-
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Sofasamtale om KI og vurdering, paneldeltaker.
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Paneldeltaker AI+.
-
Hagelia, Marianne
(2024).
Chatboter som læringsassistent.
-
-
-
-
-
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Hagelia, Marianne
(2023).
Promptization: The emergence of a new competence to master Generative AI?
-
Hagelia, Marianne & Brynildsen, Stine
(2023).
Digitale rammeverk og nye undervisningsformer.
Show summary
Målet er å gi deg, som skoleleder, en bredere forståelse av "digitaliseringens ståsted i dagens norske skole", både når det gjelder forvaltning og forskning. Først skal vi se på de offentlige digitaliseringsintensjonene for skolen. Vi skal se på det som ligger ligger til grunn for og styrer digitaliseringen, som for eksempel den nye digitaliseringsstrategien,Links to an external site. LK20Links to an external site. og andre forvaltningsdokumenter. Deretter ser vi på rammeverket for lærerens profesjonsfaglig digital kompetanse (pfdk) Links to an external site.som synliggjør forventningene som stilles til lærerne. Dessuten vil vi ta for oss universell utformingLinks to an external site. og tidlig innsatsLinks to an external site. som sentrale deler av digitaliseringen du, som skoleleder, må ha kunnskap om.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Skolen i samfunnet og digitalisering.
Show summary
Gjennom modul 1 undersøker vi konseptet digitalisering, og digital transformasjon, både i en generell kontekst og spesifikt i en skolekontekst. Vi ser på digitalisering av skolen, og nødvendigheten av digital kompetanseutvikling utforsker vi gjennom å se på teorien om Skole 4.0. Dette inkluderer refleksjoner fra skoleledere om deres erfaringer med digitalisering og hvilken rolle skoleledere spiller i denne prosessen. Vi belyser SAMR-modellen for teknologiintegrasjon og Aktør-nettverksteori, som gir en dypere forståelse av hvordan teknologi påvirker og påvirkes av mennesker og samfunn.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Hvorfor og når skal du bruke digitale verktøy i barnehagen?
Show summary
Hva er IKT i barnehagen? I denne modulen skal du lære hvorfor vi skal drive med IKT i barnehagen, hvordan og når du skal bruke digitale verktøy. Du skal lære hva digitale verktøy kan være i barnehagen og å argumentere for bruk av dem. I modulen vil du spesielt arbeide med pedagogisk argumentasjon, som du vil kunne bruke i pedagogiske (planleggings-)arbeid. Det vil også legges vekt på faglige diskusjoner rundt bruk av digitale verktøy og mediepedagogikk.
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Revolusjon eller restriksjon – Hvordan påvirker ChatGPT høyere utdanning? .
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Blooms vs LK20.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Språkmodeller som samarbeidspartner.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Hva kan digitale praksiser i barnehagen være?
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Vi er påtvunget AI transformasjon – hvordan håndterer vi det?
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Digital læringsdesign og studentaktive læringsmetoder for inkludering og fremtidas undervisning.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Corona øyeblikkelig hjelp.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Følgeforskning Den digital verktøykassa.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Rapport slipp følgeforskning: Den digitale verktøykassa.
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Å lykkes med læringsdesign.
[Radio].
Høgskolen Kristiania .
Show summary
Hvordan kan kan du som underviser i høyere utdanning legge til rette for at studentene sitter igjen med læring og forståelse? Ett svar er å tenke læringsdesign i stedet for undervisningsplanlegging. Marianne Hagelia er førsteamanuensis på Institutt for pedagogikk, IKT og læring på Høgskolen i Østfold. I denne episoden forteller hun hva læringsdesign er, hvorfor det er nyttig og hvordan du lykkes.
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
6. november sendte NRK radioinnslag på NRK Oslo og Viken, avd. Fredrikstad. Innslagene er basert på en forskningsrapport utarbeidet i forbindelse med et prosjekt fra Dysleksi Norge og ADHD Norge: «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?».
[Radio].
https://dysleksinorge.no/wp-content/uploads/2023/11/4-SVIKT-.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Kunstig intelligens i skolen.
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
DEVELOPING CURRICULA TO QUALIFY EDUCATORS IN CRITICAL MEDIA LITERACY.
Show summary
In the age of misinformation and disinformation, fake news takes place in the context of social networks, news aggregators, and today has an extra political weaponization used to seed distrust in legacy news media organizations. Fake news is a growing threat to democracies with a relentless targeting of hyper-partisan views, which play to the fears and prejudices of people. Fake news can mean everything from misinformation and propaganda - to clickbait-focused stories to garner advertising revenue - to the weaponization of the term to attack the legitimacy of journalism in democratic societies (Higdon, 2020; Hobbs, 2020; Schmeichel et al., 2018).
