English version of this page

Strategi 2023-2030 for Fakultet for lærerutdanninger og språk

Godkjent i Fakultetsstyret for lærerutdanninger og språk 9. mars 2023.

Visjon

Kunnskap for menneskers utvikling og et bærekraftig samfunn

Om strategien

Strategi 2023-2030 for Fakultet for lærerutdanninger og språk (LUSP) støtter og bygger videre på Høgskolen i Østfolds (HiØ) Strategi 2030 og tydeliggjør fakultetets ambisjoner og målsettinger. Strategien baserer seg på høyskolens verdigrunnlag og gjenspeiler fakultetets arbeid for å fremme respekt og toleranse, kritisk tenkning, akademisk frihet, bærekraftig utvikling og demokratisk deltakelse i alle deler av virksomheten. Strategien bruker gjennomgående et kollektivt «vi» som henspiller til fakultetet som helhet og til HiØs strategi.

For å tydeliggjøre fakultetets ambisjoner, er strategien inndelt i tre hoveddeler: i) utdanning, ii) forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og iii) formidling. Arbeidet innen disse tre områdene skal imidlertid ikke oppfattes som adskilt, idet de henger tett sammen, bygger på og beriker hverandre.

HiØs og fakultetets strategi skal fungere som et kompass for fakultetet fram mot 2030, der ambisjoner og mål vil tydeliggjøres i årlige aktivitetsplaner som beskriver konkrete tiltak og ansvar. Fakultetets ambisjoner er løftet fram i uthevet tekst og målsettingene i kulepunkter. Begge er i hovedsak formulert i presens futurum for å markere oppnådd tilstand i 2030.

Fakultetet er ungt og i faglig og organisatorisk utvikling. Det vil derfor tilrettelegges for en revidering av planen i midten av strategiperioden, som også tar innover seg eventuelle justeringer av HiØs strategi 2030.

Om fakultetet

Ved inngangen til strategiperioden består fakultetet av tre institutter og ett senter, Institutt for pedagogikk, IKT og læring, Institutt for språk, litteratur og kultur, Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag, og Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen (Fremmedspråksenteret). Gjennom tre tverrgående studieprogram utdanner vi lærere til barnehage, grunnskole, videregående og voksenopplæring. Vi er en av landets største tilbydere av studier i engelsk og fremmedspråk, fra årsstudier til mastergradsnivå og en pioner innen nettbaserte studier. Vi er en tydelig aktør i etter- og videreutdanningsmarkedet og tilrettelegger for livslang læring både innen lærerutdanningene og i språkfagene.

Fakultetets overordnede ambisjon er å levere fremragende utdanninger, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og formidling. For å lykkes med dette må vi styrke arbeidet med å levere forsknings- og utviklingsbaserte utdanninger av høy kvalitet, være ambisiøse og nyskapende, og arbeide systematisk for å spre den kunnskapen vi utvikler. Vi vil fremme tverrfaglig arbeid både internt ved fakultetet og på tvers av høyskolens fakulteter, spesielt rettet mot de to satsingsområdene Språk i opplæringen og Det digitale samfunn. Vi vil bygge sterke fag- og forskningsmiljøer gjennom målrettet kompetanseutvikling og rekruttering av ansatte med høy utdannings- og forskningskompetanse, samhandle produktivt på tvers av fakultetet og høyskolen ellers, og tilrettelegge for et godt arbeids- og studiemiljø der både virksomhetens behov og den enkelte ansatte og student blir ivaretatt.

Utdanning for kunnskap og utvikling

Våre utdanninger er kvalitets- og innovasjonsorientert, samfunnsrelevante og kjennetegnet av et aktivt og inkluderende studiemiljø.

  • Vi har profesjonsfaglige utdanninger og videreutdanninger, utdanninger i språk litteratur og kultur, og nettbaserte studier av fremragende forskningsbasert kvalitet.
  • Vi har utdanninger som gir våre studenter kompetanse som er ettertraktet i det 21. århundre.
  • Vi har god progresjon i utviklingen av profesjonsfaglig og akademisk kompetanse i profesjonsutdanningene.
  • Vi har et innovativt trepartssamarbeid med praksisfeltet, og ved målrettet bruk av kombinasjonsstillinger tilrettelegger vi for et profesjonsfellesskap der erfaringsdeling står sentralt.
  • Vi har et profesjonsfellesskap der faglig ansatte utvikler innovativ og studentaktiv undervisning.
  • Våre studenter har kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid slik at de som fagpersoner kan delta i og utvikle profesjonsfellesskap, og styrke undervisningskvaliteten i barnehage og skole.
  • Vi har kultur for at studenter gjennomfører studiene sine til normert tid, og at de samarbeider med praksisfeltet og/eller inkluderes i eksisterende forskningsprosjekter i arbeidet med masteroppgavene.
  • Vi har høy grad av internasjonalisering i utdanningene våre, legger spesiell vekt på ekstern finansiering av student- og ansattmobilitet og av relevante aktiviteter og prosjekter.
  • Vi har styrket samarbeidet med seksjon for pedagogisk utvikling og læring, og arbeider for at alle ansatte har profesjonsfaglig digital kompetanse innenfor sine fagområder.
  • Våre søknader om ekstern finansiering av pedagogiske utviklingsprosjekter holder høy kvalitet og er strategisk forankret, og vi har utviklet gode rutiner for kvalitetssikring og oppfølging.
  • Vi har utredet grunnlaget for å etablere et senter for fremragende utdanning og et ph.d.-program innen satsingsområdet Språk i opplæringen.
  • Vi tilrettelegger for og oppmuntrer til at studentene, også nettstudentene, deltar aktivt i utviklingen av studiemiljøene og slik bidrar til å opprettholde et godt psykososialt utdannings- og fagmiljø.

