Denne videoen skildrar prosjektet i detalj
Hovedmål
Hovedmålet med DigiLU var å få en gjennomgripende heving av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i grunnskolelærerutdanningene. Høgskolen i Østfold (HiØ) utdanner høyt profesjonsfaglig digitalt kompetente lærere. Prosjektet har gjort at vi har integrert PfDK i fagundervisningen og praksisopplæringen. Eit hovudmål med prosjektet var å sikre at studentene skal møte en oppdatert og framtidsrettet lærerutdanning med lærerutdannere med høy PfDK
Prosjektet hadde tre hovedområder:
- Kompetanseheving av fagansatte
- Undervisning av fagintegrerte PfDK-moduler i samarbeid med praksisskolene
- Kunnskaps- og erfaringsspredning om PfDK i lærerutdanningen
Ledelsen ved LU sitt syn på DigiLU
DigiLU
Et prosjekt for utvikling av priofesjonsfaglig kompetanse i grunnskolelærerutdanningen ved HiØ
Motto: alle skal med!
På fagenes premisser
Fagdidaktikk sto sentralt i prosjektet og profesjonsfaglig digital kompetanse er integrert på fagenes premisser. Fagansatte, lærere i IKT og lærere ved praksisskolene utviklet undervisningsmoduler med forskjellige tema tilknyttet Rammeverk for PfDK. Disse modulene inngår i de ulike fagenes emner. Profesjonsdager med workshops bidro til innsikt i god bruk av IKT i utdanningen.
Moduler og materiale er åpent tilgjengelig. Erfaringer og forskningsresultater spres gjennom nettverkssamlinger, konferanser, publikasjoner og lignende.
Deltakere
Alle fagansatte som er tilknyttet grunnskolelærerutdanningene og etter- og videreutdanning for lærere var deltakere i prosjektet. Internt ved HiØ samarbeidet vi med Avdeling for informasjonsteknologi, biblioteket og PULS (Pedagogisk utviklings- og læringssenter). Utenfor HiØ samarbeider vi med Os skole, Hjortsberg skole og Rødsberg ungdomsskole i Halden, samt Inspiria Science Center. Fire nadre lærarutdanningsinstitusjonar hadde også tilsvarande prosjekt. Samarbeidet med desse institusjonane vart fasilitert av Udir.