Pedagoger på tvers av institusjoner møttes til prosjektstart

- Jeg er så fornøyd med både hvordan dagen ble, engasjementet fra alle deltagerne og stemningen i gruppa, forteller Sigrun Staal Hafstad, som er prosjektleder for DIKU-prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Omkring 50 pedagoger fra ulike institusjoner møttes til prosjektets første samling.

Bildet viser "gule lapper" i forskjellige farger som ligger på et bord. På lappene står det stikkord for pedagogers hverdagslige oppgaver.

Hverdagen som pedagog. Notater fra grupperefleksjon hvor pedagogers hverdagslige oppgaver ble diskutert. Foto: Cecilie Olandersson/HiØ.

Prosjektet KUPP har som hovedmål å utvikle arenaer for samarbeid, å drive gjensidig kompetanseutvikling og at høgskolen og praksisfeltet forsker sammen. På den første samlingen møttes pedagoger fra blant annet barnehager, skoler, pedagogisk-psykologisk tjeneste og høgskolen for å bli kjent med prosjektet, samt for å bli kjent på tvers av institusjoner.

Bildet viser noen av de 50 deltakerne som deltok på fagdagen. Prosjektleder for KUPP, Sigrun Staal Hafstad står foran og prater.
Rundt 50 pedagoger møtte til fagdagen. Foto: Cecilie Olandersson/HiØ

Pedagogene samarbeidet i grupper hvor de arbeidet med både praktisk og teoretisk forankret innhold. Gruppene oppsummerte dagen.

- Det er nyttig å møtes på tvers av institusjoner. Det er fint å se at vi har felles erfaringer, på tross av at vi har ulike praksiser. Vi har jobbet i blandede grupper i dag, og det har vært veldig bra! utrykte en av gruppene.

En annen gruppe pekte på mulighetene som ligger i et partnerskap som KUPP:

- Vi har et ønske om å være en større del av hverandres hverdag, hvor skillet mellom teori og praksis blir mindre. Det er fint at flere er mer villige til by på seg selv og den kunnskapen de innehar, samt at vi kan framsnakke og inspirere hverandre, formidlet en annen gruppe.

Dagens program var utarbeidet av pedagoger på tvers, hvor innholdet var både teoretisk og praktisk rettet.

Til venstre vises Sigrun Staal Hafstad, til høyre Mette Jæger.
Prosjektleder Sigrun Staal Hafstad i dialog med barnehagestyrer Mette Jæger. Begge bidro i programmet for samlingen. Foto: Cecilie Olandersson/HiØ. 

Et fellesskap med utviklingsmuligheter

KUPP-prosjektets første samling bar preg av positive holdninger og åpne refleksjoner kombinert med en respekt for hverandres kompetanse, noe student Nima Khatari satt pris på.

- Jeg tror det er viktig at alle parter er representert og at vi har mulighet til å utvikle dette i fellesskap. Jeg fikk følelsen av at min mening hadde like mye å si som de andre sin. Jeg ble tatt seriøst selv om vi har ulikt utdanningsnivå og forkunnskaper, påpekte Khatari. Han er andreårsstudent på grunnskolelærerutdanningen.

Pedagogisk leder i Gressvik barnehage, Siri Maure, kunne fortelle at hun var veldig spent i forkant av samlingen.

- For en flott gjeng fra ulike arenaer med mye kunnskap og kompetanse! Jeg var veldig spent på forhånd. Ut ifra hvordan jeg opplevde samlingen og menneskene i gruppa, ser jeg frem til å være med videre i prosjektet og jeg gleder meg til å bidra med min kompetanse fra barnehagefeltet, sa pedagogisk leder Siri Maure.

- Jeg var spent på denne dagen og gledet meg. Det er fint å være i gang med denne delen av prosjektet. Dette lover godt, avslutter Staal Hafstad.

Les mer om KUPP.

Se video fra prosjektstarten:

Av Cecilie Olandersson
Publisert 25. feb. 2022 14:29 - Sist endret 25. feb. 2022 14:36