Ph.d.-programmet Digitalisering og samfunn – og relevante framtidige ph.d.-programmer – har godt tilfang av kandidater fra fakultetets fagområder, og vi leverer ph.d.-veiledning og -undervisning av fremragende kvalitet.

  • Vi identifiserer og rekrutterer systematisk våre masterstudenter til høgskolens ph.d.- programmer.
  • Vi har styrket våre forsknings- og fagmiljøer og studieprogram ved å rekruttere og øke antallet ph.d.-studenter blant annet gjennom eksternt finansierte prosjekter, og vi er årvåkne overfor muligheter til å rekruttere nærings-ph.d., offentlig ph.d. og postdoktorer.
  • Sammen med de andre fakultetene og Akademi for scenekunst bidrar vi til stabil drift og organisering av høyskolens ph.d.-utdanninger.
  • Vi har ph.d.-kurs som er relevante for Det digitale samfunn og DigiEd.
  • Vi har kultur for et godt faglig og sosialt miljø for ph.d.-stipendiater.
  • Våre ph.d.-kandidater har et høyt internasjonalt faglig nivå og har faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt.

Vi profilerer fakultetet og høyskolen som et kompetansesenter for språk innen lærerutdanninger og utdanninger innen språkfagene.

  • Vi har styrket vår rolle som nasjonal tilbyder av fremmedspråk i grunnskolelærerutdanningen, og har inngått strategiske samarbeidsavtaler med nasjonale og internasjonale kunnskapsaktører.
  • Vi rekrutterer lærerstudenter fra andre lærerutdanningsinstitusjoner til å studere fremmedspråk som sitt andre eller tredje fag.
  • Vi drar nytte av at Fremmedspråksenteret er en del av fakultetet ved å tilrettelegge for samarbeid med våre utdanninger som står i samsvar med senterets mandat.
  • Vi synliggjør tematikk innen Språk i opplæringen i aktuelle fagmiljøer der dette er relevant.

Vi stimulerer til livslang læring for økt kompetanse, omstilling, samfunnsdeltakelse og økt livskvalitet.

  • Vi er en ettertraktet og foretrukket tilbyder av etter- og videreutdanninger (EVU) for barnehagelærere, grunnskolelærere og lærere i videregående opplæring, samt innenfor språkfagene.
  • Vi har et langsiktig regionalt samarbeid med offentlig og privat sektor, samt fleksible og desentraliserte EVU-tilbud innrettet etter regionens behov innen de ulike lærerutdanningene og i språk.
  • Vi har en økonomisk bærekraftig modell for EVU-tilbudene.
  • Vi har EVU-tilbud der nettbasert undervisning kan bli kombinert med fysiske samlinger.
  • Vi har styrket dialogen med alumner for å øke identifiseringen med høyskolen, bedre våre eksterne relasjoner, hente innspill til nye EVU-tilbud og rekruttere til disse tilbudene.
  • Vi utnytter til enhver tid gjeldende tilskuddsordninger i tråd med de kompetansebehov skolene, barnehagene, PPT, kommuner og fylkeskommunen har, og tilrettelegger for partnerskap gjennom samarbeid på tvers av fagmiljøer og organisasjoner.

Forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid

Vi leverer fremragende forskning med relevans for våre utdanninger, våre forskningsfelt og for samfunnet.

  • Vi har forskningsaktivitet og -prosjekter som styrker høyskolens strategiske satsingsområder, ivaretar et mangfold av forskningsområder og -prosjekter og er åpne for nye som vokser fram.
  • Vi leverer forskning av høy kvalitet på egen praksis og på utdanningene våre.
  • Vi tilrettelegger for tverrfaglig og tverrfakultært forsknings- og utviklingssamarbeid.
  • Vi utarbeider og leverer søknader om ekstern finansiering av forskning av høy kvalitet som inkluderer finansiering av rekrutteringsstillinger slik som stipendiater og postdoktorer.
  • Vi utarbeider prosjekter og leverer søknader om ekstern finansiering som er et resultat av samarbeid mellom kunstnerisk utviklingsarbeid og vitenskapelig forskning.
  • Vi har et tett samarbeid med høyskolens forskningsadministrative tjenester og gode rutiner for å følge opp og sikre gjennomføringen av prosjekter.
  • Vi bruker tilgjengelige ressurser på en måte som sikrer handlingsrom for å videreutvikle forskningsvirksomheten og kunstnerisk utviklingsarbeid.
  • Vi har en forskningskultur der vi kollektivt deler kunnskap og erfaringer som styrker samhørigheten, hever kompetansen og støtter forskningsaktiviteten i forskningsgruppene, ved instituttene og på fakultetet.
  • Vi har en forskningspraksis som er i henhold til forventninger og krav til forskningsetikk, personvern og Open Science.
  • Vi har utstrakt og målrettet samarbeid med andre UH-institusjoner og akademiske miljøer nasjonalt og internasjonalt gjennom felles forskningsvirksomhet og kunstnerisk utviklingsarbeid, samt inviterer gjesteforskere til kortere og lengre opphold.
  • Vi tar aktivt initiativ til samarbeid og innovasjon med privat og offentlig sektor, spesielt innenfor vår region.
  • Vi rekrutterer eksternfinansierte førsteamanuensis II-/professor II-stillinger til spesifikke oppgaver for å styrke forskerutdanningen, forskningen og det kunstneriske utviklingsarbeidet ved fakultetet.

