Masterstudent balanserer teori og praksis i stort profesjonsfellesskap

I etterkant av mastertorget våren 2023, tok grunnskolelærerstudent Emilie Bergby Amundrød (26) kontakt med partnerskapsprosjektet KUPP. I tankene hadde hun et klart mål: å tilegne seg kompetanse til masteroppgaven sin.

Femteårsstudent Emilie Bergby Amundrød (26) skriver masteroppgave samtidig som hun deltar i et stort prosjekt. Foto: Cecilie Olandersson

Hvert vårsemester arrangerer høgskolen et Mastertorg, hvor fremtidige grunnskolelærere oppfordres til å utforske mulighetene sine ved å interagere med erfarne lærere, forskergrupper og prosjekter. Emilie Bergby Amundrød grep muligheten til å kaste seg inn i leken med KUPP, noe som skulle vise seg å bli gjensidig gevinst.

- Jeg opplevde mastertorget som overveldende, og det var ikke før jeg snublet over KUPP-brosjyren noen dager senere at jeg begynte å utforske hva prosjektet egentlig gikk ut på, forklarer Amundrød. Hun bestemte seg for å sende inn en søknad om deltakelse i KUPP, og fikk raskt positivt svar.

Deltakerne i utviklingsprosjektet KUPP, som står for kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap, har brukt mye tid på å reflektere over og diskutere sentrale begreper. Deriblant begrepet ‘profesjonell’. Amundrød’s interesse for det profesjonelle gjorde at hun tenkte at deltakelse i prosjektet kunne komplementere arbeidet med masteroppgaven hun planlegger å levere våren 2024.

- Deltakelsen i KUPP gir meg en mulighet til å utvide forståelsen min om hva et profesjonsfellesskap er. Det er spennende å møte mennesker fra ulike praksisfelt og fagmiljøer, og jeg lærer mye av deres erfaringer og kunnskap, sier Amundrød.

Amundrød (øverst til høyre) er aktiv deltaker i KUPP. Her sammen med en barneskolelærer, en ungdomsskolelærer og en fagansatt i matematikk. Foto: Cecilie Olandersson

Grunnskolelærerutdanningens programleder, Lin Ramberg, mener studentene spiller en nøkkelrolle i partnerskap. Hun mener det er avgjørende med samarbeid på tvers av profesjoner for å lykkes i arbeidet med barn og unge i tiden som kommer. Hun er også opptatt av hvordan studentenes deltakelse påvirker fagmiljøene på campus.

- Vi som lærerutdannere blir bedre gjennom at studentene deltar med sine perspektiver, presiserer hun. 

Sammen med andre GLU-studenter i KUPP, representerer Amundrød de fremtidige lærerne som skal ut i feltet. Studentenes bidrag inn i KUPP er svært viktig.

- Vi får mulighet til å tilføre våre egne innsikter og refleksjoner, og kanskje til og med utfordre etablerte tanker og ideer. Jeg tror sterkt på at studenter kan tilføre friskhet og nytenkning til debatter, også utenfor KUPP, mener den energiske masterstudenten, som også presenterte masterprosjektet sitt for KUPP-deltakerne før jul.

- Jeg ser nå på samarbeidet som en viktig del av min profesjonelle utvikling, og jeg er takknemlig for de verdifulle erfaringene jeg får og har fått, reflekterer Amundrød, som trekker frem evidensbasert praksis og kritisk tenkning som sentrale aspekter ved arbeidet med masteroppgaven som hun vil ta med ut i arbeidslivet. Hun får støtte av Ramberg.

- Jeg tror dette vil gi Emilie en solid plattform og en forståelse som vil være verdifull for henne, ikke bare i arbeidet med skrivingen av masteroppgaven, men kanskje spesielt i arbeidet som lærer, sier hun.

- For meg personlig gir det en følelse av stolthet å avslutte studiet med et produkt jeg virkelig føler eierskap til, avslutter Amundrød.

Vi er både stolte og takknemlige for å ha Amundrød på lag, både i grunnskolelærerutdanningen og i KUPP, og ønsker henne lykke til i arbeidet med masteroppgaven og som profesjonell lærer.

Emneord: KUPP, GLU, Mastertorg, kunnskapsmegling, profesjonsfellesskap Av Cecilie Olandersson
Publisert 20. des. 2023 13:47 - Sist endret 20. des. 2023 20:15