Nyttig Mastertorg for grunnskolelærerstudentene

Forrige ukes Mastertorg gav studentene mange nyttige kontakter, tips og idéer til den kommende masteroppgaven; både hva de kan skrive om og hvordan de kan legge opp arbeidet.  

Bildet viser tre personer som står bøyd over et bord for å klargjøre en stand til mastertorget.

Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad gjør klar sin stand til Mastertorget. Foto: Gøran Karlsen 

Onsdag 16. mars var det duket for Mastertorg for 4. årsstudentene på grunnskolelærerutdanningen. Mastertorget var det andre i rekken, og ble gjennomført fysisk denne gangen.

Mastertorget er en arena hvor fagansatte, forskere, grunnskoler og grunnskolelærerstudenter kan utveksle forskningsaktiviteter og prosjektidéer seg imellom. Dette for å støtte opp om forventningen i rammeplan for grunnskolelærerutdanning om at masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for arbeid i skolen.

I år var det lagt opp til to parallelle seminarer før lunsj: et forskerseminar i regi av KUPP for alle fagansatte og de fra praksisfeltet, mens studenten hadde et eget seminar om masteroppgaven de snart skal starte med. Forskerseminaret kan du lese mer om her. 

Studentseminaret

Programmet for studentene var godt sammensatt og ga studentene noen indikasjoner på hva som møter dem i tiden fremover. Marianne Maugesten og Lin Ramberg holdt innlegget "Fra mastertorg til mastergrad", hvor de tok studenten gjennom reisene med masteroppgaven.

Barbro Bredesen Opset ga studentene noen råd om hva studentene burde fokusere på under Mastertorget, og noen råd om det videre arbeidet med tematikk og problemstilling for masteroppgaven. Det viktigste rådet Barbro delte når det kom til Mastertorget var:

Vær nysgjerrig! Still spørsmål og del egen tanker med skolene og forskergruppene. Og ta notater!

Hilde Afdal holdt et lærerikt og godt innlegg om forskningsetikk og Samantha Josephine Sulit Nysted fortalte studentene hva biblioteket kan bidra med i arbeidet med masteroppgave.

Pust med magen

Bildet viser Julie Jensen og Frida Laabak, som står under sin presentasjon på seminaret.
Julie Jensen og Frida Laabak delte egne erfaringer med masteroppgaven. Foto: Veronica Knigge

Siste innlegg før lunsj var det Frida Laabak og Julie Jensen som holdt. Jentene går siste året i GLU og er midt i masteroppgaven. De delte egen erfaringer med masterarbeidet og det å skrive en masteroppgave samme.

Etter en lang formiddag med mye informasjon for studentene var jentenes innledning - Pust med magen - kjærkommen. Samtidig formidlet de at det er lurt å starte i god tid og at alt man får gjort før vårsemestret 2023 er en bonus. De presiserte at det å skrive en masteroppgave er en fulltidsjobb og at man er nødt til å jobbe strukturert og jevnt gjennom hele semesteret.

Jule og Frida hadde svært gode erfaringer med det å skrive sammen, og de anbefalt andre studenter som vurderer å skrive sammen om å teste samarbeidet ved neste anledning. I tillegg er det viktig at man snakker om forventninger til samarbeidet og om man har det samme målet med oppgaven.


Godt besøkte stander

Etter lunsj samlet fakultetets forskningsgrupper og skoler seg på stands i området utenfor biblioteket, og her vrimlet det bokstavelig talt av både studenter, skoleledere, lærere og fagansatte.

Prosjektleder Veronica Knigge var svært fornøyd med oppmøtet og aktiviteten. - I år er det andre gang vi gjennomfører Mastertorget, men det er første gang vi gjør det fysisk. Jeg var helt sikkert at det skulle være mer enn nok plass her ned utenfor biblioteket, men her er det trang, så til neste år må vi flytte opp en etasje, sier Veronica. Hun forteller videre at Mastertorget fortsatt er i støpeskjeen og at hun er i dialog med barnehagelærerutdanningen og masterutdanningene i både småbarnsvitenskap og spesialpedagogikk om hvordan man kan bygge ut mastertorget til å inkludere flere av utdanningene ved Fakultet for lærerutdanninger og språk.

Dette bildet er satt sammen av tre bilder - horisontalt. Bildet til venstre viser to lærere ved Os skole i samtale med to studenter. Bildet i midten er et oversiktsbilde av biblioteksgangen, hvor Mastertorget ble arrangert. Bildet til høyre viser en stand, med digital tavle og digitalt utstyr som kan brukes i skolen.
Til høyre:Maren og Therese fra Os skole i samtale med studenter. I midten: Det var godt oppmøte til Mastertorget. Til høyre: Standen til forskningsgruppen IKT og læring. Foto: Veronica Knigge og Gøran Karlsen 

Tosidig utbytte

Dosent og leder for FoU-gruppen DiMaNaTe Toril Eskeland Rangnes
Dosent og leder for forskningsgruppen DiMaNaTe Toril Eskeland Rangnes.

Toril Eskeland Rangnes stilte opp på Mastetorget med sin forskningsgruppe Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe), og var godt fornøyd med opplegget.

- Jeg opplevde det veldig kjekt å delta i ett arrangement som samlet masterstudenter, skoler og forskningsgrupper. Standen til Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi ble godt besøkt og det ble til tider trangt der vi satt, sier Toril. - Jeg gikk også rundt og pratet med representanter fra praksisskoler og fikk høre hva de er opptatt av. Å vite hva skoler er opptatt av er til god hjelp når vi skal veilede studenter som skrive masteroppgaver. Som relativt nytilsatt ved HiØ, var det også fint å se at skolene og vi i forskningsgruppen har flere felles interesseområder. Det lover godt for videre samarbeid mellom skoler, masterstudenter og forskningsgruppe, avslutter Toril.

Les mer:

Emneord: mastertorg, masteroppgave grunnskolelærerutdanning, profesjonsrettet, praksisorientert, relevant for skole, master Av Veronica Knigge, Irene Felde Olaussen
Publisert 22. mars 2022 16:59 - Sist endret 12. des. 2023 14:27