Kick off! Digital dømmekraft

Denne våren jobber DigiLU-lærerne ved HiØ og lærerne ved de tre DigiLU-samarbeidsskolene med «digital dømmekraft». Det er et svært viktig område i utviklingen av en lærers profesjonsfaglige digitale kompetanse. Les mer om hva to av skolelederne sier om oppstarten og erfaringene så langt.

Illustrasjonsbilde
Foto: https://pixabay.com/illustrations/questions-font-who-what-how-why-2245264/, CC0

Digital dømmekraft - hvorfor det?

Digital dømmekraft handler, kort sagt, om sosiale, etiske og juridiske sider ved å være digital. Det å både kunne utøve selv og å kunne undervise andre i digital dømmekraft er en grunnleggende del av det å være lærer og lærerutdanner i dag. Dette gjenspeiles både i utdanningspolitiske dokumenter og, ikke minst, i praksis. For lærere i arbeid og for lærerstudenter står kunnskap om, og ferdigheter i, digital dømmekraft sentralt i PfDK-rammeverket. For elever er digital dømmekraft ett av fem sentrale ferdighetsområder når det gjelder grunnleggende, digitale ferdigheter.

Fullt fokus på kompetanseheving

Alle tre DigiLU-samarbeidsskolene (Os og Hjortsberg skole, Rødsberg u.skole) er i gang med modulen og har, i samarbeid med HiØ, lagt planer for hvordan kompetansehevingen skal foregå. Modulen skal munne ut i at lærere lager undervisningsopplegg knyttet til sitt eget fag, eller tverrfaglig, som har et relevant fokus på digital dømmekraft. Hva er for eksempel spesielt viktig å jobbe med i norskfaget når det gjelder digital dømmekraft? Hva med kroppsøving? Eller KRLE?

Lærerne skal etter hvert dele og gi hverandre-vurderinger på undervisningsoppleggene sine, og -forhåpentligvis - kunne gjennomføre dem med elever. Lærerne fra HiØ skal også lage tilsvarende skisser til undervisningsopplegg med fokus på digital dømmekraft som passer til sine fag og emner. Før sommeren skal lærere fra HiØ og praksisskolene møtes for å utveksle sine opplegg og idéer. Forhåpentligvis fører dette med seg gode diskusjoner og erfaringsutvekslinger på tvers av faggrupper og skoleslag.

I februar har både Os og Hjortsberg skole hatt «Digital dømmekraft»-kick off, med besøk av Ilka Nagel og/ eller Stine Brynildsen fra HiØ. Os skole har i tillegg hatt besøk av Kopinors Hege Lunde, ettersom de, i samarbeid med Kopinor og HiØ, har vært med på å lage informasjonsfilmer knyttet til opphavsrett. På Hjortsberg skal de jobbe intensivt med temaet de neste ukene, før de setter av hele uke 14 til en egen digital dømmekraft-uke, der lærere og elever skal ha fullt fokus på dette i undervisningen.

Hvorfor sette av så mye fellestid?

Rektor ved Os skole, Siv-Grete Stamnes, begrunner ønsket om å sette av såpass mye fellestid i ukene framover med at skolebasert kompetanseutvikling bare kan oppnås ved å sette av nok fellestid til dette, og at økt kompetanse hos alle ansatte igjen bidrar til bedre forståelse og læring hos elevene. Assisterende rektor ved Hjortsberg skole, Sigrun Staal Hafstad, sier at de jobber med disse temaene gjennom hele skoleåret, men at de ønsker å ha ekstra fokus på dette en gang i året gjennom en hel uke med digital dømmekraft. Samtidig, poengterer hun, slår de i år to fluer i en smekk: Lærerne kan både planlegge sin egen undervisning OG samtidig jobbe med sin egen eksamensoppgave. Det er nemlig slik at mange lærer på samarbeidsskolene våre også jobber mot å få formell kompetanse og studiepoeng gjennom dette arbeidet.

«Over halvparten av lærerne på Hjortsberg jobber innenfor eksamensoppgaven i DigiLU. Ca én fjerdedel har «IKT for lærere» fra tidligere av, mens de resterende jobber med de samme oppgavene uten å gå opp til eksamen. Hjortsberg skole er en lærende organisasjon. Vårt mål er at alle skal utvikle seg fra det stedet de er. Vi ønsker å lære i fellesskap. Hvis alle ansatte løftes litt, vil den profesjonsfaglige kompetansen på hele skolen økes,» sier Staal Hafstad.

På spørsmål om hvilke tanker Stamnes og Staal Hafstad gjør seg om arbeidet med denne modulen, svare begge at dette er en svært viktig modul for skolen og skolens lærere. «Digital dømmekraft er et tema som vi alle trenger mer kunnskap om, da mulighetene og ressursene vi har til rådighet er i stadig endring. Modulen som vi nå arbeider med gjør oss i enda større grad kompetente til å veilede elevene våre i det digitale landskapet,» understreker Staal Hafstad.

Å være DigiLU-skole

Avslutningsvis sier begge skolelederne at de opplever det som svært positivt å være en del av DigiLU-prosjektet. «Vi synes det er et flott tilbud,» sier Staal Hafstad. «Det er god kommunikasjon mellom høgskolen og Hjortsberg. Både ansatte og ledelsen føler seg privilegert.» I følge Stamnes er det «utrolig fint å være DigiLU-skole», fordi man få mulighet til å samarbeide og utvikles på ulike nivå. Det eneste de skulle ønske seg mer av, er at vi kommer enda mer på besøk. Og dét tar vi som et kompliment!

Emneord: DigiLU, pfdk, digital dømmekraft, Os, Hjortsberg, Rødsberg Av Stine Brynildsen
Publisert 28. mars 2019 08:50 - Sist endret 12. juni 2023 09:35