Changes in technology, media, and society require the development of critical media literacy to empower students to read media messages and produce media themselves to be active participants in a democratic society (Kellner & Share, 2007). Kellner and Share (2007) concept of critical media literacy "(...) deepens the potential of literacy education to critically analyze relationships between media and audiences, information and power."
We claim that critical media literacy must become an essential dimension of teacher education because current and future teachers need to reflect deeply and critically on the use of media and share their insights with their students. With the proposed workshop we aim to contribute to the conference’s sub-topic “Transforming pedagogies through collaborative curricular innovation → Teacher Education: Curriculum & Partnerships”.
-
Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik & Hagelia, Marianne
(2023).
AN ASYNCHRONOUS COLLABORATIVE LEARNING DESIGN IN A SPOC.
-
Hagelia, Marianne & Haugsbakken, Halvdan Gaute Søvik
(2023).
Er ChatGPT et potensielt viktig nytt verktøy, eller en utfordring?
-
Hagelia, Marianne
(2023).
The digital learning toolbox - How do I learn best?
-
Hagelia, Marianne
(2023).
From gamer to coding expert.
-
-
-
Bergsjø, Leonora Onarheim & Hagelia, Marianne
(2022).
Dårlige råd.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
p. 31–31.
-
Hagelia, Marianne
(2022).
Nettjuss for folkehøyskoler.
-
Hagelia, Marianne
(2022).
SPOC (lite, lokalt nettstudie) som læringsmetode.
-
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
p. 54–57.
-
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Using SPOC to improve teacher students' basic digital skills.
Show summary
Research shows that teacher students struggle with the use of technology in their education. Therefore, the first year of teacher education at Østfold University College is supplied with a mandatory small course in basic digital skills. The Norwegian government presented the Professional Digital Competence Framework for Teachers in 2017. To meet this, the mandatory course was redesigned.
A “Small Private Online Course” (SPOC) was designed formed as a cMOOC, modeled after connectionist pedagogy, which contains e.g. collaborative work, peer assessment and training, open resources and full interactivity. The online course contained video lessons, instructions, rehearsal quizzes, and assignments. The workload is stipulated to 30 hours in 8 steps: (1) digital study technics, (2) office apps, and cooperating writing, (3) photo editing, (4) presentation, (5) Flipped Classroom, (6) video and animation, (7) digital assessments, and (8) interactive whiteboards. The goal is to develop basic digital skills and demonstrate how digital tools can provide new working and learning methods.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Kompetansepakke: Perspektivmangfold og kritisk tenkning.
Show summary
Kompetansepakker for implementering av ny læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
I den nye læreplanen er den kritisk tenkende læreren sentral. Det betyr at læreren evner å bringe nye perspektiver og kritiske tanker inn i samtalen for å oppnå selvstendige, kritisk tenkende elever.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Redesign av undervisning.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen.
-
Koch, Susanne Kjekshus & Hagelia, Marianne
(2021).
Hva gikk bra under skolestengingen? Hvordan tar vi det videre?
Show summary
Da skolene stengte i mars, våknet elever og lærere, skoleledere og skoleeiere til en radikalt annerledes skolehverdag. Nå har alle norske lærere erfaring med nettbasert undervisning og tilgang et landsomfattende nettverk av lærerkolleger i Facebook-gruppa Korona-dugnad for digitale lærere. Hva slags kompetanse har de tilegnet seg og hvordan kan skoleledere og skoleeiere inkludere lærernes erfaringer og nyervervede kompetanse i de planene som skal legges? Hvordan kan den nye nettbaserte kollegaveiledningen inspirere og dyktiggjøre lærere så de står klare for den neste store utfordringen?
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Fremtidens skole.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Å dele.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Akademisk tekst.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Søk og digitale tekster.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Digitalt medborgerskap.
-
Hagelia, Marianne
(2021).
Fremtidens klasserom.
-
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Gir millioner til fleksible utdanningstilbud.
[Business/trade/industry journal].
Barnehage.no.
Show summary
https://www.barnehage.no/hiof-uit-utdanning/gir-millioner-til-fleksible-utdanningstilbud/141671
-
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Bruk av SPOC, lærerstudentenes grunnleggende digitale ferdigheter.
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Å jobbe digitalt i skolen.
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Undervisning og læring på nett - hva sier forskningen.
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Fremtidens klasserom.
-
Hagelia, Marianne
(2020).
Hva er fremtidens klasserom?
-
-
Hagelia, Marianne
(2019).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2019).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2018).
Et veiledningshefte for lærere som benytter både synkrone og asynkrone undervisnings-metoder på nett .
-
-
-
-
Harman, Jon & Hagelia, Marianne
(2016).
Læringsdesign i kontekst: Hvordan designe de beste forutsetningene for læring?
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Smart læring.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Hvorfor skal skolene jobbe med IKT?
-
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Digital studieteknikk for vgo.
-
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Barnehagen i en digital tidsalder.
