Gjennom porsesser gjennomført på samlingene våren 2022 ble det arbeidet med og reflektert rundt temaer som opptar deltagerne i KUPP og som er relevant for lærerutdanningen, PPT, barnehage og skole. På siste samling før sommeren dannet deltakerne egne grupper der de selv skulle starte forsknings- og/eller utviklingsprosjekter. Gruppene ble delt inn under store overordnede temaer. Gruppen som jobber med temaet "Prosesser" skal undersøke begrepet kunnskapsmegling, mens gruppen som jobber med "Profesjonalitet" vil undersøke hvordan deltagerne i gruppen ser på seg selv som profesjonell i eget yrke og hva som blir vektlagt på de ulike arenaene samt spenninger dette har i ulike samarbeid. Forankringsgruppen interesserer seg for hvordan begrepet "forankring" blir forstått og operasjonalisert.
Høstens første samling åpnet opp for at noen helt nye deltakere også fikk være med i dette arbeidet. Noen av pedagogene samlet seg rundt en helt ny gruppe: Vurdering og elevmedvirkning.
- Vi ønsker å ta utgangspunkt i forskrift for underveisvurdering i læreplanen. Hvordan argumenterer lærerne for sine valg av vurderingsform? Og hvordan arbeider skoleledere med dette? undrer deltakerne i gruppen, som består av lærere ansatt på Høgskolen i Østfold og lærere i samarbeidende skoler.
Gruppen under temaet Helhet og sammenheng har valgt å kalle seg "Brobyggerne". Brobyggerne består av pedagoger fra både barnehager og skoler. Denne gruppen startet prosessen så smått før sommeren, og hadde allerede noen tanker å bygge videre på.
- Vi ønsker å bidra med et utviklingsarbeid med videosekvenser som kan brukes sammen med studenter i undervisning, sammen med pedagoger vi møter i partnerskap, og som også er tilgjengelig på nett slik at de kan brukes i profesjonsfellesskap som ønsker å jobbe med helhet og sammenheng, forteller Brobyggerne.
I høst skal alle gruppene jobbe med sine prosjekter, og arbeidet i prosessen skal deles i fellesskapet før jul.