Anders Dechsling

English version of this page Institutt for pedagogikk, IKT og læring
Bilde av Anders Dechsling
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
F1-083

Spesialpedagogikk

Jeg er for tiden knyttet til fagmiljøet i spesialpedagogikk på Fakultet for lærerutdanninger og språk. Jeg jobber i hovedsak på mastergradsutdanningen i spesialpedagogikk, men er også tilknyttet videreutdanninger i spesialpedagogikk og Kompetanseløftet.

Jeg er emneansvarlig for emnet: LUMSP40314-1 23H Sosiale og emosjonelle vansker.

Doktorgradsprosjekt

Jeg har nylig avsluttet min stipendiatperiode og levert doktorgradsavhandlingen min knyttet til forskningsprosjektet "A Virtual Reality Intervention for Children with Autism". Prosjektet har til hensikt å gi barn og unge med autisme anledning til å trene på sosiale situasjoner i et virtuelt miljø - ved bruk av Virtual Reality (VR) teknologi. Vårt bidrag til forskningsfeltet er data på akseptabilitiet knyttet til bruk av slik teknologi, oversiktsartikler, konseptuelle rammeverk i hvordan forankre VR i evidensbaserte intervensjonsformer, læreres vurdering av implementering av VR teknologi i skolen, og testing viktige faktorer før gjennomføring av VR intervensjon for trening av sosiale ferdigheter.

Prosjektleder og hovedveileder er professor Anders Nordahl-Hansen.

Faglige interesser

Autismespekterforstyrrelser og Virtual Reality (VR), med hovedvekt på sosiale ferdigheter.

Spesialpedagogikk og anvendt atferdsanalyse.

Sosiale og emosjonelle vansker, systematisk miljøarbeid, endrings- og opplæringstiltak, og utfordrende atferd, alternativ og supplerende kommunikasjon, normative vurderinger og begrunnelser for tiltak.

Bakgrunn

Vernepleier med mastergrad i Læring i komplekse systemer.

Tidligere jobbet som miljøterapeut og familieveileder.

Verv

Medlem i Fakultetsstyret for Lærerutdanninger og Språk

NAFO Østfold, leder.

Reviewer for:

Journal of Autism and Developmental Disorders, Research in Developmental Disabilities, European Child & Adolescent Psychiatry, Journal of Attention Disorders, International Journal of Human - Computer Studies, Neuropsychiatric Disease and Treatment, Frontiers in Education, Frontiers in Psychiatry, International Journal of Developmental Disabilities, Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, Nordic Journal of Psychiatry, Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.

 

 

