«Bøker kan aldri erstattes»

Stemme: Marion Elisenberg, høgskolelektor i norsk, HiØ og Camilla Häbler, høgskolelektor i norsk, HiØ

Grunnleggende lese- og skriveopplæring er et av de viktigste emnene i skolen. Utvikling av lese- og skriveevnen er komplekse læringsaktiviteter som innbefatter mange ferdigheter på ulike nivåer. Vi har i de siste årene sett endringer i hvordan begynneropplæringen i lesing og skriving foregår. Mange norske seksåringer bytter ut blyanten med nettbrett i den første lese- og skriveopplæringen, og mange lærere tar i bruk ulike applikasjoner i begynneropplæringen.

 

Bakgrunnen for prosjektet Digitalisering i begynneropplæringen er nettopp flere skolers satsning på digitale ressurser i begynneropplæringen i lesing og skriving. Når flere skoler nå innfører bruk av nettbrett og applikasjoner i undervisningen, er det en utvikling vi mener det er verdt å undersøke nærmere. Erfaringene til disse skolene er verdifulle.

Som norsklærere er vi selvsagt nysgjerrige på hva en slik satsning på digitale verktøy innebærer for den første lese- og skriveopplæringen. Det er mye som kan bekymre to norsklærere som ikke utelukkende er digitale entusiaster: Hva skjer med papirboka i det digitale klasserommet? Hva med besøk på (skole)biblioteket? Hva med lærerens rolle som lesemodell og litteraturformidler? Bokkassene i klasserommene? Høytlesningen? Hvordan bygger man et lesemiljø i et digitalt klasserom? Hva med håndskriften? Dette er bare noen av spørsmålene vi stiller oss. Videre tenker vi på selve bokstavinnlæringen, elevens finmotorikk og øye-hånd-koordinasjon. Hva med elevenes behov for repetisjon? Elevenes (lese)motivasjon? Hva med antall timer brukt foran en skjerm i løpet av en dag?

Samtidig som vi stiller oss en rekke spørsmål, er vi begge selvfølgelig også nysgjerrige på nye digitale læringsmuligheter. Dette var altså utgangspunktet for prosjektet Digitalisering i begynneropplæringen.

Som en del av prosjektet ønsker vi å snakke med lærere som har erfaring med bruk av nettbrett og applikasjoner i begynneropplæringen i lesing og skriving. Høsten 2018 gjennomførte vi derfor intervjue med et utvalg lærere som hadde det til felles at de brukte nettbrett og applikasjoner i undervisningen. (Digitalisering i begynneropplæringen er et pågående prosjekt og noen flere intervjuer gjenstår.) Gjennom intervjuene ønsker vi å få kunnskap om lærernes refleksjoner omkring bruken av nettbrett i begynneropplæringen. Vi ønsker også å undersøke hvordan lærerne vurderer nettbrettet som et verktøy i undervisningen. Det vi er særlig nysgjerrige på er om det er etablert nye praksiser for lesing og skriving med bruken av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen, og om nettbrettet representerer et potensial som kan tilføre undervisningen noe nytt. Intervjuene har så langt gitt oss et innblikk i hvordan begynneropplæringen foregår i det digitale klasserommet. Våre foreløpige analyser og refleksjoner presenterte vi på Lärarnas forskningskonferens (LFK)  i Stockholm i oktober 2018.

Lärarnars forskningskonferens (LFK) arrangeres av Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS).  På konferansen, som fant sted på Tumba gymnasium 30. oktober 2018, ble en rekke prosjekter innenfor ulike fagområder presentert, som for eksempel Digitala verktyg inom praktisk-estetiska ämnen – möjligheter och utmaningar, Historiska käller på mellanstadiet. Ett FOU-projekt om migration och kulturmöten, Elevers lärande i ett ämnesövergripande digitalt arbete. I vår presentasjon fokuserte vi på å synliggjøre noen av de utfordringene og mulighetene som ligger i den digitale praksisen i den første lese- og skriveopplæringen. Siden dette er et pågående prosjekt kunne vi ikke redegjøre for noen endelige konklusjoner. Men vi kunne, slik formålet med prosjektet også er, gi et bidrag til forståelsen av hvordan bruken av nettbrett og ulike applikasjoner kan virke inn på undervisningen.

Så langt har prosjektet Digitalisering i begynneropplæringen gitt oss mulighet til å sette oss inn i relevant forskning innen fagfeltet. Vi har fått mulighet til å ta del i erfaringene og refleksjonene til lærere omkring bruken av digitale verktøy i begynneropplæringen, og vi har gjort oss kjent med enkelte applikasjoner. Dette er kunnskap vi tar med oss inn i vår egen undervisning ved lærerutdanningen. Vi underviser på grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10, og i norskundervisningen i disse utdanningene er selvsagt lese- og skriveopplæring, leseutvikling, leseforståelse og norskfaget i det digitale klasserommet sentrale temaer.

I tillegg kan vi føye til at så langt har arbeidet med dette prosjektet dempet våre bekymringer for papirbokas, høytlesningens og håndskriftens stilling i det digitale klasserommet. Som en av lærerne vi intervjuet sa: «Bøker kan aldri erstattes».

 

Av Marion Elisenberg, høgskolelektor i norsk, HiØ og Camilla Häbler, høgskolelektor i norsk, HiØ
Publisert 8. mars 2019 10:13 - Sist endret 15. juni 2021 12:40