KUPP utforsker: Vurderingsverktøy og begrepet Kunnskapsmegling

Samling for pedagogene som er med i prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) ble avholdt i slutten av november. Denne gangen ble dagen brukt til å legge fram forsknings- og utviklingsprosjekter som de ulike KUPP-gruppene har jobbet med i høst.

Bildet er satt sammen av to bilder, bildet nederst til høyre overlapper bildet øverst til venstre. Bildet øverst til venstre viser tre tusjpenner som ligger på et hvitt ark påført "kunnskapsmegling" øverst. Bildet nederst til høyre viser flere personer som sitter i grupper og diskuterer.

Samarbeidsgrupper i diskusjon. Foto: Ane Linn Dahl-Nielsen

To av de seks KUPP-gruppene la frem arbeidet de har jobbet med i høst. Målet med prosjektene er å finne noe man ønsker å utvikle eller forske på som inkluderer egen arbeidsplass og som gjerne har en fellesnevner i praksisfelt og høyere utdanning.

Gruppen «Vurdering og elevmedvirkning» presenterte sitt arbeid på starten av dagen. Gruppa har laget verktøyet "FLEKS", som de har startet å prøve ut på lokale skoler og på høgskolen. Verktøyets akronym står for Forståelse, Læringsfremmende, Elevmedvirkning, Kompetanseutvikling og Sammenheng. Begrepene er hentet fra læreplanverket LK20 og oppsummert i akronymet, og verktøyet dreier seg om hvordan lærere kan drive planleggings- og vurderingsarbeid. Gruppen har tidligere i høst produsert en video av verktøyet og presentert det på programmøte for grunnskolelærerutdanningen. På KUPP-samlingen fikk gruppen gode innspill til videreutvikling av verktøyet. 

Verktøyet FLEKS ble presentert i videoformat av Åsa Torstensson og Matthias Solgaard Høye.

KUPP-gruppen "Prosess" delte også arbeidet de har gjort denne høsten. Gruppemedlemmene har gjort et dypdykk i et begrep som står sentralt i KUPP, nemlig "kunnskapsmegling". De har utforsket og oppdaget at begrepet forstås ulikt og de ønsker å skrive en teoretisk artikkel om dette. Gruppen satt i gang et refleksjonsarbeid med alle prosjektdeltakerne og fikk frem ytterligere refleksjoner og ideer til begrepet. Gruppen har tidligere i høst blant annet gjort liknende arbeid på en partnerskapskonferanse i Tromsø samt ved et par andre eksterne og interne muligheter. 

Pedagoger fra barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole reflekterer over begrepet "Kunnskapsmegling". Foto: Ane Linn Dahl-Nielsen

Våren går med til å videreutvikle prosjektene. Ved første samling på nyåret får de resterende gruppene anledning til å presentere sine forsknings- og utviklingsarbeid.

Emneord: KUPP, Kunnskapsmegling, Partnerskap Av Ane Linn Dahl-Nielsen, Cecilie Olandersson
Publisert 1. des. 2022 14:07 - Sist endret 2. des. 2022 10:16