Forskningssamarbeid
Det lyses ut egne stipendmidler i regi av Lærerutdanningsskole-prosjektet for å styrke forskningssamarbeidet mellom praksisfeltet og lærerutdanningen.
Studieåret 2022-2023
- Bruk av Virutal Reality i begynner- og tilpasset opplæring. Anders Dechsling og Veslemøy Johansson.
- Vurderingspraksiser i ungdomsskolen. Hilde Afdal, Sigrun Staal Hafstad og Stine Brynildsen.
- Kompetanseløftet i Fredrikstad kommune - fra nasjonal satsning til inkludering i praksis. Marte Herrebrøden og Veslemøy Johansson.
- Uteskole - en arena for tverrfaglighet, dybdelæring og psykososialt arbeid i praksis. Heidi Stenbock-Haakestad og Sandra Fylkesnes.
- Hvordan kan digital teknologi støtte voksnes språkinnlæring og språklærers undervisning. Sonja Nygaard-Joki, Stine Brynildsen og Alexander Lykke.
- Mot en helhetlig forståelse av grunnskolelærerutdanningen. Hilde Fjeld, Sigrun Staal Hafstad, Lin Ramberg og Magne Jensen.
- Antologi "Bærekraftig utvikling" - et aksjonsforskningsprosjekt i barnehage og skole. Kari Spernes og Marianne Maugesten.
Studieåret 2020-2021
Studieåret 2019-2020
- Overgang mellom barneskole og ungdomsskole. Kari Spernes, Kristine Grinderud og Fred Rune Bjordal.
- Spernes, Kari (2020). The transition between primary and secondary school: a thematic review emphasising social and emotional issues. Research Papers in Education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02671522.2020.184936
- Følgende bokkapitler er godkjente av fagfelle (nivå 1) og under utgivelse
- Bjordal, Fred Rune og Gjerskaug, Mette Maria Rønsen (under utgivelse). "Sånn er vi, og sånn er du". Analyse av informasjonsskriv fra ungdomsskolen til foreldre på 7. trinn. I Maugesten, Marianne og Spernes, Kari (red). Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Universitetsforlaget.
- Spernes, Kari & Grinderud, Kristine (under utgivelse). «Jeg gleder meg til å bli kalt en ungdomsskoleelev» - barneskoleelevers forventninger. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari (red.). Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Universitetsforlaget.
- Spernes, Kari (under utgivelse). «Jeg følte meg som en ungdomsfugl klar til å fly» - ungdomsskoleelevers opplevelser. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari (red.). Overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Universitetsforlaget.
- Programmering på barneskolen. Odd Tore Kaufmann og Stein Berggren
- Begynneropplæring i norsk med fokus på kreativ skriving, formativ vurdering og tilbakemeldinger. Kristine Høeg Karlsen og Ragnhild Næsje
- Teachers' perspectives on enhancing professional digital competence by praticipating in TeachMeet. Publisert i Italian Journal of Educational Technology Juni 2022. Irina Engeness, Stine Brynhildsen og Ilka Nagel
- Programmering på ungdomstrinnet. Marianne Maugesten, Henrik Stigberg og Susanne K. Stigberg.
Programmering for matematikkundervisning (blogg.hiof.no)
Publisert 17. feb. 2020 09:45
- Sist endret 7. des. 2022 12:53