Hva skal vi med alle disse dingsene?

STEMME: Gitte Cecilie Motzfeldt, Førstelektor Samfunnsfag, HiØ & Monica Nordbakke, Høgskolelektor Matematikk, HiØ - 06. feb. 2019

Monica Nordbakke & Gitte Cecilie Motzfeldt, Foto: Monica Nordbakke

En reiseskildring fra BETT-messen i London

BETT er Europas største konferanse og messe knyttet til læringsteknologi. Stående i kø tuben og i kø for å komme ut av tuben var vi derfor fulle av forventninger til hva som kom til å møte oss. Til slutt kom vi oss inn på selve ExCel-arenaen. Nå var vi spente på hva dette kunne innebære for våre fag siden vi ikke er ensidige digitale entusiaster. Allikevel er vi, gjennom DigiLu, kommet i kompetansehevingsmodus og nysgjerrige på nye digitale læringsmuligheter.

Foto: Monica Nordbakke

Etter innregistrering ble vi overveldet av en arena preget av showstemning; mye folk, fargerike og kreative utstillere som iherdig prøvde å overgå hverandre. Tekniske installasjoner og messeverter var ivrige på å lokke med smågodt, penner og reklameeffekter. Vertene ville både selge og demonstrere sine nyeste og fineste produkter – her var det kun det beste som gjaldt. Det var heller ingenting å utsette på underholdnings- og foredragsarenaene. Her ble læringen i fremtidens digitale skole utbrodert. 

Monica Nordbakke, Foto: Gitte Cecilie Motzfeldt
Gitte Cecilie Motzfeldt, Foto:Monica Nordbakke

Hva gjorde vi egentlig her blant mylderet av robåter og VR-briller? For det var MYE tekniske dingser! Vi spurte oss selv: «Er det dette som er vår fremtid som lærere i samfunnsfag og matematikk»? Og hva er egentlig læringsutbytte i dette digitale universet?

Etter en dag med hvileløs «bli-kjent» vandring og tilfeldig utprøving, innså vi at strategien måtte endres. Vi måtte «komme oss bak» det kommersielle ytre. Det gjaldt å forstå hvordan teknologien kunne benyttes i elevenes læringsituasjoner. Da skjedde det noe! Vi gikk målrettet til verks og silte ut en rekke utstillere som hadde et tilsynelatende gjennomarbeidet opplegg for læring i våre fag.

Vi testet programmeringsspråk, 3D-printer og blue-boter, snakket med flere av utstillerne og plukket ut spennende foredrag på BETT-arena. Bak dette overveldende eldoradoet av tekniske dingser avdekket vi en tydelig intensjon hos noen av utstillerne om læring av faglige innhold gjennom digitale verktøy.

Foto: Monica Nordbakke 
Foto: Monica Nordbakke
Foto: Monica Nordbakke 
Foto: Monica Nordbakke

I tillegg til selve Bett-messen deltok vi på arrangementer i regi av blant annet Canvas, Google og It’s Learning med ulike foredrag. Noen av disse bidro i retning av å undersøke sammenhenger mellom teknologi og læring der tilpasset opplæring, varierte undervisningsopplegg og utforskning var i førersetet.

Til slutt måtte vi innse at vi var «fanget» i et fremtidig teknisk univers. Og da Escape room dukket opp innerst på messen var det bare å skrive seg på. Her forsvant vi raskt inn i den virtuelle verden og kunne gjerne blitt der. Deretter gikk praten heftig oss imellom, om hvordan vi kan få våre lærerstudenter til å utforske ny teknologi i tverrfaglige læringsprosesser. Vi har god tro på at våre studenter på HiØ kan lage et Escape room….for fremtidens elever…..

Foto: Monica Nordbakke
Foto: Monica Nordbakke

Skolebesøk

Men allerede før messen startet, var vi så heldige å treffe nåtidens elever da vi fikk anledning til å dra på skolebesøk. Etter en times kjøring i buss kom vi til Harlow College. Denne skolen er godkjent som en Apple Distinguished School.

Apple Distinguished Schools er sentre for lederskap og fremragende undervisning som har omsatt Apples visjon for læring med teknologi i praksis – og som vi mener er noen av de mest nyskapende skolene i verden.

https://www.apple.com/no/education/apple-distinguished-schools/

På Harlow ble vi satt godt inn i den snuoperasjonen skolen hadde vært gjennom for at hele personalet skulle kompetanseheves i en kultur preget av deling og samarbeid lærere imellom. Vi ble guidet til undervisningsrommene ved ulike studieretninger og fikk mulighet til å snakke med både elever og lærere. Noen av elevene hadde fått ansvar for å presentere hvordan de brukte digitale verktøy i sin læring.

For å ikke gape over for mye hadde skolen tatt i bruk kun 10 utvalgte applikasjoner. 5 av dem ble kalt «core»-apper som kunne brukes på tvers av fag, mens de øvrige var «Subject Spesific Apps». De fleste elevene trakk fram bruken av Padlet som et verktøy de daglig brukte i læring, dokumentasjon, oppfølging og vurdering av arbeidene sine. Skolen til rette for en elevaktiv skolehverdag slik at elevene ble selvstendiggjort i læringsprosessen. Skolen var hele veien opptatt av at læringen ble satt i en sammenheng med framtida og var selektive i det elevene skulle lære.

Monica Nordbakke & Gitte Cecilie Motzfeldt, Foto: Monica Nordbakke

Harlow College stod for en visjon som var interessant og lærerik å ta med tilbake til høgskolen og utdanning av egne studenter. Her er det mange elementer vi kan bringe inn i vår lærerutdanning som kan gi inspirerende ideer om fremtidig skoleutvikling. Håper at vi kan få muligheten til å oppleve flere slike skolebesøk.

Takk for noen velfylte, inspirerende, interessante og morsomme dager med NPeD (Norsk pedagogisk dataforening), kolleger og nye bekjente som er opptatt av fremtidens læringsarena!

Hilsen Gitte Cecilie Motzfeldt og Monica Nordbakke

 

Av Gitte Cecilie Motzfeldt,  Førstelektor Samfunnsfag, HiØ & Monica Nordbakke,  Høgskolelektor Matematikk, HiØ
Publisert 11. feb. 2019 12:22 - Sist endret 26. juli 2021 11:15