![](/lusp/om/prosjekter/kupp/aktuelt/aktuelle-saker/2023/annereinertsen.jpg)
Foto: Marianne Andreassen
Arbeidet sirkler rundt mulige tiltak og forbedringer knyttet til yrkeskvalitet, utdanningskvalitet, karrieremuligheter og masterkompetanse. Prosjektet vil foregå i et trepartsperspektiv, der relevante problemstillinger vil bli tatt opp.
- Nyhetsbildet fremstiller hvordan det er å være lærer og barnehagelærer, og det er en frustrasjon rettet mot hverdagen i disse yrkene, forklarer Reinertsen.
– Vi ser at dette henger sammen med den generelle samfunnsutviklingen og det kan sies å være et bilde på utfordringer og muligheter vi kan og bør rette oppmerksomheten vår mot.
Anne Reinertsen, professor ved HiØ
Både offentlige og private barnehager er engasjert i prosjektet sammen med barnehageeier, barnehagelærere med master, masterstudenter og fagansatte ved barnehagelærerutdanningen. Internt knyttes arbeidet tett opp til studentenes masterprosjekt, og generelt vil kunnskapsmegling i et pedagogisk- og samfunnspolitisk perspektiv stå sentralt.
Prosjektet organiseres i form av fokusgruppesamtaler i forbindelse med masterseminarer på høgskolen. Det første seminaret ble avholdt i høst, og det er planlagt for ytterligere to seminarer til våren der ulike parter bringer inn sin kompetanse, med mål om å skape bevegelse i forholdet teori/praksis og felles kompetanseheving.