LUB- prosjektet utvikler simulering som metode og praksisnær undervisningsform i samarbeid med studenter, praksislærere, praksisbarnehager og faglærere.
HIØ har eget simuleringssenter ved campus Fredrikstad, hvor det er utviklet en egen simuleringsmetodikk som er mye brukt i helse- og velferdsfagene. LUB videreutvikler nå metoden til å kunne fungere innenfor barnehagekontekst og på campus Halden. Dette forsknings- og utviklingsprosjektet har som mål å prøve ut og tilpasse simuleringsmetodikken til studenter ved ulike trinn ved barnehagelærerutdanningen, og for personalet i barnehager.
"Det var så ekte når jeg møtte en jeg ikke kjente, og det lærte jeg mye av. Så gjerne mer av dette i undervisning". Barnehagelærerstudent 2023
Det som skiller simulering vesentlig fra annet casearbeid og rollespill er at studentene og personalet i barnehagen ikke spiller en rolle, men de skal være seg selv og øve på egne kommunikasjons- og relasjonsferdigheter. I tillegg så er det en ukjent markør i hvert scenario, en tenkt situasjon som skjer i fremtiden, som møter studentene/personalet i barnehagene når simuleringene skjer. Dette gjør scenarioene, altså casene, veldig autentiske. Studentene og personalet i barnehagene gir respons på at dette gir en erfaring som om det var «på ekte», og at de opplever det som veldig lærerikt. Det er flere roller og oppgaver i de gruppene som simulerer sammen, og alle roller gir mulighet for å lære både i simuleringene og i de påfølgende refleksjonene.
Simuleringsmetodikken åpner opp for å øve seg på praksis på campus, og gir et stort læringsutbytte for alle involverte. Fokus i simuleringene er: Trygghet, rom for å prøve og feile, gjøre hverandre gode, og gi tilbakemelding om det som er bra!
"Som observatør kunne jeg lære mye ved å se hvordan de andre studentene kommuniserte med forelderen eller kollegaen. Det var veldig nyttig!" Barnehagelærerstudent 2023
Høsten 2023 prøver LUB ut simulering på 1. trinn i emnet BULL1. Grupperom innredes som «barnehagerom», og tema for simuleringscasene er; Å forsvare barnas lek!
Eksempel på innredet rom for simulering av case; Bare lek- ikke noe læring?