Show summary
Dette er en ebok satt sammen av blogger skrevet av studentene ved Høgskulen i Volda våren 2015. Innledningen er skrevet av Marianne Hagelia. Det er en faglig tekst for barnehagelærere. Tekstene i resten av boka er hentet fra emnet “Barnehagen i en digital tidsalder” som er en del av videreutdanningen “IKT i barnehagen”. Du finner også adressen til hver studentblogg for videre lesing ved hver tekst. Studentene kommer fra hele Norge og jobber hovedsaklig i barnehage, men også skole og IT.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Blogg som læringsarena.
Show summary
Blogg utfordrer måten vi organiserer læringsprosessene på. For mange er det er et stort skritt å la elever/studenter skrive for offentligheten. Mange kvier seg og tenker med redsel på hva som kan skje. Vi har blogget i flere år i Volda, og jeg har blogget med elever både i VGO, ungdomsskole og barneskole. Denne veiledningen vil hjelpe deg i gang med blogging. Men du vil ikke finne oppskrift på hvordan du skal klikke deg frem til en blogg. Det gjør du via YouTube!
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Hvordan bruke IKT i barnehage og skole.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Digitale tips til lærere - digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Digital studieteknikk.
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Blogg!
-
Hagelia, Marianne
(2015).
Kritisk til Snapchat-endring: – Kan føre til mobbing og utfrysing.
[Internet].
http://www.nrk.no/kultur/snapchat-innforer-vennerangering-1..
-
-
Hagelia, Marianne
(2014).
G+ som læringsplatform.
-
Hagelia, Marianne
(2014).
Blogg som læringsverktøy i barnehagelærerutdanningen.
-
-
-
-
Hagelia, Marianne
(2023).
Den digitale verktøykassa.
Dysleksi Norge.
Show summary
Skolene svikter på mange områder, ifølge ny forskningsrapport
18. september 2023
En ny forskningsrapport basert på prosjektet «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?» avdekker store mangler i elevenes læringsmiljø.
Forsiden av rapporten Den digitale verktøykassa - hvordan lærer jeg best?
Førstelektor Marianne Hagelia ved Høgskolen i Østfold har utført følgeforskning i forbindelse med prosjektet «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?», som har vært et samarbeid mellom ADHD Norge og Dysleksi Norge, med støtte fra Forskningsrådet.
Her finner du forskningsrapporten.
I løpet av prosjektet fikk en gruppe barn og unge med dysleksi, spesifikke språkvansker og/eller ADHD i alderen 9–13 år delta på en rekke workshops. Hensikten var å oppmuntre barna til å bli mer selvstendige i sitt læringsarbeid ved at de lærte å ta i bruk den digitale verktøykassa.
I løpet av prosjektet intervjuet Hagelia foreldre og barn som har deltatt på workshopene. Det ble gjort til sammen 16 intervjuer, og totalt 29 mennesker var deltakere (n=29, 10 gutter og 4 jenter i alderen 9–13 år, samt 15 foresatte).
Forsker Marianne Hagelia
Forsker Marianne Hagelia.
Studien fant fem kritiske faktorer som må være på plass, for å oppnå målet om at barna skal bli mer selvstendige i sitt læringsarbeid:
1. Kjennskap til egne rettigheter.
2. God (digital) opplæring.
3. Tilrettelagt klasserom.
4. Læreren kjenner barnas rettigheter.
5. Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse.
Forskeren oppdaget at mange barn ikke blir mer selvstendige i sitt læringsarbeid, hovedsakelig fordi disse fem faktorene mangler i deres læringsmiljø.
Avdekket feil og mangler
Studien avdekket betydelige mangler i implementering av krav og lovverk i elevenes læringsmiljø, noe som hindrer dem i å bli selvstendige i sitt læringsarbeid.
Studien fant at:
Verken elevene, foreldrene eller lærerne kjenner de grunnleggende verktøyene.
Mangel på informasjon: Foreldrene vet ikke hva barna har krav på.
Manglende tilrettelegging: Skolen vet ikke hva barna har krav på.
IT får ikke lagt inn program på iPad.
Barna får ikke lagt inn ønsket app. Barna har heller ikke lov til å bruke mobil på skolen.
Dysleksi Norge og ADHD Norge påpeker at manglende støtte kan føre til alvorlige konsekvenser for disse barna, inkludert høyere risiko for uførhet og arbeidsledighet. De understreker også viktigheten av barnas medbestemmelse og utforskning i læringsprosessen.
I sum viser prosjektet at det er et stort behov for systematiske tiltak for å styrke læringsstøtten til barn med dysleksi, spesifikke språkvansker (DLD) samt ADHD. Det peker også på nødvendigheten av å forbedre lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og forståelse for elevenes rettigheter.
-
Hagelia, Marianne
(2023).
En avhandling om kodetalents lærings- og
identitetsutfordringer
Fra gamer til kodeekspert
– om å bane sin egen vei i livet for å komme
seg dit en må være.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
ISSN 978-82-326-5877-0.