KUPP: Utforsking i likeverdige partnerskap og brobygging på tvers

I KUPP-prosjektets siste halvår jobber deltakerne aktivt med å integrere vellykkede elementer i driften ved lærerutdanningene og i praksisfeltet. Målet er ikke bare å avslutte prosjektet, men også å sikre at dets suksesser blir en varig del av utdanningssystemet. Spennende muligheter venter, og deltakerne er klare til å forme fremtiden for lærerutdanning med sine innovative tilnærminger.

Brobygging i Eikehagen. I bakgrunnen sitter blant annet programleder for barnehagelærerutdanningen Even Næss.

Foto: Cecilie Olandersson

Brobyggerne har lenge utforsket spenningene mellom barnehagelærere og grunnskolelærere, og har tidligere skapt en illustrerende video om dette temaet. Deltakerne har engasjert fagansatte og studenter fra barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen i samtaler om problematikken. Denne uken satte Brobyggerne dagsorden ved å invitere representanter fra fakultetets ledelse til diskusjon om fremtidige tiltak. Programleder for barnehagelærerutdanningen, Even Næss, programleder for grunnskolelærerutdanningen, Lin Ramberg, og prodekan for utdanning, Kjersti B. Jacobsen, deltok i en uformell samtale der ulike problemstillinger ble drøftet. Diskusjonen fokuserte på å skape arenaer med lav terskel der lærere med ulike perspektiver kan møtes, et mål både Brobyggerne og fakultetsledelsen ønsker å fremme. Tematikken er også av interesse for gruppen "Profesjonalitet", som søker å dokumentere forventningene barnehagelærere og grunnskolelærere har til hverandre.

I KUPP-gruppen "Planlegging for læring" fokuserer medlemmene på å utforske varierte læringsarenaer. Gruppen har aktivt testet ulike formater i klasserom med elever, inkludert vertikale tavler og Escape room. Noen av disse initiativene blir videreutviklet gjennom et samarbeid i DEKOMP. Flere grupper i KUPP dykker også inn i ulike praksisaspekter. En gruppe planlegger et ulltovingsprosjekt på en barneskole, mens en annen samarbeider med lærere om et verktøy for underveisvurdering.

I KUPP er alle deltakerne likeverdige partnere som aktivt deler sine erfaringer. Det arbeides for å presentere disse erfaringene i et større format våren 2024.

Emneord: KUPP, kunnskapsmegling Av Cecilie Olandersson
Publisert 12. jan. 2024 08:54 - Sist endret 12. jan. 2024 08:55