Våre forskningsgrupper fremmer høy forskningskvalitet gjennom sine aktiviteter, sin organisering og sitt systematiske kvalitetsarbeid.

  • Våre forskningsgrupper har en samhandlingspraksis som styrker kvaliteten i alle deler av forskningsvirksomheten.
  • Våre forskningsgrupper bidrar til kompetanseheving i fagmiljøene med spesiell vekt på å inkludere faglig ansatte med kortere forskningserfaring, inkludert stipendiater og postdoktorer, i en kollektivt orientert kunnskapsutvikling.
  • Våre forskningsgrupper jobber aktivt for å inkludere masterstudenter i pågående forskningsprosjekter og er årvåkne for om det er mulig å rekruttere studentassistenter og vitenskapelige assistenter.
  • Våre forskningsgrupper arbeider systematisk med ekstern finansiering av forskningsprosjekter, kunstnerisk utviklingsarbeid, og innovasjonsprosjekter i ulik skala og fra forskjellige finansieringskilder nasjonalt og internasjonalt.

Vi har systematisk styrket arbeidet med kvalifisering og opprykk.

  • Vi har praksis for å planlegge videre kvalifiseringsløp for nylig disputerte kandidater som arbeider ved fakultetet.
  • Vi har bidratt til å styrke arbeidet for en karriereutvikling som inneholder et mentorprogram for prosjektledere av større forskningsprosjekter, et forskningslederprogram etter samme modell som sammenlignbare UH-institusjoner, samt et veilederutviklingsprogram for ansatte som veileder masterstudenter og ph.d.-stipendiater.
  • Vi har bidratt til å utvikle et tydelig system for karriereutvikling ved høyskolen som harmoniserer med rådende nasjonale og internasjonale retningslinjer.
  • Vi har styrket arbeidet med kompetanse- og karriereutviklingsmuligheter til våre ansatte.
  • Vi har styrket arbeidet med internasjonalisering i forskningen og tilrettelegger for ansattmobilitet og rekruttering av internasjonale gjesteforskere tilknyttet våre prosjekter.

Formidling for forståelse og debatt

Gjennom aktiv formidling av forskning og utvikling til et bredt publikum bidrar vi til en opplyst samfunnsdebatt og til det demokratiske ordskiftet.

  • Vi fremmer kunnskapsbaserte beslutninger og demokratisk deltakelse ved å nyansere diskusjoner i offentligheten.
  • Vi har studenter som deltar i samfunnsdebatten og formidler resultater fra sine masteroppgaver.
  • Vi har formidlingsplaner for forskningsresultater og deler erfaringer fra utdanningene våre i ulike formidlingsformater, i vitenskapelige og populærvitenskapelige kanaler og i kunstfeltet.
  • Vi har styrket samarbeidet med seksjon for marked og kommunikasjon, og vi deltar aktivt i høyskolens formelle organer for arbeid med formidling.

Vi har bidratt til at høyskolen er en dynamisk og levende arena for kunnskapsdeling.

  • Vi arrangerer aktiviteter på og utenfor campus som adresserer tema som er aktuelle og relevante for fakultetets virksomhet, profesjonsutøvere og medborgere, og vi utnytter potensialet som ligger i digital formidling
  • Vi har aktiv samhandling med eksterne aktører for å styrke formidlingsarbeidet, få flere arenaer til formidling og et økt tilfang av publikum.
  • Vi har arenaer for samskaping der eksempelvis ny praksis utvikles av studenter, næringsliv, investorer, offentlige myndigheter, profesjonsutøvere, akademikere og andre medborgere i fellesskap.

Våre forskningsresultater og erfaringer fra pedagogisk utviklingsarbeid presenteres ved strategisk viktige konferanser nasjonalt og internasjonalt.

  • Vi formidler på utdannings-, praksis- og policyorienterte konferanser nasjonalt og internasjonalt.
  • Vi presenterer forskningsfunn og kunstnerisk utviklingsarbeid på utvalgte vitenskapelige konferanser nasjonalt og internasjonalt.

Les mer:

Publisert 17. apr. 2023 15:09 - Sist endret 3. mai 2023 13:29