Fred Rune Bjordal

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Fred Rune Bjordal
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
E1-040

PhD-prosjektet og "Det Digitale Samfunn"

PhD-prosjektet mitt er en del av Høgskolen i Østfolds faglige satsingsområde "Det digitale samfunn". Foreløpig tittel er Teachers' Professional Knowledge in the Age of Digitalisation.

The overall purpose of the project is to investigate lower secondary school teachers’ professional knowledge, and the epistemic teacher-student relationship in digitalized classrooms from policy to practice in the Norwegian context.

Faglige interesser

  • Utdanning i det digitale samfunn
  • Lærerprofesjonalitet
  • Identitet i utdanningssammenheng
  • Agency i utdanningssammenheng
  • Diskursanalyse

Undervisning

Underviser i pedagogikk på:

Reviewer for

Scandinavian Journal of Educational Research, International Journal of Learning, Teaching and Educational Research,

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • 2006-2018: Kråkerøy ungdomsskole, Fredrikstad (kontaktlærer og spes.ped.koordinator)

Utdanning

Emneord: Professionalism, Teacher professionalism, Agency, Professional agency, Digitalization, Identity

Publikasjoner

  • Bjordal, Fred Rune & Spernes, Kari Iren (2023). Managing compulsory school experiences and educational theory as a basis for student teachers’ reflections. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2023.2228825.
  • Bjordal, Fred Rune & Gjerskaug, Mette Maria Rønsen (2022). Sånn er vi, og sånn er du. Analyse av informasjonsskriv fra ungdomsskole til foreldre på 7. trinn. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 183–198.
  • Bjordal, Fred Rune & Søreide, Gunn Elisabeth (2020). The Discursive Governing of Elementary School Student Identity in Norwegian Educational Policy 2000–2015. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research (ILJTER). ISSN 1694-2493. 19(1), s. 136–158. doi: 10.26803/ijlter.19.1.8. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. aug. 2018 00:00 - Sist endret 18. aug. 2023 15:19