Lærerstudenter starter studieåret med jobbskygging i skolen

Denne uka har 59 studenter i Grunnskolelærerutdanningene (GLU 1-7 og GLU 5-10) hatt jobbskygging i grunnskolen. Gjennom dette har de fått et lite og verdifullt innblikk i læreryrket.

Tre studenter sitter ved et bord.

Amalie Lillestrand, Ingrid Svarød og Henrik Siljan startet på Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 forrige uke og gjennomførte tidligere denne uka jobbskygging på Hjortsberg skole. Foto: Veronica Knigge

Formålet med jobbskyggingen er at studentene i GLU 1-7 og GLU 5-10 skal få møte praksisfeltet - skolene og elevene - så tidlig som mulig i studiet. Dette for å få et første inntrykk av hva læreryrket er og for å vise at praksisfeltet er en like stor og viktig del av studiet som undervisningen på campus.

Lærerutdanningene ved HiØ inspirerer hverandre

De ansatte tilknyttet Grunnskolelærerutdanningene ble inspirert til å sette i gang opplegget av en annen lærerutdanning ved HiØ - Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) - som de siste årene har gjennomført sitt profesjonsverksted tidlig i studiet. Her har ansatte tilknyttet PPU samarbeidet med sine lærerutdanningsskoler Kirkeparken og Frederik II videregående skoler, om å vise og bevisstgjøre studentene om at høgskolen og samarbeidsskolen står sammen om å gi studenten en god utdanning. Hele den første studieuka til studentene har faglærere i PPU planlagt sammen med praksislærer og undervisningen har forgått både på campus og i praksisfeltet.

De ansatte tilknyttet GLU 1-7 og 5-10 lot seg inspirere av PPU. Jobbskyggingen har vært planlagt av trinnkoordinatorene på 1. trinn og praksiskoordinatorene på lærerutdanningsskolene tilknyttet grunnskolelærerutdanningen.

- Denne dagen har vært kjempebra for meg

Studentene ved GLU 1-7 har vært fordelt på Os, Gimle og Hjortsberg barneskoler i Halden. Der har studentene fått et innblikk i hvordan det er å være lærer både i småskolen og på mellomtrinnet. Etter jobbskyggingen reflekterte de ferske studentene over hva de har sett sammen med praksislærer, og studentene fikk stilt spørsmål om ting de lurte på.

Studentene Amalie Lillestrand, Ingrid Svarød og Henrik Siljan var på Hjortsberg skole og hadde en kjempefin og innholdsrik dag. De fikk observert både i 1. klasse og i 6. klasse og fikk et ordentlig godt innblikk i skolehverdagen.

"Denne dagen har vært kjempebra for meg. Det å få komme tidlig ut i skolen er viktig for å få et innblikk i om man føler at man har valgt riktig eller ikke. Etter denne dagen har jeg bare i enda større grad fått bekreftet at det er lærer jeg vil bli!"

Henrik Siljan, student på første trinn ved Grunnskolelærerutdanning 1-7

For Amalie og Ingrid var ikke dette første møte med skolen, da de begge har jobbet som miljøarbeidere i skolen tidligere. Men de synes det var gøy å få lov til å besøke en skole de tidligere ikke har vært på og få innblikk i hverdagen på Hjortsberg.

- Alle skoler er forskjellige og løser ting på ulike måter, det er spennende og lærerikt for oss å observere, samstemmer Amalie og Ingrid.

Alle tre gleder seg til de skal ut i praksis igjen i 42 og 43.

Fikk sett undervisning i fag de kan velge i utdanningen

Studentene på GLU 5-10 har vært på Kruseløkka, Haugeåsen og Rakkestad ungdomsskoler. I tillegg til observasjoner i klasserommene, ble dagen også koblet opp til fagvalget studenten skal ta i løpet av uken. På slutten av skoledagen fikk studenten anledningen til å snakke med faglærer om hvordan de ulike fagene er i praksis. Opplegget på ungdomsskolene er et supplement til at fagene også blir presentert av fagansatte på campus i Halden.

Høgskole og praksisfelt står sammen om å utdanne studentene

Profilbilde av Monica Nordbakke.
Monica Nordbakke.

- Det er viktig for oss å vise at vi som høgskole og praksisfelt står sammen om utdanningen til studentene, sier Monica Nordbakke, trinnkoordinator for studentene på GLU 5-10. Sammen med trinnkoordinatorkollega Camilla Häbler har de vært rundt på alle de tre ungdomsskolene på observasjonsdagen, og de forteller at studentene møtte gode opplegg på alle skolene. Skolene hadde lagt til rette for at studenten skal få observert flest mulige fag i løpet av dagen, samtidig som studentene skulle få tid til å prate med faglærer om de ulike fagene etter undervisningen.

Profilbilde av Camilla Häbler.
Camilla Häbler.

- Det er flott at studentene også får se fagene ute i praksis, og at de får snakket med faglærer ute på skolen, i tillegg til presentasjonene de får av fagene på campus. Dette gjør studenten enda bedre rustet når de skal gjøre fagvalget denne uken, avslutter Camilla.

Passer veldig godt i lærerrollen

Profilbilde av Anita Gundrosen.
Anita Gundrosen, rektor ved Gimle skole.

Anita Gundrosen, rektor på Gimle skole kan ikke få fullrost studentene nok.

- Vi har hatt en flott gjeng med studenter her på Gimle i dag, sier Anita, før hun fortsetter: - I samtalene vi hadde etter undervisningen i dag viste studentene gode refleksjoner. Studentene la merke til de små, men viktige tingene som legger til rette for elevenes læring og trivsel. De hadde også merket seg hvordan ulike lærere løste utfordringer på ulike måter. Dette lover veldig bra - nysgjerrige og engasjerte studenter som vil passe veldig godt i lærerrollen!

 


Les mer: 

Emneord: GLU, Grunnskolelærerutdanning, studiestart, jobbskygging Av Veronika Knigge og Irene Felde Olaussen
Publisert 22. aug. 2023 15:13 - Sist endret 22. aug. 2023 15:13