Sabreen Selvik snakker om temaet på seminaret "Vold i nære relasjoner blant innvandrere og flyktinger".
Aktuelle saker - Side 3
Anita Lopez-Pedersen disputerer 28. august. Da skal hun forsvare sin doktorgradsavhandling med tittelen: "Understanding, identifying and ameliorating young children’s early numeracy skills: A multimethod approach".
Professor Anders Nordahl-Hansen og stipendiat Ingjerd Skafle om autisme og skolen som en viktig sosial arena.
“Non-Interventional, Reproducible, and Open (NIRO) Systematic Review Guidelines”, er tittelen på et internasjonalt samarbeidsprosjekt hvor førsteamanuensis Tamara Kalandadze deltar. Målet med prosjektet er å utvikle retningslinjer for gjennomføring av systematiske litteratursammenstillinger og meta-analyser av ikke-intervensjonsstudier.
Professor Anders Nordahl-Hansen holder foredrag om mediers framstilling av autisme.
Tamara Kalandadze er tilsatt Masterstudium i spesialpedagogikk ved Avdeling for Lærerutdanningen. Hun er nytt medlem i forskningsgruppa Spesiapedagogikk og tilfører verdifull undervisnings- og forskningserfaring.
Førsteamanuensis Sabreen Selvik forsker på barns erfaringer med gjentatte opphold på krisesenter. Resultater fra forskning ble i slutten av november presentert på en regional samling for krisesentre i Midt-Norge.
Teknologiske hjelpemidler med bruk av Virtual Reality gir personer med autisme muligheten til å trene på sosiale ferdigheter i trygge og virkelighetsnære omgivelser. Dette forskes på ved Høgskolen i Østfold.
Professor Anders Nordahl-Hansen, ved Avdeling for Lærerutdanning og forskergruppen Spesialpedagogikk, ble tildelt Forskningsprisen 2019.
Tidsskriftet publiserer artikler fra ulike fagdisipliner relatert til helse i den digitale tidsalder og i det digitale samfunn.
Sammen med førsteårsstudentene ved grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 deltok fem lærere fra lærerutdanningsskolene på høstens Storyline «Der gode og onde krefter kjemper om makt». Samarbeidet er et ledd i Avdeling for lærerutdanning sin satsing på å styrke kontakten mellom lærerutdanningen og praksisfeltet. Dette er første gang lærere og studenter samarbeider med lærerutdannere om en slik type undervisning på høgskolen.
– Engasjement er en viktig forutsetning for læring, og videoer er et av de mest sentrale verktøyene for å styrke studentenes engasjement i nettbasert læring, skriver Irina Engeness og Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold i en forskningsartikkel publisert i CEUR Workshop Proceedings.
Forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, har denne høsten fått seks nye medlemmer. Med sine 24 hovedmedlemmer, er denne forskningsgruppa nå den nest største ved Høgskolen i Østfold, og den største ved Avdeling for lærerutdanning.
Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brænne Bjørnstad gjestet Litteraturhuset i Fredrikstad under årets Kreativ Arena.
Høgskolen i Østfold fikk storfint besøk av verdenskjente og skotske Carol Omand, som holdt åpent seminar om Storyline som tverrfaglig undervisningsmetode, med fokus på utvikling av gode historier. Forskningsgruppen Kunst, kreativitet og innovasjon sto for arrangementet.
Samira Jamouchi, Kjersti Lien Holte og Kristine Høeg Karlsen ved Avdeling for lærerutdanning presenterte hvert sitt forskningsarbeid på kreative undervisningsformer under konferansen.
I samarbeid med Kunstforeningen i Halden og Faggruppa Haldenkeramikk holder Marianne Andreassen tilknyttet forskningsgruppen Kreativitet, kunst og innovasjon i utdanning, praksis og forskning ved Avdeling for lærerutdanning, åpne foredrag for interesserte. Temaene har vært de ulike keramikkprodusentene som ble etablert i byen fra siste krig og i tiåra framover.
Kristine Høeg Karlsen presenterte prosjektet "Den kulturelle skolesekken i lærerutdanningen - å styrke lærerstudenter for partnerskap som fremtidige lærere" på Nordic Forum for Dance Research (NOFOD) 13. juni 2019.
Førsteamanuensis Kristine Høeg Karlsen deltok på et såkalt rundebord om dansens plass i lærerutdanningen på Kroppsøvingskonferansen på Norges Idrettshøgskole 7. juni 2019.
Professor Anders Nordahl-Hansen er aktiv forsker og medlem i forskningsgruppen Spesialpedagogikk ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. Her forteller han litt om nylige og kommende publikasjoner i bok-kapittel-format.