-
Arntzen, Annett; Ihlebæk, Camilla Martha; Holte, Kjersti E. Lien; Skipstein, Anni & Wenstøb, Bengt Morten Maximilian
(2023).
Fagrådet om sosial ulikhet i helse i Viken - et eksempel til etterfølgelse?
-
Wenstøb, Bengt Morten Maximilian; Ihlebæk, Camilla; Arntzen, Annett; Holte, Kjersti E. Lien & Skipstein, Anni
(2023).
Fagrådets anbefaling for valget 2023: Velg politikerne som vil utjevne urettferdige forskjeller og som vil gi alle gode liv!
Moss Avis.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2023).
Supporting school leaders in leadership for social justice using a no-homework policy.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2023).
En lærerik eksamensform, er det mulig da?
.
[Radio].
Podcast Skolelys.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
Denne skolen er helt uten lekser. - Vi blir mindre stressa!
[Newspaper].
Romerike Blad.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
Leksebevisst skole og undervisning.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
Lektier? Hva bliver der af dem?
[Business/trade/industry journal].
Magasinet Gymnasieforskning.
-
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
-Det å gjøre skolen leksefri synliggjør ubehaget i at det kanskje ikke var nødvendig å presse barna.
[Newspaper].
Moss Avis.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
Hva skjer når en hel kommune innfører leksefri skole? .
[Internet].
Spotify.
Show summary
Moss Kommune har gjort et dristig valg ved å innføre leksefri grunnskole i hele kommunen. I denne episoden snakker vi med de fleste involverte parter. Hva er deres opplevelse? Hvordan påvirkes barn- og unge når en hel kommune går leksefri? Hvilke konsekvenser får det?
Du møter personer som representerer et tverrsnitt av skolesystemet:
Elev 9.trinn, Rygge Ungdomsskole: Emilie Bryni Molvig
Kontaktærer på 1.trinn ved Verket skole: Marianne Ekman Jensen
Rektor på Nøkkeland skole: Karianne Utne Eliassen
Foreldrerepresentant fra KFU (Kommunalt Foreldreutvalg): Frode Pettersen
Direktør kultur, oppvekst og aktivitet: Silje Hobbel
Forsker ved Høgskolen i Østfold, Kjersti Lien Holte
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2022).
Supporting educational leaders implementing a No-Homework policy.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2021).
Om lekser og leksebevissthet i koronaskolen.
[Radio].
Lektor Lomsdalen pod cast.
-
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2019).
Kjersti Lien Holte om leksebevisste skoler.
[Radio].
Lektor Lomsdalen pod cast.
Show summary
Er det nødvendig med lekser? Hver gode lekser? Hva er en leksebevisst skole? Jeg har snakket med førsteamanuensis Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold om hva som er problemet med lekser, hva som vil kunne gjøre lekser bedre, og hva skoler bør tenke gjennom når det kommer til lekser?
-
Foss, Espen Marius & Holte, Kjersti E. Lien
(2019).
“Let’s end the depressing classrooms!": exploring scenography for wellbeing in high school.
-
Sveen, Ole; Farholm, Anders; Holte, Kjersti E. Lien & Oseland, Harald
(2019).
Motivation, physical fitness, and vitality in 5th grade pupils taking part in physical activity classes organized by a local sport team.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2019).
Open space workshop.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2019).
Leksebevissthet i barneskoler.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2019).
Helsefremmende Østfold skoler.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Vanlige misforståelser om lekser.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Sosial ulikhet i helse i Moss og Rygge.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Kjersti og Tone fra Hvaler sa sin mening om lekser i kunnskapsdepartementet.
[Newspaper].
Fredrikstad Blad Nyhetssak.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Lekser - bra eller en tvangstrøye?
[Radio].
Podkasten Lærerrommet Utdanningsforbundet.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Gjenopprettende prosesser .
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Anerkjennende kommunikasjon .
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Gjenopprettende tilnærming til konflikt og digital mobbing.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Vurderer leksefri skole.
[TV].
NRK Østfold Nyhetssending.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Leksefri skole?
[TV].
God Morgen Norge TV2.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
30% vurdere å kutte ut lekser.
