Barnehagelærerstudenter på 1. trinn deltid forbereder seg til praksis ved å simulere møter med foreldre i hente- og bringe situasjoner i barnehagen
Aktuelt
Torsdag 16. november 2023 ble det gjennomført en fagdag på Litteraturhuset i Fredrikstad med tematikken; “Forskning på undervisning og pedagogisk praksis”.
Lærerutdanningsbarnehagene bidro med sin pågående forskning og utforsking av simulering som pedagogisk metode i en barnehagekontekst. Både som undervisningsform for barnehagelærerstudenter, og som kompetanseutvikling i barnehager.
Barnehagelærerstudenter på 1. trinn har prøvd ut simulering som metode i undervisning om lek. Studentene har øvd seg på kommunikasjonsferdigheter i ulike tenkte scenarioer som kan komme i fremtidig yrkesliv og profesjonsutøvelse. Markørene i de ulike simuleringscasene er 3 skuespillere med fra Sarpsborg teaterlag med erfaring fra barnehage og skole, og 1 praksislærer fra en av praksisbarnehagene i LUB.
Fredag 15.9. ble det arrangert Bachelortorg for avgangsstudentene på Barnehagelærerutdanningen. Praksislærere, praksisbarnehager og faglærere deltok, for å inspirere studentene til å utforske ulike tematikker og problemstillinger i Bacheloroppgaven.
Årets første styringsgruppemøte i LUB (Lærerutdanningsbarnehagene) ble gjennomført i Harekas barnehage, som denne høsten er blitt en Kanvasbarnehage.
Styringsgruppa i Lærerutdanningsbarnehagene (LUB) er på tur til Støtvig Hotell i Larkollen i vakkert vær for å feire gjennomført videreutdanning i prosjektledelse og oppstart av flere interessante utviklingsprosjekter i 2022-2023.
Mange praksislærere gir tilbakemelding om at de ønsker mer støtte mens de har studenter i praksis, og noen sier at de synes det kan oppleves som et stort skritt å ta kontakt med høgskolen når de har spørsmål.
Lærerutdanningsbarnehagene (LUB) har derfor tatt initiativ til å etablere en ressursgruppe og mentorordning for nye praksislærere i barnehagelærerutdanningen.
Torsdag 4.mai var det et gledelig gjensyn på campus mellom faglærere og praksislærere, styrere, enhetsledere. Barnehagelærerutdanningen arrangerte praksisseminar i samarbeid med Læreutdanningsbarnehagene (LUB).
Det var studentar, faglærarar og personalet i barnehagar samde om etter ein dag der dei utforska kva potensial simulering kan ha og potensialet simulering kan gje som pedagogisk metode i ein barnehagekontekst.
Styringsgruppa i Lærerutdanningsbarnehager 2025 har skrevet sitt første innlegg og fått det på trykk i tidsskriftet Barnehagefolk.
Hele 60 studenter fra årets avgangskull i barnehagelærerutdanningene deltok på Bachelortorget. De fikk nyttige tips og idéer til arbeid med egen bacheloroppgave, som de snart skal i gang med.
Torsdag 25. august hadde styringsgruppa i Lærerutdanningsbarnehager 2025 (LUB) møte med omvisning i splitter nye Kollen barnehage i Saltnes.
Styringsgruppa for Lærerutdanningsbarnehagene 2025 (LUB) fikk mange nyttige innspill til bærekraft i barnehagelærerutdanningene på årets nasjonale Lærerutdanningskonferanse.
Torsdag 3. februar holdt Nina Odegard et inspirerende innlegg om temaet
Bærekraftige pedagogikker - hva kan det være?
Styringsgruppa for Lærerutdanningsbarnehager 2025 tilknyttet Høgskolen i Østfold hadde 21. oktober høstens arbeidsseminar ved høgskolens campus på Kråkerøy i Fredrikstad.
Våren 2021 ble et stort samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningsbarnehagene og HiØs fagmiljø tilknyttet barnehagelærerutdanningen om å revidere retningslinjer for praksis avsluttet. Retningslinjene gjelder fra 1. august 2021.