Emneord: Det digitale samfunn

Publikasjoner

  • Løkke, Jon Arne & Dechsling, Anders (2023). Forhåndssjekklista: Fem viktige forutsetninger for å bruke Sjekklista for målrettet tiltaksarbeid. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 50, s. 70–79.
  • Dechsling, Anders; Cogo Moreira, Hugo; Gangestad, Jonathan; Johannessen, Sandra & Nordahl-Hansen, Anders (2023). Evaluating the Feasibility of Emotion Expressions in Avatars Created from Real Person Photos: Pilot Web-Based Survey of Virtual Reality Software. JMIR Formative Research. ISSN 2561-326X. 7. doi: 10.2196/44632.
  • Dechsling, Anders & Nordahl-Hansen, Anders (2023). Virtual Reality and Autism. I Sætra, Henrik Skaug (Red.), Technology and Sustainable Development: The Promise and Pitfalls of Techno-Solutionism. Routledge. ISSN 978-1-032-35056-1. s. 85–95. doi: 10.1201/9781003325086-7.
  • Andersen, Fredrik; Herikstad, Yngve; Sütterlin, Stefan & Dechsling, Anders (2023). Negotiating Consensus for Diverging Evidence. An Application of the Explanatory Approach to Guidelines for the Treatment of Substance Use Disorders and Addiction. I Zachmann, Karin; Bondio, Mariacarla Gadebusch; Jukola, Saana & Sparschuh, Olga (Red.), Evidence Contestation: Dealing with Dissent in Knowledge Societies. Routledge. ISSN 9781003273509. s. 167–189.
  • Børtveit, Line; Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Nordgreen, Tine & Nordahl-Hansen, Anders (2022). Guided Internet-Delivered Treatment for Depression: Scoping Review. JMIR Mental health. ISSN 2368-7959. 9(10), s. 1–24. doi: 10.2196/37342. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Orm, Cathrine; Mebostad, Mette Ingebrigtsen; Dechsling, Anders & Nordahl-Hansen, Anders Johan (2022). Confirming the Validity of the School-Refusal Assessment Scale—Revised in a Sample of Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 13, s. 1–6. doi: 10.3389/fpsyg.2022.849303. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gabarron, Elia; Dechsling, Anders; Skafle, Ingjerd & Nordahl-Hansen, Anders (2022). Discussions of Asperger Syndrome on Social Media: Content and Sentiment Analysis on Twitter. JMIR Formative Research. ISSN 2561-326X. 6(3). doi: 10.2196/32752. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Orm, Stian; Kalandadze, Tamara; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A & Shic, Frederick [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review. Journal of Autism and Developmental Disorders. ISSN 0162-3257. s. 1–16. doi: 10.1007/s10803-021-05338-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Fredrik & Dechsling, Anders (2021). Nudging, hva er det og bør vi benytte oss av det? Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 48(2).
  • Skafle, Ingjerd; Gabarron, Elia; Dechsling, Anders & Nordahl-Hansen, Anders Johan (2021). Online Attitudes and Information-Seeking Behavior on Autism, Asperger Syndrome, and Greta Thunberg. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). ISSN 1661-7827. 18(9). doi: 10.3390/ijerph18094981. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Lugo, Ricardo Gregorio & Halvorsen, Lars Rune (2021). A Critical View of the National Student Survey as a Quality Indicator in Norwegian Higher Education. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 7, s. 362–375. doi: 10.23865/ntpk.v7.2306. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Shic, Frederick; Zhang, Dajie; Marschik, Peter B.; Esposito, Gianluca & Orm, Stian [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Virtual reality and naturalistic developmental behavioral interventions for children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities. ISSN 0891-4222. 111:103885, s. 1–11. doi: 10.1016/j.ridd.2021.103885. Fulltekst i vitenarkiv
  • Arntzen, Erik; Dechsling, Anders & Fields, Lanny (2021). Expansion of Arbitrary Stimulus Classes and Function-Transfer Measured by Sorting Performances. Journal of The Experimental Analysis of Behavior. ISSN 0022-5002. 115(1), s. 326–339. doi: 10.1002/jeab.665.