[TV].
TV" nyhetsmorgen.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Concepitons of School as an arena to promote wellbeing - a whole school approach. .
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Fagfolk for leksefri skole.
[TV].
TV2 God morgen Norge .
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Lengre skoledag og leksefri på Hvaler.
[TV].
NRK Østfold.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Leksefri ungdomsskole.
[Radio].
NRK P2 Nyhetsmorgen og Nyhetslunsj.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Mestring og mening på Frederik II videregående skole - brevundersøkelsen.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Skolens kraft i møte med komplekse samfunnsutfordringer.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Forsker på lekser.
[Radio].
NRK Østfold.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Leksefri Moss.
[TV].
NRK Østfold.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Lekser har liten eller ingen effekt på læring.
Fredrikstad Blad.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Fire kjennetegn på en leksebevisst skole.
Fredrikstad Blad.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2018).
Studio 2 Begrensning av lekser.
[Radio].
NRK P2.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2017).
Relasjoner og konfliktforståelse.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Sletten, Marina
(2017).
Snakk sammen da vel!
Fredrikstad Blad.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2017).
How can schools develop as arenas to promote good mental health and wellbeing?
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2016).
På tide å tenke nytt om lekser.
Fredrikstad Blad.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2016).
Hvorfor skal vi ha lekser i grunnskolen?
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2015).
Homework in elementary school and the need for educational leadership.
-
Holte, Kjersti E. Lien; Dyrnes, Eva Martinsen & Arnesen, Anne Lise
(2013).
Special education - special risk? Troubling pathways to vocational competence for young people at risk in upper secondary education.
In Arntzen, Eystein (Eds.),
Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.
Høgskolen i Østfold.
-
Dyrnes, Eva Martinsen; Arnesen, Anne Lise & Holte, Kjersti E. Lien
(2013).
"I take one day at a time" Aims and contradictions in support strategies for young people "at risk" in vocational schooling.
In Arntzen, Eystein (Eds.),
Educating for the future, 38th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe, Halden, 22th - 25th August, 2013.
Høgskolen i Østfold.
-
Arnesen, Anne-Lise; Dyrnes, Eva Martinsen & Holte, Kjersti E. Lien
(2013).
Special education – special risk? Troubling pathways to vocational competence for young people in upper secondary education.
-
Arnesen, Anne-Lise; Holte, Kjersti E. Lien & Dyrnes, Eva Martinsen
(2013).
“When One Door Shuts, Another Opens”! How Young People ‘At Risk’ Experience their Schooling towards a Vocational Career.
-
Arnesen, Anne-Lise; Dyrnes, Eva Martinsen & Holte, Kjersti E. Lien
(2013).
“I take one day at a time”. Aims and contradictions in support strategies for young people ‘at risk’ in vocational schooling: Symposium at ATEE conference 2013: Diversity and social justice as a challenge in future.
-
Dyrnes, Eva Martinsen & Holte, Kjersti E. Lien
(2013).
When vulnerability meets demands in vocational education - An ethnographic study of a small upper secondary school and the students`experiences.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Dyrnes, Eva Martinsen
(2013).
I take one day at a time Young people "at risk" in vocational schooling envisioning their future career.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Giraffspråk i barnehagen.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Giraffspråk i barnehagen!
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk?
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk?
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Den tysta arbetsplatsen. http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=arbetsplats+tyst.
[Radio].
Sveriges Radio .
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2012).
Communicating Risk in Cases of Suspected Child abuse. Teahcers dilemmas.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2011).
Praksisveiledning i profesjonsutdanning.
-
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2011).
Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk? Et innblikk i Hysjteoriene.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2011).
Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk? Om Hysjteoriene.
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2011).
Hvorfor tier ansatte om arbeidsrelatert kritikk?
-
Holte, Kjersti E. Lien
(2011).
Be quiet! - When silence becomes a problem for ethical leadership.
-
Holte, Kjersti Lien
(2010).
Hysj - Taushet om arbeidsrelatert kritikk.
-
Holte, Kjersti Lien
(2010).
Behov for fri.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Holte, Kjersti Lien
(2009).
Manglende pliktfølelse for jobben.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Holte, Kjersti Lien
(2009).
