DigiLU - Eit kompetansehevingsprosjekt ved LU frå 2018 til 2020

DigiLU, digitalisering i lærarutdanningane, var eit kompetansehevingsprosjekt ved Lærarutdanninga ved Høgskulen i Østfold. I DigiLU jobba vi med å heve den profesjonsfaglige digitale kompetansen til både ansatte, lærere i praksisfeltet og studenter.

Prosjektet finansiertes av Kunnskapsdepartementet med 18 mill kr over perioden 2018 - 2020. DigiLU var høgskolens til då største prosjekt finansiert av eksterne midler.  

Denne videoen skildrar prosjektet i detalj

Figur DigiLU

Hovedmål

Hovedmålet med DigiLU var å få en gjennomgripende heving av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i grunnskolelærerutdanningene. Høgskolen i Østfold (HiØ) utdanner høyt profesjonsfaglig digitalt kompetente lærere. Prosjektet har gjort at vi har integrert PfDK i fagundervisningen og praksisopplæringen. Eit hovudmål med prosjektet var å sikre at studentene skal møte en oppdatert og framtidsrettet lærerutdanning med lærerutdannere med høy PfDK

Prosjektet hadde tre hovedområder: 

  1. Kompetanseheving av fagansatte
  2. Undervisning av fagintegrerte PfDK-moduler i samarbeid med praksisskolene
  3. Kunnskaps- og erfaringsspredning om PfDK i lærerutdanningen

Ledelsen ved LU sitt syn på DigiLU

DigiLU

Et prosjekt for utvikling av priofesjonsfaglig kompetanse i grunnskolelærerutdanningen ved HiØ

Motto: alle skal med!

Bilde med motto

På fagenes premisser

Fagdidaktikk sto sentralt i prosjektet og profesjonsfaglig digital kompetanse er integrert på fagenes premisser. Fagansatte, lærere i IKT og lærere ved praksisskolene utviklet undervisningsmoduler med forskjellige tema tilknyttet Rammeverk for PfDK. Disse modulene inngår i de ulike fagenes emner. Profesjonsdager med workshops bidro til innsikt i god bruk av IKT i utdanningen.

Moduler og materiale er åpent tilgjengelig. Erfaringer og forskningsresultater spres gjennom nettverkssamlinger, konferanser, publikasjoner og lignende.

Deltakere

Alle fagansatte som er tilknyttet grunnskolelærerutdanningene og etter- og videreutdanning for lærere var deltakere i prosjektet. Internt ved HiØ samarbeidet vi med Avdeling for informasjonsteknologi, biblioteket og PULS (Pedagogisk utviklings- og læringssenter). Utenfor HiØ samarbeider vi med Os skole, Hjortsberg skole og Rødsberg ungdomsskole i Halden, samt Inspiria Science Center. Fire nadre lærarutdanningsinstitusjonar hadde også tilsvarande prosjekt. Samarbeidet med desse institusjonane vart fasilitert av Udir

Publisert 11. feb. 2019 12:07 - Sist endret 11. des. 2023 13:16