  • Herikstad, Yngve; Hoel, Mia Kristin; Falck, Haakon Tuman & Dechsling, Anders (2020). Possible Tensions Between Individual Needs and Collective Treatment Methods for Substance Use Disorders and Addiction. Nordic Journal of Social Research. ISSN 1892-2783. 11(1), s. 175–194. doi: 10.7577/njsr.3821. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders; Øien, Roald A & Nordahl-Hansen, Anders (2020). Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 47(1), s. 5–16. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nordahl-Hansen, Anders; Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Børtveit, Line; Zhang, Dajie & Øien, Roald A [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). An Overview of Virtual Reality Interventions for two Neurodevelopmental Disorders: Intellectual Disabilities and Autism. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743. 12197, s. 257–267. doi: 10.1007/978-3-030-50439-7_17.
  • Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan & Nordahl-Hansen, Anders (2020). Acceptability and normative considerations in research on Autism Spectrum Disorders and Virtual Reality. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743. 12197, s. 161–170. doi: 10.1007/978-3-030-50439-7_11.
  • Dechsling, Anders; Larssen, Lill Melissa & Herikstad, Yngve (2019). Bruk av tegnøkonomi for å korte ned latenstiden etter friminutt for en elev med Downs syndrom. En systematisk replikasjon. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 46(2), s. 65–69. Fulltekst i vitenarkiv
  • Løkke, Jon Arne; Orm, Stian & Dechsling, Anders (2019). Misforståelser om anvendt atferdsanalyse i nevrodiversitetsbevegelsen. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 46(1), s. 55–63. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dechsling, Anders & Arntzen, Erik (2019). Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 46(1), s. 1–13. Fulltekst i vitenarkiv
  • Granmo, Sjur; Løkke, Jon Arne; Halvorsen, Lars Rune; Dechsling, Anders; Kvebæk, Sindre & Navestad, Bjørn Erik (2017). Preferansebasert mandopplæring for barnehagebarn med forsinket utvikling i barnehage. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). ISSN 0809-781X. 44(2), s. 63–78. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordahl-Hansen, Anders ; Dechsling, Anders; Herrebrøden, Marte Karoline; Johansson, Veslemøy Maria Fossum & Ulriksen, Line Britt (2024). Pågående studie om foreldres holdninger til skoletilbud ønsker deltakere til undersøkelse. [Internett]. stiftelsensor.no.
  • Nordahl-Hansen, Anders ; Dechsling, Anders & Lorenzo Lledo, Gonzalo (2023). Evolution of the intellectual structure of virtual reality and augmented reality interventions for children and adolescents during the period 2010-2022.
  • Dechsling, Anders & Andersen, Fredrik (2023). Nudge nudge, wink wink.
  • Dechsling, Anders (2023). Virtual Reality og Naturalistic Developmental Behavioral Interventions for barn med autisme.
  • Skafle, Ingjerd; Dechsling, Anders; Nordahl-Hansen, Anders & Gabarron, Elia (2022). Online attitudes and information-seeking behavior on autism and Asperger’s syndrome.
  • Dechsling, Anders (2022). Virtual reality interventions in autism.
  • Dechsling, Anders; Vister, Oda Marie; Johansen, Trine Elise; Herikstad, Yngve & Nordahl-Hansen, Anders (2022). Implementing Virtual Reality technology for autistic students: Teacher’s perspective on success factors and challenges.
  • Dechsling, Anders (2022). Virtual Reality for barn med autismespekterforstyrrelser.
  • Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Lugo, Ricardo Gregorio & Halvorsen, Lars Rune (2021). Studiebarometeret måler ikke studiekvalitet. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Dechsling, Anders (2021). Bruk av Virtual Reality for å trene sosiale ferdigheter. Atferdsanalysens bidrag.
  • Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Myhre, Martin Øverlien & Dechsling, Anders (2021). Autisme og selvmord: En systematisk litteraturgjennomgang.
  • Arntzen, Erik; Dechsling, Anders & Westgård, Anne (2021). Performance when novel stimuli are presented in the sorting test.
  • Børtveit, Line; Nordahl-Hansen, Anders Johan; Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan & Nordgreen, Tine (2021). Tredjegenerasjons atferdsanalyse i internettlevert behandling for pasienter med depresjon.
