Oppblomstring av pedagogiske partnerskapsprosjekter i KUPP

Omlag 40 pedagoger fra ulike pedagogiske arenaer møttes onsdag på campus i regi av prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Dagen ble brukt i smågrupper der målet var å finne frem til ulike forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i fellesskap, på tvers av fagmiljøer og organisasjoner. Utgangspunktet er en felles kompetanseutvikling og en nysgjerrighet på å utvikle nye former for samarbeid i partnerskap som en er en del av.

Gruppen "Brobyggerne" diskuterer sitt utviklingsprosjekt. Her representert ved Veronica Knigge, Hege Sennerud, Sonja Nygaard-Joki, Marie Kronby og Joran Langvik. Foto: Cecilie Olandersson/HiØ

Gjennom porsesser gjennomført på samlingene våren 2022 ble det arbeidet med og reflektert rundt temaer som opptar deltagerne i KUPP og som er relevant for lærerutdanningen, PPT, barnehage og skole. På siste samling før sommeren dannet deltakerne egne grupper der de selv skulle starte forsknings- og/eller utviklingsprosjekter. Gruppene ble delt inn under store overordnede temaer. Gruppen som jobber med temaet "Prosesser" skal undersøke begrepet kunnskapsmegling, mens gruppen som jobber med "Profesjonalitet" vil undersøke hvordan deltagerne i gruppen ser på seg selv som profesjonell i eget yrke og hva som blir vektlagt på de ulike arenaene samt spenninger dette har i ulike samarbeid. Forankringsgruppen interesserer seg for hvordan begrepet "forankring" blir forstått og operasjonalisert.

Høstens første samling åpnet opp for at noen helt nye deltakere også fikk være med i dette arbeidet. Noen av pedagogene samlet seg rundt en helt ny gruppe: Vurdering og elevmedvirkning. 

- Vi ønsker å ta utgangspunkt i forskrift for underveisvurdering i læreplanen. Hvordan argumenterer lærerne for sine valg av vurderingsform? Og hvordan arbeider skoleledere med dette? undrer deltakerne i gruppen, som består av lærere ansatt på Høgskolen i Østfold og lærere i samarbeidende skoler. 

Gruppen under temaet Helhet og sammenheng har valgt å kalle seg "Brobyggerne". Brobyggerne består av pedagoger fra både barnehager og skoler. Denne gruppen startet prosessen så smått før sommeren, og hadde allerede noen tanker å bygge videre på. 

- Vi ønsker å bidra med et utviklingsarbeid med videosekvenser som kan brukes sammen med studenter i undervisning, sammen med pedagoger vi møter i partnerskap, og som også er tilgjengelig på nett slik at de kan brukes i profesjonsfellesskap som ønsker å jobbe med helhet og sammenheng, forteller Brobyggerne.

I høst skal alle gruppene jobbe med sine prosjekter, og arbeidet i prosessen skal deles i fellesskapet før jul. 

Les mer om KUPP her

Av Cecilie Olandersson
Publisert 14. sep. 2022 21:26 - Sist endret 15. sep. 2022 13:57