Litt skummelt at lærerrollen forandrer seg

STEMME: Line Merethe Fagereng, faglærer og IKT-veileder Rødsberg ungdomsskole - 26.apr. 2018

Forrige uke besøkte Ilka oss her på Rødsberg ungdomsskole. Vi hadde hørt om dette samarbeidet med HIØ som kalles DigiLu, men vi forsto ikke helt hva det innebar, så det var godt å få besøk av en som hadde full oversikt og kunne fortelle litt om veien vi skal gå.

Vi fikk se en video om hva PfDK (Profesjonsfaglig digital kompetanse) vil si og fikk en idé om hvordan lærerrollen kan komme til å forandre seg de neste årene.

I etterkant spurte jeg en del av lærerne hva de tenkte om informasjonen Ilka kom med, om samarbeidsprosjektet og om den nye lærerrollen. Her er noe av det som ble sagt:

«Dette var beroligende.»

«Dette blir spennende!»

«Ilka inspirerte. Hun virker flink!»

«Vi har en lang vei å gå. Det blir en prosess. Vi trenger kursing for å implementere dette i hverdagen.»

«Det er mange satsningsområder i skolen for tiden. Jeg håper noe går ut når noe kommer inn. Jeg vil så gjerne ha mulighet til å gå inn for dette helhjertet. Det må ikke bli et satsningsområde som støver ned.»

«Bare positivt.»

«Dette var et spark bak for meg. Jeg kan ikke bare grave meg ned i en grøft lenger. Nå bare MÅ jeg begynne!».

«Ekstremt viktig med tanke på de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet!»

«Vi er heldige som får mulighet til dette og at eksamen er frivillig. Fint at kurset er bygd opp av moduler og at vi får tid til å jobbe med dette i eget tempo.»

«Nyttig og overkommelig!»

Kollegor på Rødsberg. Foto: Line Merethe Fagereng

Jeg synes uttalelsene fra mine kolleger forteller mye. Det er litt skummelt at lærerrollen forandrer seg, men de fleste er entusiastiske og synes dette er spennende.
Og det ER en prosess, for vi må begynne å se på lærerrollen, undervisningen, elevrollen og til og med kollegarollen på nye måter.
Vi må lære nye måter å kommunisere på, på tvers av tid og sted. Vi må ha fokus på etikk, nettvett og kildekritikk. Teknologien påvirker oss , men gir også mange nye muligheter.
Det er tross alt vi som skal legge til rette for at barn og ungdom skal være klare for samfunnet de skal leve og jobbe i. Vi har et viktig ansvar og må tilpasse oss samfunnets utvikling, om vi ønsker eller ikke.  Dette er fremtiden.

Personlig gleder jeg meg enormt. Vi får jo faktisk mulighet til å prøve ut det vi jobber med og se resultatet i praksis. Jeg synes vi er heldige, for vi får være med på å utvikle skolen.

Av Line Merethe Fagereng, faglærer og IKT-veileder Rødsberg ungdomsskole
Publisert 8. feb. 2019 08:43 - Sist endret 8. feb. 2019 08:43