Simulering som forberedelse til praksis

Barnehagelærerstudenter på 1. trinn deltid forbereder seg til praksis ved å simulere møter med foreldre i hente- og bringe situasjoner i barnehagen

Det er bilde av fire markører inne i et av grupperommene som brukes til simulering av case. Rommet er innredet som en garderobe i barnehagen.

De fire markørene i rommet som ble brukt til simuleringen. Rommet er innredet som en garderobe i barnehagen. Foto: Merethe Lunde

 

Mandag 12. februar 2024 fikk deltidsstudentene på 1. trinn på Barnehagelærerutdanningen prøve ut en ny form for praksisforberedelse. Etter innspill fra studentene, kan det oppleves som utfordrende å være i dialog og øve seg på å argumentere for barnehagefaget i møte med foreldre, når studentene er i praksis. Dette åpnet opp for å prøve ut simulering som en undervisningsmetodikk, for at studentene kunne øve seg på tenkte situasjoner(scenarioer) som kan oppstå når de er i praksis og når de kommer ut i arbeid som barnehagelærere. 

Simulering skiller seg fra rollespill ved at studentene ikke spiller en rolle, men øver på å være seg selv i kommende profesjonsutøvelse. Markørene, altså de som studentene møter i de ulike simuleringscasene, er ukjente for studentene. Dette gjør at simuleringene oppleves som ekte. 

"Jeg glemte helt at det var andre studenter i rommet, og situasjonen opplevdes som ekte" (Student)

"Jeg grudde meg skikkelig når vi forberedte oss, men det var så utrolig lærerikt! Dette ønsker jeg mye mer av i studiet" (Student)

Det er Lærerutdanningsbarnehageprosjektet (LUB) som både forsker og utvikler simulering som pedagogisk metode i en barnehagekontekst på campus Halden. Vi har nå et eget "SIM- TEAM" som består av 4 fantastiske markører med barnehage- og skoleerfaring. 3 av dem er fra et teaterlag i Sarpsborg; Tove Jensen, Hanne Holmen og Mona Busterud Steiring. I tillegg har vi med en praksislærer i LUB, Henriette Aastebøl Minge, fra Stenrød barnehage. 

"Flinke studenter som var gode på å møte meg som "forelder" i situasjonen. De møtte mine behov, samtidig som de snakket barnas sak" (Markør)

Emneord: barnehagelærerutdanning, barnehagelærerstudenter, profesjon, simulering Av Beate Lund
Publisert 19. feb. 2024 11:05 - Sist endret 22. feb. 2024 13:13