Ansatte presses til taushet Ny studie: ansatte lærer at det ikke nytter å si fra.
-
Holte, Kjersti Lien
(2007).
Uforvarende mobbing.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Holte, Kjersti Lien
(2005).
How can Labour Process Theory be usefull as a critical perspective on the Norwegian reform for social inclusion in working life?
Show summary
How can Labour Process Theory be useful as a critical perspective on the Norwegian reform for social inclusion in working life? The Norwegian Government, the major trade unions, and the Confederation of Norwegian Business and Industry (NHO) signed an agreement called: An including work life (IWL) 3. October 2001. The agreement was supposed to contribute to more including workplaces for the best for all employees, for the employers, and for society. Another aim was to reduce the percentage of disabled workers and sick leaves by 20 % within a five-year period. Finally, the resources of older employees are to be better used. To provide the flexibility necessary to reach the aims of the reform, the agreement makes it clear that the main era for working with IWL is in each organisation. An open dialog between the employers and the employees is pointed out as the essential way to find solutions witch can make the workplace more including. Evidently, the ideology of Empowerment provides the fundament for the Norwegian reform of social inclusion in organisations. In my research project I am going to take a closer look on the reforms way from idea to a formal level and from a formal level to a comprehended, carried out and experienced one. I don’t ask if the ideology of Empowerment is true or false. I ask if it is an ideology witch does well when used within organisational and economic structures or does it provide more subtle forms of discrimination that are cause for growing concern. Therefore, the aim of this paper is to look closer to a range of books and articles within Labour Process Theory in order to create an overview of a critical perspective on the use of the ideology of Empowerment within organisational and economic structures to provide social inclusion in working life. Firstly, I present the ideas and the formal sides of the Norwegian reform (IWL). Secondly, I discuss how Labour Process Theory can provide a critical perspective on the reform and for my research project.
-
Holte, Kjersti Lien
(2003).
Fra mangfold til monokultur i Hvalers oppvekstmiljø.
?.
-
Arnesen, Anne-Lise; Nilsen, Sigmund Egil; Holte, Kjersti E. Lien & Dyrnes, Eva Martinsen
(2013).
Elevers vei mot yrkeskompetanse -tilrettelegging av opplæring (unntatt offentlighet).
Høgskolen i Østfold.
-
Holte, Kjersti Lien
(2009).
Hysj En kritisk didaktisk relasjonsanalyse av Curriculum Silentium; den skjulte policyen for taushet om arbeidsrelatert kritikk hos ansatte.
Karlstad University Press.
ISSN 9789170632594.
Show summary
I denne avhandlingen finner du et verktøy for å forklare hvorfor ansatte ikke sier fra om arbeidsrelatert kritikk. Det påstås at det finnes en skjult policy for taushet som lærer ansatte å tie i stedet for å si fra. Verktøyet som kan brukes for å analysere den skjulte policyen kalles; kritisk didaktisk relasjonsanalyse. Den skjulte policyen kalles; Curriculum Silentium. Curriculum Silentium beskrives i detalj på grunnlag av empiriske og teoretiske data. Det empiriske materialet er hentet fra en skole, et sjukehjem og en fabrikk i prosessindustrien ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og observasjon. Utgangspunktet for undersøkelsen er at det identifiseres et gap mellom intensjon og realitet når det gjelder ansattes ytringsfrihet. Et slikt gap indikerer at det foregår uoffisielle og delvis skjulte læringsprosesser i organisasjonen som lærer ansatte å tie om kritikk. Det overordnede spørsmålet som belyses i denne avhandlingen er: Hvordan ser Curriculum Silentium, den skjulte policyen for taushet hos ansatte, ut? Det presenteres en analytisk konstruksjon av Curriculum Silentium som om den var planlagt, ved hjelp av didaktiske kategorier tilpasset læring i organisasjoner. Teorigrunnlaget er både fra arbeidsvitenskapen og fra utdanningsvitenskapen. Konklusjonen er at en skjult policy for taushet, som presentert i denne avhandlingen, eksisterer i organisasjoner der ansatte tier om arbeidsrelatert kritikk.