Innovasjon i det tredje rom: Vårens innspurt med KUPP

Vår betyr ofte innspurt av barnehage- og skoleår, og det gjelder også for KUPP. Selv om det går mot sommer, har KUPPs deltakere deltatt aktivt på lærerutdanningskonferansen, i drøfting av forskning på det tredje rom, samt bedrevet innoverende prosjektarbeid.

Anne-Lene Glomsrød og Marte Richvoldsen inntok studio på vårens siste KUPP-samling.

Foto: Cecilie Olandersson

Lærerutdanningskonferansen 2023

Flere av KUPPs deltakere tok turen til den nasjonale Lærerutdanningskonferansen 2023, der årets tematikk var innovasjon i lærerutdanning. De som deltok fra KUPP var med som publikummere og i drøftingsgrupper med andre konferansedeltakere. I tillegg presenterte blant annet KUPPs Beate Lund og Mette Jæger et prosjekt der barnehager og barnehagelærerutdanning sammen har utforsket og utviklet simulering som pedagogisk metode.

- Vi er stolte av at Barnehagelærerutdanningen ved HiØ er så sterkt representert på konferansen og går i front når det gjelder innovasjon i lærerutdanning, sa Beate Lund i en sak publisert tidligere denne uken.

KUPP-deltakere på lærerutdanningskonferansen.
En engasjert KUPP-gjeng deltok på Lærerutdanningskonferansen 2023 på Gardermoen. Foto: Sigrun Staal

Det tredje rom

På KUPPs siste vårsamling, var UiO-stipendiat Viviana Daza invitert til å gi et innblikk i det tredje rom, altså det som i forskningen regnes som kunnskap som er «i mellom», som det forhandles om, mellom student og lærer/praksisfelt og høgskole, og som KUPPs deltakere koblet opp mot begrepet «kunnskapsmegling». Daza, med sitt smittsomme engasjement, inspirerte til diskusjon om muligheter og utfordringer i partnerskap.

Viviana Daza
Stipendiat Viviana Daza inviterte KUPPs deltakere til diskusjon om det tredje rom. Foto: Sigrun Staal

Innoverende prosjektarbeid

Vårsamlingen ble rundet av med fortsettelse av arbeid i de ulike prosjektgruppene. Prosjektgruppen for helhet og sammenheng har lenge jobbet med skisse til et utviklingsarbeid rettet mot profesjonsfellesskap. Pedagogene har vært rundt i barnehager og skoler for å samle data, før de har skrevet nøkkelord til en filminnspilling. Med sitt innoverende prosjektarbeid, har gruppen produsert en video som skal distribueres på høgskolens nettsider i nær fremtid.

Emneord: KUPP, KUPP-samling, det tredje rom, lærerutdanningskonferansen Av Cecilie Olandersson
Publisert 4. mai 2023 20:49 - Sist endret 8. mai 2023 11:00