  • Orm, Stian; Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A & Nordahl-Hansen, Anders Johan (2020). Virtual Reality to Enhance Social and Emotional Skills in Children with Autism Spectrum Disorders.
  • Dechsling, Anders (2020). Research Focus: Autism Spectrum Disorder & Virtual Reality, Anders Dechsling. Thrive Nordics.
  • Dechsling, Anders (2020). Vernepleieren i doktorgradsløp: «hvorfor er det viktig at også vernepleiere tar dette løpet».
  • Nordahl-Hansen, Anders; Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan; Børtveit, Line; Zhang, Dajie & Øien, Roald A [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Virtual Reality Interventions: Autism and Intellectual Disabilities.
  • Dechsling, Anders; Sütterlin, Stefan & Nordahl-Hansen, Anders (2020). Acceptability and normative considerations in research on Autism Spectrum Disorders and Virtual Reality.
  • Dechsling, Anders (2020). Husk denne følelsen av tapt frihet. For noen er det hverdagen. Fredrikstad Blad.
  • Dechsling, Anders; Orm, Stian; Øien, Roald A; Sütterlin, Stefan & Nordahl-Hansen, Anders (2020). Virtual Reality and Behavior Analytic Interventions on Social Skills for People with Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review.
  • Herikstad, Yngve; Tøfte, Håkon; Dechsling, Anders & Løkke, Jon Arne (2020). Her er tips til hvordan du kan snakke om selvmord. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Løkke, Jon Arne; Orm, Stian & Dechsling, Anders (2020). Misconceptions About Behavior Analysis Among Neurodiversity Proponents.
  • Jelsness-Jørgensen, Lars-Petter; Dechsling, Anders & Nordahl-Hansen, Anders (2020). Slik har du aldri sett høyskolerektoren før – nå skal denne VR-teknologien hjelpe barn med autisme. [Avis]. Fredriksstad Blad.
  • Dechsling, Anders (2019). VR kan gi autister en bedre hverdag. [Radio]. NRK1 Østfoldnytt.
  • Dechsling, Anders (2019). Om forskningsprosjektet: A Virtual Reality Intervention for Children with Autism. [TV]. NRK.
  • Dechsling, Anders; Nordahl-Hansen, Anders & Øien, Roald A (2019). Derfor vil Virtual Reality kunne bedre hverdagen til barn og unge med autisme. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Dechsling, Anders (2019). Stian Orm og Jon Arne Løkke for NAFO Østfold 2018. [Internett]. Vimeo.com.
  • Orm, Stian & Dechsling, Anders (2019). Autismespekterforstyrrelser i barnehagen.
  • Orm, Stian & Dechsling, Anders (2019). Autisme og spesialpedagogikk i barnehage.
  • Løkke, Jon Arne; Orm, Stian & Dechsling, Anders (2019). Misforståelser om atferdsanalyse i nevrodiversitetskulturen: en gjennomgang av fremstillinger i ulike medier.
  • Andersen, Fredrik & Dechsling, Anders (2019). Nudging, bør vi egentlig drive med det?
  • Dechsling, Anders & Løkke, Jon Arne (2019). Tre steg for å se mennesket foran diagnosen. Vernepleier.no.
  • Dechsling, Anders; Arntzen, Erik & Fields, Lanny (2019). Formation and Expansion of Stimulus Classes Documented by Sorting Tests.
  • Dechsling, Anders (2019). Session Chair: Experiences in Special Education (2).
  • Dechsling, Anders; Orm, Stian; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A & Nordahl-Hansen, Anders (2019). Virtual reality interventions for persons with autism spectrum disorders:: A systematic scoping review.
  • Dechsling, Anders (2018). Verdien av kartlegging.
  • Arntzen, Erik; Dechsling, Anders & Fields, Lanny (2018). Sorting documents the formation and expansion of stimulus classes.
  • Dechsling, Anders (2017). Bruk av DRI-prosedyre med tegnøkonomi og response cost for å redusere uvaner hos normaltfungerende gutt.
  • Løkke, Jon Arne; Granmo, Sjur; Halvorsen, Lars Rune; Dechsling, Anders; Kvebæk, Sindre & Navestad, Bjørn Erik (2016). A preference-based mand intervention in a Discrete Trial Training (DTT).
  • Dechsling, Anders; Kvebæk, Sindre; Navestad, Bjørn Erik; Granmo, Sjur; Halvorsen, Lars Rune & Løkke, Jon (2016). Etablering av spontane vokale mands hos et førskolebarn med forsinket utvikling.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 30. juli 2018 14:03 - Sist endret 11. aug. 2023 14:35