Barnehagelærertudenter forsvarer barnas lek i simulering

Barnehagelærerstudenter på 1. trinn har prøvd ut simulering som metode i undervisning om lek. Studentene har øvd seg på kommunikasjonsferdigheter i ulike tenkte scenarioer som kan komme i fremtidig yrkesliv og profesjonsutøvelse. Markørene i de ulike simuleringscasene er 3 skuespillere med fra Sarpsborg teaterlag med erfaring fra barnehage og skole, og 1 praksislærer fra en av praksisbarnehagene i LUB.

Bildet viser 4 markører og 2 faglærere som har deltatt i simulering for 1. trinn på barnehagelærerutdanningen

Markører og faglærere som har prøvd ut simulering som metode i barnehagelærerutdanningen

LUB- prosjektet utvikler simulering som metode og praksisnær undervisningsform i samarbeid med studenter, praksislærere, praksisbarnehager og faglærere.

HIØ har eget simuleringssenter ved campus Fredrikstad, hvor det er utviklet en egen simuleringsmetodikk som er mye brukt i helse- og velferdsfagene. LUB videreutvikler nå metoden til å kunne fungere innenfor barnehagekontekst og på campus Halden. Dette forsknings- og utviklingsprosjektet har som mål å prøve ut og tilpasse simuleringsmetodikken til studenter ved ulike trinn ved barnehagelærerutdanningen, og for personalet i barnehager.

"Det var så ekte når jeg møtte en jeg ikke kjente, og det lærte jeg mye av. Så gjerne mer av dette i undervisning". Barnehagelærerstudent 2023

Det som skiller simulering vesentlig fra annet casearbeid og rollespill er at studentene og personalet i barnehagen ikke spiller en rolle, men de skal være seg selv og øve på egne kommunikasjons- og relasjonsferdigheter. I tillegg så er det en ukjent markør i hvert scenario, en tenkt situasjon som skjer i fremtiden, som møter studentene/personalet i barnehagene når simuleringene skjer. Dette gjør scenarioene, altså casene, veldig autentiske. Studentene og personalet i barnehagene gir respons på at dette gir en erfaring som om det var «på ekte», og at de opplever det som veldig lærerikt. Det er flere roller og oppgaver i de gruppene som simulerer sammen, og alle roller gir mulighet for å lære både i simuleringene og i de påfølgende refleksjonene. 

Simuleringsmetodikken åpner opp for å øve seg på praksis på campus, og gir et stort læringsutbytte for alle involverte. Fokus i simuleringene er: Trygghet, rom for å prøve og feile, gjøre hverandre gode, og gi tilbakemelding om det som er bra!

"Som observatør kunne jeg lære mye ved å se hvordan de andre studentene kommuniserte med forelderen eller kollegaen. Det var veldig nyttig!" Barnehagelærerstudent 2023

 

Høsten 2023 prøver LUB ut simulering på 1. trinn i emnet BULL1. Grupperom innredes som «barnehagerom», og tema for simuleringscasene er; Å forsvare barnas lek!

Eksempel på innredet rom for simulering av case; Bare lek- ikke noe læring?

Av Beate Lund
Publisert 26. okt. 2023 09:36 - Sist endret 26. okt. 2023 09:36