde et innlegg om hva som kreves for at en artikkel skal bli akseptert på nivå.

Foto: Kristine Høeg Karlsen

Invitasjon til dialog

Skaperglede, engasjement og utforskertrang inviterer til dialog om måter pedagoger kan skape kreative læringsarenaer på, i ulike sammenhenger og kontekster. Hvilke «mulighetsrom» skapes når fiksjon og lek danner rammen og målet for undervisningen? Hvordan drive barns og unges dannelse og læring på en måte som sikrer nødvendig kreativitet og engasjement? Hvordan kan koding utforskes, erfares og læres som en skapende og utforskende aktivitet?

Utforskning, engasjement og lærelyst

Et viktig fokus i antologien er utvikling av endringskompetanse for lærere som en nødvendighet i et yrke som stadig er i endring. Nye læreplaner og ny femårig grunnskolelærerutdanning stiller stadig høyere krav til lærerne og lærerutdannernes kompetanse. I boken settes utforskning, engasjement og lærelyst i sentrum av pedagogisk virksomhet.

 

Publisert 13. des. 2018 13:23 - Sist endret 26. juli 2021 11:10