Tipps om arbeid med Digitale Fortellinger

STEMME: Solena Pradayrol, ansatt på Fremmetspråksenter og ØSS ved HiØ, arbeidsområde: Fransk - 6. apr. 2018

I dag er det en måned til til NKUL (Nasjonal Konferanse om bruk av IKT i Utdanning og Læring) og jeg gleder meg. Jeg håper at det blir minst like mye læring som på nettverkssamlingen på Notodden.

Der ble jeg introdusert til TeachMeet. Det kom fram mange nyttige tips, så jeg venter spent på neste TeachMeet mandag 7.05 #tmnkul

Kjenner du til Classtools.net?

Fra nettverkssamlingen på Notodden, har jeg fått mange gode ideer til hva jeg kan gjøre i undervisning, spesielt angående digitale fortellinger.

Eivind Rogne (HVL) hadde et inspirerende innlegg som jeg skal ta utgangspunkt i med mine studenter. Digitale fortellinger omfatter veldig mange ulike sjangre og former. Noen bruker Bookcreator, andre Photostory eller Screencast-o-matic, men det som er viktig er å gå gjennom de ulike fasene i planlegging, produksjon og evaluering av en digital fortelling.

Eivind Rognes kom med gode forslag til gruppeaktiviteter:

  • Elevator pitch: du skal lage en kort fortelling om hva ideen din går ut på og presentere ideen for de andre à la Speed Dating
  • Tankekart: du skal lage et tankekart over fortellingen din. Plasser deg selv i midten av tankekartet og lag «armer» av alle momenter du skal ha med.
  • Dramaturgi (handlingskomposisjon): du skal presentere følgende momenter fra fortellingen din (anslag, presentasjon, utvikling, slutt). Bestem deg for et tema og en tittel som vekker interesse.
  • Skriving: du skal skrive ned følgende du forbinder med historien din (10 substantiv, 10 adjektiv, 10 verb)
  • Fagbegrep: du skal lage en oversikt over de fagbegrepene som kan være relevante for fortellingen din
  • Teknikk (hvordan og hvorfor): du skal drøfte hva slags programvare du skal bruke
  • Kilder: du skal vise fram de kildene du har tenkt å bruke i din digitale fortellingen
Av  Solena Pradayrol, ansatt på Fremmetspråksenter og ØSS ved HiØ
Publisert 8. feb. 2019 08:44 - Sist endret 16. mars 2020 14:29