Parallelsesjoner 6. mai

Velg mellom disse parallelsesjonene når du deltar på konferansen 'På vei' 6. mai 2024. Du finner hele programmet for konferansen her.

Parallelsesjon 1

1A: Brobygging - fra tause fordommer til tverrelasjonell kunnskap 1B: "Jeg vil gjøre dette igjen!!" (elev 7. trinn) - Når vi utforsker nye læringsarenaer sammen 1C: Profesjonalitet på langs og tvers av profesjoner
Dykk ned sammen med oss for å se helhet og sammenheng gjennom å bygge broer i utdanningsløpet. Du inviteres med på en sesjon der vi reflekterer over tause fordommer med mål om at alle, fra barnehage til høyere utdanning, er like viktige for å få til et godt utdanningsløp for barn og unge.

Bli med på vår reise, jorda rundt, ut i skogen, og inn i mørket. Opplev engasjementet og læringen som skjer. Vi utfordrer tradisjonelle læringsarenaer og læringssituasjoner, og jobber for en aktiv og variert hverdag, hvor lek har en sentral posisjon for spontane opplevelser og gode læringsøyeblikk.

På langs og på tvers - utforsk begrepet ‘profesjonalitet’ sammen med oss! Vi reflekterer over hva som er viktig for oss i den jobben vi gjør, hvilke ulike perspektiver vi har, samt hvilke spenninger som kan oppstå når vi møtes på tvers av profesjoner.

 

Parallelsesjon 2

2A: Berør og bli berørt av ullfiber 2B: "...tenker det bør springe ut av et behov." - Om forankringsarbeid i kompetanseutviklingsarbeid 2C: FLEKS - underveisvurdering i skolen! Et konkret verktøy å benytte i arbeidet med planlegging av undervisning og vurdering i skolen, og på lærerutdanningen.
Rå ull skaper forbindelser mellom aktive kropper, i møte med duftende materiale. I denne workshopen inviteres du til aktiv deltakelse, der sansene vekkes uten sko og sokker. På lik linje med elevene på Gimle skole, får du være med på kroppslig og sanselig erfaring med ulltoving. I denne sesjonen vil du møte vår fascinasjon for og frustrasjon over konseptet forankring. Partnerskapene skal bidra til kollektiv kompetanseutvikling i barnehager og skoler, og lokal forankring ser ut til å være selve nøkkelen til å lykkes med innsatsen. På tross av dette er begrepet vanskelig å definere, forstå og operasjonalisere. Vi har sett på sammenhengen mellom profesjonalitet, medvirkning, ansvar, engasjement og forankring. Hva innebærer det å forankre et utviklingsarbeid? Vurderingsarbeid i grunnskole, ungdomsskole og høyere utdanning er viktig. Likevel kan det oppleves krevende å snakke om, ettersom det eksisterer ulike praksiser og forståelser for hva det innebærer. I denne workshopen vil du bli presentert for hvordan partnerskap har vært en styrke i utviklingen av et verktøy som er faglig forankret i UDIRs underveisvurderingsforskrift, samtidig som det skal være praktisk og lettanvendelig. Du vil få en introduksjon av verktøyet, FLEKS, samt få anledning til å prøve det ut i arbeid med en konkret case.
Publisert 11. apr. 2024 16:19 - Sist endret 18. apr. 2024 15:46